recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Xcard?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketXcard?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Kolvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-Januar-2004
Status: Offline
Point: 296
Direkte link til dette indlæg Emne: Xcard?
    Sendt: 14-Marts-2005 kl. 14:17

Nu har jeg prøvet og læst omkring denne "dims" fra Sigma....

Men jeg forstår ikke helt, hvor den store fordel ligger ved dette PCI kort?...... (min uvidenhed)

Som jeg forstår, er det også noget ala dette produkt, der bliver brugt i KiSS 558. Der er i hvert fald implementeret noget Sigma i KiSS 558. Hvilket nok kan få de fleste til at flygte inkl. mig selv.

Men jeg vil nu godt prøve at forstå dette korts funktion, hvis man skulle bruge det i en HTPC løsning.

Det jeg har forstået er, at kortet kan køre RGB ud, som dermed giver et bedre billede på ens TV - god ting og er sevet ind 

Dernæst har kortet efter min forståelse en hardware dekoding af de mest almindelige codecs ala Divx, Xvid osv...... Hvilken fordel giver det mig, på min HTPC? - når der også findes så mange software codecspacks derude?

Hvad med understøttelse af subtitles (srt)

Er det alle grafikkort der kan køre med Xcard?

Og hvordan fungere fjernbetjeningen? - der tænker jeg specielt på at man havde SageTV, MCE eller andet HTPC software installeret.

Ja, kort og godt - hvordan fungere dette Xcard egentlig - får man noget for pengene og noget der virker?

Mvh.

Til top
gospel Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 29-August-2004
Sted: Denmark
Point: 22
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2005 kl. 15:22
Så vidt jeg har forstået det, virker det som følger:

Hardware dekoding er bedre end software, fordi det ikke belaster CPU'en.
Derudover kan kvaliteten af software-codecs variere, hvilket ikke burde
være tilfældet med hardware.

Jeg forstår ikke helt spørgsmålet vedr. subtitles.

Alle grafikkort kan køre med Xcard.

Ulempen er, at kortet IKKE kan vise windows-desktoppen o.l. Det eneste
den kan vise, er video, dvs. hvis du starter en .mpeg fil i fx Sage (dem den
selv har optaget eller andre) eller Windows Media Player eller hvilken som
helst anden, vil den video automatisk blive vist på hele TV-skærmen. Du
får kun videoen vist, ikke betjenings-panel osv.
Dette er der dog en undtagelse til - SageTV kan (på en eller anden måde)
vises, dvs. bruger man KUN SageTV kan man se alt. Men man kan fx ikke
lige "skifte over" til Mozilla og checke noget på internettet.

Fjernbetjeningen ved jeg desværre ikke, hvordan fungerer.

Da jeg ikke selv har set Xcard har jeg svært ved at bedømme, om man får
noget for pengene. Jeg har selv et Matrox G400 MAX kort (MEGET
gammelt) som skulle have noget af det bedste TV-out der findes (Xcard
skulle være bedre) - og jeg er YDERST tilfreds. Og jeg ville personligt slet
ikke kunne leve med, ikke at kunne vise internettet eller andre
programmer på TV-et. Bruger fx. DVD profiler til at holde styr på mine
DVD'er (film optaget fra TV) og det ville jeg ikke kunne undvære.
Til top
dkoclni Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Juli-2004
Point: 311
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2005 kl. 16:05

Oprindeligt skrevet af Kolvig Kolvig skrev:

Dernæst har kortet efter min forståelse en hardware dekoding af de mest almindelige codecs ala Divx, Xvid osv...... Hvilken fordel giver det mig, på min HTPC? - når der også findes så mange software codecspacks derude?

Som Gospel skriver. Men jeg har flere steder (både forum og tests) læst om utilfredse brugere fordi codec understøttelsen på xcard skulle være begrænset til meget grundlæggende funktioner. Så prøv evt. at tjekke div. forums for kompatibilitets problemer - da det ville være lidt ærgeligt at købe kortet med det formål at spille mange xvid/divx film - for så at finde ud af at det ikke kan afspille dem.

