recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Filmskolen: Rumrejsen 2001
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketFilmskolen: Rumrejsen 2001

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
fumper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1062
Direkte link til dette indlæg Emne: Filmskolen: Rumrejsen 2001
    Sendt: 02-Marts-2008 kl. 12:16
Igår købte jeg Rumrejsen 2001 i Blockbuster, jeg må indrømme at jeg skammeligt aldrig har set den før...

[SPOILER ALERT in 10 9 8 7 ....]

De første 45 minutter brugte jeg på at tænke "nå så det er DET HD betyder", jeg har en del bluray og hd-dvd inkl. grand-prix som også er flot, men denne er nok det flotteste jeg har set, nå, det er et sidespring...
for selvom jeg sad de første 45 minutter og var målløs over billederne, sad jeg de resterende 103 minutter og tænkte "hvad er det lige det handler om det her"
Jeg er med på at vi starter før mænd bliver mænd og kun er aber, og så er det noget med at denne her sorte monolit dukker op og gør dem kloge, så de finder ud af at bruge værktøj, men også at  det bliver  voldelige, men skulle det så ikke også ske på månen? og hvorfor flipper HAL først ud, og så bliver et skræmt lille barn, og når den styrer hele skibet hvorfor blokerer den så ikke de indre døre så han ikke kan komme rundt?  og hvad i alverden er det lige der sker i slutningen af filmen, der blev jeg da for alvor forvirret...

som en lille O/T note, må jeg sige at jeg er awestruck over at den film er fra '68 og optaget uden CGI, nogen gange blev jeg distraheret over at sidde og tænke "jamen hvordan pokker har de dog filmet det der"

Så er der nogen der kan forklare mig hvad der foregår, i korte letforståelige vendinger?

Redigeret af fumper - 02-Marts-2008 kl. 12:21
Sony 40D3000|Sony Hxd-870|Xbox-360 m hd-dvd drev|Harman Kardon DVD-31
Lintronic 238 med Beo5!|Qnap209Pro 500gb|PS3
Hjemmebio
Til top
Zavior Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-April-2007
Point: 165
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2008 kl. 12:23
Hej

Denne side forklare det meget godt:

http://www.kubrick2001.com

Til top
fumper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2008 kl. 12:26
Oprindeligt skrevet af Zavior Zavior skrev:

Denne side forklare det meget godt:

http://www.kubrick2001.com

Hej Zavior, ja den side kender jeg godt, og tak for forslaget, sad og kiggede på den igår, men jeg vil hellere have noget jeg kan læse, jeg havde simpelthen ikke tålmodighed til at den kom ordentligt igang, men jeg havde selvfølgelig også lige set selve filmen, og var monster træt, så måske skal man give den en chance senere igen, men vil bare gerne have nogen til at forklare det let læseligt på dansk
Hjemmebio
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2008 kl. 12:27
Det må være træls at købe en film der SKAL ses flere gange. Så den selv i biffen dengang og forstod ikke en dyt. Har selvfølgelig set den efterfølgende og forstået lidt mere. Tror det er lidt ligesom et kunstværk - der dukker nye ting op hver gang det iagtages.

Redigeret af Kampus - 02-Marts-2008 kl. 16:40
Til top
Zavior Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-April-2007
Point: 165
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2008 kl. 12:32
Som sådan tror jeg ikke der er nogen løsning på hvordan 2001 skal tolkes. 2001 er en kunstfilm og det er op til dig at tolke den. Har efterhånden set den op til flere gange. Og denne film for mig til at tænke, det gør film som Gladiator, Indiana Jones og Forrest Gump ikke.
Til top
fumper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Jeg havde godt læst at den skulle ses med hjernen, og ikke som underholdning decideret, eller hvad man nu skal sige... og jeg er på ingen måde skuffet, men bare lidt forvirret 
Det kan heller ikke udelukkes at jeg simpelthen ikke fulgte godt nok med, for f.eks. i de scener hvor der jogges rundt på væggende i jupiter rumskibet sad jeg og prøvede at gennemskue hvordan i alverden de dog er sluppet afsted med at lave de i 1968 9 år før den første star-wars...
Hjemmebio
Til top
musicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Point: 2149

Jeg har det præcis på samme måde:

På den ene side er jeg dybt fascineret over den helt fantastiske visuelle oplevelse "2001: A Space Odyssey" giver mig. På den anden side, så fatter jeg kun lidt af filmens historie. Men alligevel er det en film jeg stadig har lyst til gensyn med. Underligt, ikke?

På Laserdisken's debatsider var der for nogen tid siden en interessant diskussion i gang om netop "2001: A Space Odyssey", hvor nogen spændende vinkler på historien blev luftet. Man skal dog nok regne med, filmens historie er filosofisk, og på et meget højt plan. Sikkert ikke noget, man lige sidder og regner ud helt af sig selv, hjemme i sofaen en fredag aften sammen med vennerne.

Jeg skal se om jeg kan finde debatten, og så lige poste et link.

