Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
John Difool
Junior bruger
Oprettet: 30-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 25
|
Emne: HDMI CEC på tværs af mærker? Sendt: 23-April-2008 kl. 17:12 |
Jeg har et samsung 40m86 som har Anynet der er samsung's implementering af hdmi cec så vidt jeg har forstået det.
Nu tænker jeg at købe et lille surround system, men jeg ville rigtig gerne kunne styre lydstyrken via fjernsynets fjernbetjening, kan man det med hdmi cec? og virker det på tværs af mærkerne som for eksempel med Sonys "BRAVIA Sync"?
Mvh Klaus
|
 |
Asklepios
Guld medlem
Oprettet: 15-September-2007
Point: 4342
|
Sendt: 23-April-2008 kl. 17:13 |
Man kan jo ikke garanterer det, men det er jo netop ideen bag HDMI CEC så det burde det kunne. syntes næsten man bør forvente at den kan det, alt andet ville være nonsens!! 
|
De bedste hilsner Simon
B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos ATV2 (jailbreak + aTV Flash)
Atlas Cables
|
 |
Bruger udmeldt 43
--
Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
|
Sendt: 23-April-2008 kl. 17:32 |
HDMI CEC har ikke noget at gøre med lydstyrke regulering. Der skal du sikre dig at remoten har indlæringsfunktion i stedet.
CEC står for interaktivitet mellem apparater, så du feks smider en skive i afspiller, og så tænder alle enheder og slår over på den korrekte indgang. Og når du så slukker TVet, slukker alle enheder sammen med.
|
 |
Asklepios
Guld medlem
Oprettet: 15-September-2007
Point: 4342
|
Sendt: 23-April-2008 kl. 17:42 |
Kampus skrev:
HDMI CEC har ikke noget at gøre med lydstyrke regulering. Der skal du sikre dig at remoten har indlæringsfunktion i stedet.
CEC står for interaktivitet mellem apparater, så du feks smider en skive i afspiller, og så tænder alle enheder og slår over på den korrekte indgang. Og når du så slukker TVet, slukker alle enheder sammen med. | Det er iøvrigt rigtig! Men mange gange kan det nu lade sig gøre... Det er bare ærgeligt at man ikke gør det konsekvent...
|
De bedste hilsner Simon
B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos ATV2 (jailbreak + aTV Flash)
Atlas Cables
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 24-April-2008 kl. 00:47 |
HDMI CEC er efter min mening et særdeles inkompetent forsøg på at levere en sammenhængende betjening. Ikke nok med at HDMI CEC har forskellige navne for forskellige producenter, hvilket i sig selv forvirrer forbrugerne - det er gudhjælpemig også frivilligt hvilke dele af HDMI CEC man implementerer, når man reklamerer med hvad man nu vælger at kalde CEC! I teorien kan du derfor tilslutte to apparater med CEC til hinanden, uden at du kan bruge én eneste af funktionerne...
Det er den slags der sker når der er for mange firmaer der skal være enige, så ender man med én eller anden midt-imellem løsning, der i stedet for både-og ender med at være hverken-eller. Jeg har stadig til gode at tale med en bruger der reelt bruger CEC til noget fornuftigt - de fleste ender med at slå det fra.
Kort sagt: Glem CEC, og køb en universal-fjernbetjening i stedet for...
|
 |
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
|
Sendt: 24-April-2008 kl. 12:05 |
AV Precision skrev:
Kort sagt: Glem CEC, og køb en universal-fjernbetjening i stedet for...
|
Hvad er så nemmest:
1. At få CEC til at funger, evt. ved at holde sig til samme mærke? 2. At få sat en universal fjernbetjening op?
Snakker vi om den "almindelige" nørd, som mig f.eks, så vil jeg helt klart foretrække nr. 2. Men snakker vi almindelige bruger, så er jeg overbevist om, at det enten er 1, eller ingen af delene. (Nok mest det sidste). Og CEC går dermed hen og bliver et udefinerbart salgstrick, som ingen (end ikke forhandlerne) fatter en tøddel af. Præcis som så meget andet. Men for pokker, hvor lyder og ser det dog smart ud, på specifikationer 
|
|
 |
kbt222
Ny bruger
Oprettet: 26-Januar-2008
Point: 11
|
Sendt: 25-April-2008 kl. 20:12 |
John Difool skrev:
Jeg har et samsung 40m86 som har Anynet der er samsung's implementering af hdmi cec så vidt jeg har forstået det.
Nu tænker jeg at købe et lille surround system, men jeg ville rigtig gerne kunne styre lydstyrken via fjernsynets fjernbetjening, kan man det med hdmi cec? og virker det på tværs af mærkerne som for eksempel med Sonys "BRAVIA Sync"?
Mvh Klaus
|
Så vidt jeg har kunnet finde ud af "burde" det virke, idet styring af receiver er med i HDMI 1.3a - og dette også er med i samsungs implementation på M8 serien.
Imidlertid har jeg ikke kunnet få det til at virke mellem mit Samsung LE-46M87 og en Onkyo SR-605 (også HDMI 1.3a). Hver gang jeg prøver et ændre konfigurationen - så går CEC-menuen på tv'et i baglås, så jeg kun kan komme derind igen efter at have slået CEC helt fra i service-menuen. De CEC-funktioner som er default virker imidlertid fint, så forstærkeren slukker når TV'et slukker, og når jeg regulerer volumen på forstærkeren vises det som OSD på TV'et. Desværre kræver volumen-kontrol og signalkildeskift konfigurering på TV'et.
Jeg har spurgt Samsung om hvorfor menuen går i baglås - men de giver bare et ubrugeligt (men sikkert korrekt) svar om at det kun virker sammen med andre Samsung produkter. Der er dog ingen tvivl om at Samsungs implementation af CEC i M8 serien ikke overholder CEC-standarden til punkt og prikke - men det kan være du er mere heldig en jeg.
|
 |
John Difool
Junior bruger
Oprettet: 30-Marts-2008
Point: 25
|
Sendt: 25-April-2008 kl. 21:17 |
Tak for svarene, var lidt det jeg frygtede, så nu har jeg bestilt Samsungs Receiver AV-R720, selv om det ikke var mange erfaringer jeg kunne finde om den.
Mvh. Klaus
|
 |