Og hvordan fungere fjernbetjeningen? - der tænker jeg specielt på at man havde SageTV, MCE eller andet HTPC software installeret.

Så vidt jeg ved (og dette er igen kun noget jeg har læst ;) så skulle den fungere fremragende! Sage skulle uden problemer kunne benytte den - eller faktisk er det jo omvendt...  MCE - aner det ikke....

Hvad med understøttelse af subtitles (srt)

Fra deres hjemmeside: http://www.sigmadesigns.com/products/xcard_faq.htm#subtitles

Does the REALmagic Xcard support subtitles in DivX™ Video content?

Yes. REALmagic Xcard supports the following subtitle formats: Micro DVD (.sub or .txt), Subrip (.srt) and Subviewer (.sub). This feature requires v2.0 or later drivers.

Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2005 kl. 08:44

Et xcard fungere fremragende, har selv lige lavet nogle test. Det er langt bedre end hvad et grafikkort kan (s-video), har selv prøvet geforce fx 5200 og ati 9550. selv når der kun bruges s-video på kortet, står billedet meget mere klart og med bedre farver. Man kan dog ikke se windows billedet

Det optimale er RGB out og her blev jeg meget overasket, jeg kan ikke se forskel på billedet gennem kortet eller min dvd (samme optagelse). jeg bruger et pvr 350 kort til optagelse. Med progammet TVedia som passer til xcard, kan man også optage og se live tv. Et lille godt program hvor man kan de fleste ting, samt programmet har kørt stabilt

Bruger TDC Selector og det giver nogle flotte optagelser på pvr 350.
og nej tv udgangen på 350 er ikke bedre end på et grafikkort.
Glæder mig til at prøve ati nye tv kort THEATER™ 550 PRO når det en gang kommer i handlen i PAL udgave.

har sammenlignet billedet live gennem xcard og direkte fra tvet (også rgb) her var forskellen meget lille.

Bruger stort set kun mpeg2 filer, men har prøvet nogle divx filer og de blev også afspillet i en god kvalitet. lyden er også udemærket på kortet
bruger digital til forstærker. til dvd film vil jeg dog stadig bruge min almindelig dvd-afspiller.

Så hvis man ikke lige har 30000-40000 til et ordentlig lcd fjernsyn med dvi engang (lcd og plasma tv skal også lige blive en tand bedre) er dette kort den næst bedste løsning.

Til top
Kolvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2005 kl. 22:25

Takker for svarene...

Tjah, er nok gået væk fra Xcard, da jeg nok vil være ked af at man ikke kan se Windows billedet.

Jeg har også kigget længe på det ATI Tunerkort, som skulle være noget af det ypperste indenfor tunerkort.

Mærkeligt at det ikke dukker op her i Europa - det har været på markedet i US i flere måneder efterhånden...... Jeg har selv været meget tæt på at købe kortet i US, da det skulle både kunne køre PAL og NTSC. Men der må jo være en grund til at kortet så ikke bliver solgt her i europa endnu. Derfor har jeg besindet mig med køb af kortet.

Xcardman - har du hørt noget videre om hvornår kortet vil dukke op?

Mvh.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2005 kl. 20:53

Nu har jeg haft mit xcard i ca en uge og det er den bedste investering, jeg har lavet til htpc. Jeg behøver ikke windows billedet, da den afspiller alle formater, dog ikke mov formatet, samt real player. men dem kan man jo bare converter. jeg bruger det også til tv samt  timeshifting. alt mit musik ligger i mp3 format, så nu er slut med at skifte cd.

Jeg kan ikke finde nogen steder hvor der direkte står en dato. Men jeg har fundet ud af
mange producenter laver kortet, samt fundet en manuel fra MSI hjemmeside
http://www.msi.com.tw/program/support/manual/mnu/spt_mnu_det ail.php?UID=603&kind=10

I den står der direkte at kortet både køre PAL og ntsc.
så jeg tror det er et driver problem de har, ellers bliver kortet
bare testet ordentlig igennem før det sælges i europa.
det kunne kiss lære lidt af, ellers får produktet jo bare et dårligt ry.

Mvh.