Redigeret af musicus - 02-Marts-2008 kl. 12:55
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2008 kl. 12:49

Såvidt jeg er orienteret, er der ikke nogen officiel tolkning af meningen med historien overordnet set. Historien lyder at når man spurgte Kubrick om hvad filmen går ud på, svarede han "hvad synes DU den går ud på". Uanset hvad du så sagde, så svarede Kubrick: "Ja, det er lige præcist dét den går ud på". Og det er formentligt dét der gør filmen så genial: Den sætter nogle tanker i gang, men præcist hvilke tanker, det er mere afhængigt af dig selv end af historien i filmen. Hvis du ikke har gjort det, så se ekstramaterialet, der kommer de rimeligt godt omkring dette emne, og især hvordan opbygningen af historien har været - eksempelvis var det først meget sent i processen at det overhovedet blev besluttet hvad der skulle være starten og hvad der skulle være slutningen.

Helt overordnet set, så er historien opbygget så den bider sig selv i halen. Ifølge ekstramaterialet, var det bevidst opbygget til at man kunne sætte sig ind i biografen på et hvilket som helst tidspunkt i filmen, se så længe man gad eller til man nåede til dét punkt i loop'en man startede på, og så gå igen - rækkefølgen i filmen er uvæsentlig.

Personligt er jeg ikke tilhænger af minutiøs analysering af hver eneste detalje i en film (eller noget som helst andet kunstværk for den sags skyld), som eksempelvis gruble over hvorfor computeren reagerer passivt og ikke aggressivt på at blive skilt ad. Jeg mener detaljerne er virkemidler der får hoved-budskaberne til at fungere. Og især i en film som dette, mener jeg at man meget hurtigt kommer til at over-analysere, i stedet for at fokusere på det væsentlige. Jeg mener at din egen reaktion på et kunstværk er mere væsentlig og interessant, end hvad kunstneren egentlig havde på hjerte. Det er mere væsentligt at du selv f.eks. tænker over hvilke følger det kan få at give maskiner for meget magt, end at du finder ud af hvor meget eller lidt magt Kubrick mener maskinerne skal have. Jeg er overbevist om at meningen med filmen ikke er at fortælle dig hvordan verden hænger sammen, men at få dig til selv at tænke over hvordan verden hænger sammen.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2008 kl. 12:53

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det må være træls at købe en film der SKAL ses flere gange.

Det synes jeg da _netop_ er styrken ved filmen. Det er da federe at give 200,- for en film som du mere eller mindre tvinges til at se flere gange, og tænke lidt over ind imellem - måske opdage nye ting hver gang du ser den, end at købe en film til 200,- og tænke "det var det" når du har set den, sætte den i hylden og aldrig se den igen. 2001 er netop en film man bør eje, og ikke bare leje et døgns tid (hvis man ellers ser film for at få sat tankerne i gang, og ikke bare for at blive underholdt i 2 timer).

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2008 kl. 13:02

Oprindeligt skrevet af fumper fumper skrev:

Det kan heller ikke udelukkes at jeg simpelthen ikke fulgte godt nok med, for f.eks. i de scener hvor der jogges rundt på væggende i jupiter rumskibet sad jeg og prøvede at gennemskue hvordan i alverden de dog er sluppet afsted med at lave de i 1968 9 år før den første star-wars...

Det pudsige er at når jeg ser dén scene, så sidder jeg og tænker på hvor realistisk det ser ud når man bruger rigtige kulisser, i stedet for at lave det hele med CGI - jeg synes det er yderst sjældent at man med CGI opnår tilsvarende realisme. Dér hvor jeg har et problem med den udstrakte grad af CGI, er at de film hvor der bruges mest CGI, stadig er de film der koster boksen at producere. Det er "nemmere" at bruge CGI, men det koster jo som sådan ikke færre penge, hvis det skal laves ordentligt. Det er klart at visse ting ikke KAN laves med CGI, men jeg synes nogle gange man bruger CGI "per refleks", i stedet for at overveje om det ikke ville være lige så troværdigt at bruge de gammeldags metoder, som f.eks. at bygge et oversize hamster-hjul...

Til top
fumper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2008 kl. 13:09
Det er måske nu jeg så skal rette lidt til på det... hvad tror DU det handler om? jeg skal helt klart se den igen en del gange, før jeg har dannet mig en rigtig mening selv...

noget helt andet er så, er det bare mig eller er den utroligt langsom i klipningen? jeg ved ikke om det er mig der bare er tilvænnet de her dages hektiske klipning fra hollywood, men når en mand svæver frit i rummet, og en anden er på vej, så føler jeg ikke umiddelbart at jeg SKAL se 5 minutters "nu kommer jeg lidt nærmere"

iøvrigt kan jeg se at AV Precision ikke er helt ene i sin mening, på hi-def-digest står der heller ikke meget om filmen men blot et par korte sætninger om handlingen, derudover bare en historie om anmelderens første gennemsyn af filmen
Hjemmebio
Til top
fumper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2008 kl. 13:14
Oprindeligt skrevet af AV Precision AV Precision skrev:

i stedet for at overveje om det ikke ville være lige så troværdigt at bruge de gammeldags metoder, som f.eks. at bygge et oversize hamster-hjul...
men ER det sådan det er lavet?
også sådan en scene som måne basen der åbner om som en pizzaudskåret kuppel, for mig var det umuligt at se at det var en kulisse, det virkede super realistisk og næsten som om det VAR cgi...

må iøvrigt give ret, CGI bør bruges som noget der lægger til i filmen, ikke som en erstatning for alt muligt andet... supplér din film med en pc, lad være med at lave den, medmindre du er John Lassiter
Hjemmebio
Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu