MartinJohansen skrev:
... Jeg har også læst "alle" sige at det er som at få HD på sine DVD-film... |
Ja det mener jeg godt nok også er lidt af en overdrivelse, selv hvis vi tager den med det gran salt som den jo naturligvis (håber jeg da) er ment.
Jeg var også voldsomt imponeret første gang jeg så en opskaleret DVD på min PS3 (i øvrigt en film som jeg også havde valgt at købe på Blu-ray - der var naturligvis en verden til forskel i skarphed og detaljerigdom), men mon ikke det først og fremmest skyldtes at jeg få dage inden var gået fra et 15 år gammelt 25" TV til et 40" Samsung M87?
Jeg har siden sammenlignet et nogle DVD film med og uden PS3 opskalering, og jeg skal mildest talt se temmeligt godt efter for at se nogle forskelle - og jeg er endda tilbøjelig til at sige at den mikroskopiske detaljeforskel jeg kan se her og der, sikkert er indbildt.
Jeg ved faktisk ikke om mit TV opskalerer når den ikke får et 1080p/i signal fra PS3'en, men når jeg trykker på TV info knappen uden PS3 opskalering, siger den 720x576@50 Hz, ikke 1920x1080@50 Hz - og PS3 skærmmenuerne under afspilning er også meget tydeligt i langt lavere opløsning, hvilket jo ret tydeligt indikerer at der ikke sker en automatisk opskalering.
Til gengæld vil jeg så stadig sige at jeg faktisk synes billedkvaliteten på DVD (nyere film i hvert fald) - med eller uden opskalering - er betragteligt bedre end jeg havde forventet den ville være på mit 40" TV, omend den naturligvis ikke kommer i nærheden af hverken Blu-ray eller broadcast HD.
Jeg sidder for tiden bl.a. med et sæson 1-3 DVD box sæt af House, M.D. - og mens kvaliteten bestemt er ganske god, så når den nu ikke op på siden af de nye afsnit der vises i HD på Canal+ Film HD (dvs. 1080i med noget lavere bitrate end en Blu-ray film), men det skulle den vel heller ikke gerne

.