Til top
Kolvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2005 kl. 00:39

Med tanke på prisen af et Hauppauge PVR 150 kort. Så må man sige at de kr. 600-700,- Ati kortet kommer til at koste, er et fund!

Men desværre bliver det ikke understøttet af de media center jeg har kig på. Så jeg går i et dilemma.

Xcard, hvor har du fået fat i det RGB kabel du bruger til dit Xcard - er det noget der fulgte med kortet?....... Er det VGA til scart?

mvh

Til top
dkoclni Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2005 kl. 10:52

Xcard, hvor har du fået fat i det RGB kabel du bruger til dit Xcard - er det noget der fulgte med kortet?....... Er det VGA til scart?

Se her - der er billede af det kit man kan købe med til kortet:
http://av-connection.com/?GroupID=33&ClassID=94&Ca mpID=9

Jeg mener at have set at det optager en port bag på computeren, som var det et pci kort man havde installeret (ved ikke om det er muligt at installere det på en anden måde så man ikke optager sine dyrbare udgange bag på sin kasse ).

Redigeret af dkoclni
Til top
dkoclni Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2005 kl. 10:54
http://av-connection.com/?GroupID=33&ClassID=94&Camp ID=9

Det var egentlig dette link jeg ville have sendt og ikke linket til kortet.

(Update: Hvad fa*** - det er jo det samme igen! Nå I finder nok selv linien på siden der hedder "RGB Scart Kabel sæt, 2 meter")

(Update2: Jeg tror jeg må lidt væk fra computeren! ;) Her er linket: http://av-connection.com/Functions/ProductDetails.asp?Produc tNo=XCardRGB&VersionNo=0)

Redigeret af dkoclni
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Marts-2005 kl. 20:32

Som dkocini skriver kan det købes Hos http://av-connection.com/ både med og uden RGB kit. 

det består af en plade der sættes fast bag computeren. Det har dog den ulempe at det optager et pc1 slot. man kan også vælge at have pladen ved siden af computeren. på pladen sidder et stik som tilsluttes kortet og et stik ud, hvor det med medfølgende scart kabel tilsluttes. stikket på pladen ud er ikke et scart stik, men noget mindre.
hvorfor skal scartstik også være så store?, 
Det betyder dog ikke noget for mig, da jeg har et maxi tower. jeg har kontor ved siden af min stue og trukket ledninger ind til anlæg og tv.
herved undgås også al støjen. til rigtig dvd film vil jeg dog foresat bruge min dvd afspiller.
det er ikke vga til scart, men der medfølger et kabel hvis video både skal afspilles på ens monitor og tv samtidig.

med hensyn til ati kortet, så jeg på en Norsk hjemmeside det skulle
komme 1 maj.

har selv lavet nogle divx filer med egne optagelser og afspillet på kortet uden problemer. Der er heller ingen problemer med at spole i filen. 

havde en optagelse fra topgear (bil program) der fyldte 670 mb efterfølgende fyldte den 184 mb og i næsten lige så god kvalitet.

Mvh

Til top
tychsen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 18-November-2004
Point: 476
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2005 kl. 18:26
Kan Xcard spole i DVD og TV-optagelser ligesom en HDD-recorder? Altså fx i 1,5x med lyd, 4x og 16x... og kører det lige så godt?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-November-2005 kl. 11:04

Hej Tychsen

Et Xcard kan spole op til 8x frem, men jeg bruger kortet sammen med et program der hedder GB PVR (er gratis). Det understøtter også mit PVR 150 kort. Programmet gør at der en brugerflade til at søge i dine filer
søge musik og se billeder. Fronten er ikke så flot, men det jo også ens filer man skal se. Kortet giver den beste kvalitet du kan få på et almindeligt tv. Det afspiller divx og Nero digital filer uden problemer.
Til rigtige "dvd film" bruge jeg dog foresat en almindelig dvdafspiller, ikke fordi kvaliteten er bedre. Men den står i min stue.

Kortet bruger næsten ingen CPU kraft, så jeg kan både optage og afspille
samt redigere samtidig på en P4 2.4.

Det er en rigtig god og "billig" løsning for en multimedie løsning

Xcardman

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu