recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Forsinkelse af lyd ift. film - Lipsync?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketForsinkelse af lyd ift. film - Lipsync?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Tarantula Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 11-Januar-2008
Status: Offline
Point: 20
Direkte link til dette indlæg Emne: Forsinkelse af lyd ift. film - Lipsync?
    Sendt: 11-Januar-2008 kl. 22:11
Hej!

Har et lille problem, mit system består af:
Samsung LE32M87BDX
NAD T535 DVD@720P
Audioquest HDMI-kabel
TaraLabs Prism Signalkabler
B&W 602S3
Ældre Denon Amp.

Når jeg afspiller en DVD, og kører lyden over tv'ets små vattede højttalere, er der ingen problemer. Når jeg sætter lyden over anlægget bliver lyden forsinket små milisekunder, nok til at se, at "bevægelserne" ikke følger lyden, dette kan især ses på "mundaflæsninger" på skuespillerne.

Systemet er sat således op:
HDMI-kabel fra DVD til TV
Signalkabel fra DVD til Amp.

Er der noget forkert her? Er der noget jeg skal stille på?

Er det fordi at HDMI'en overføre hurtigere end "analoge" kabler gør? Så lyd og billede til tv'et, kommer før at forstærkerens "lyd" kommer ud af højttalerne?

På forhånd tak :)

Redigeret af Tarantula - 11-Januar-2008 kl. 22:12
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2008 kl. 22:19

Hej Tarantula

Forskellen opstår fordi lyden når forstærkeren først, og bearbejdes hurtigt.

TV'et skal bruge længere tid på at bearbejde video fra HDMI.

Der kan også være små forskelle i DVD afspilleren som forstærkes op. Hvis lyden ud på HDMI og lyden ud på udgangen til forstærkeren ikke er helt synkrone.

Der er desværre ikke nogen nemme løsninger. Det nemmeste lige nu er at droppe HDMI forbindelsen til TV'et og bruge SCART-RGB eller component i stedet.

Nyere surround receivere har lipsync kontrol, som er en forsinkelse af lyden. Så kan man forsinke lyden, så det passer med billedet.

Endnu nyere surround receivere har HDMI switching. Her sendes lyden ind igennem forstærkeren og herfra videre til TV'et. På den måde kan forstærkeren også snuppe lyden fra HDMI istedet, hvilket ikke mindst bliver nødvendig ved nyere lydformater fra Blu-ray og HD DVD.

Forstærkere med HDMI har også lipsync kontrol, men ellers tager de også højde for at displayet skal bruge tid også, ved som standard at forsinke lyden.

En sidste mulighed er at købe et lyddelay. Men de er rimelig outdated, rimelig dyre, og i virkeligheden er pengene bedre brugt ved at spare op til en ny forstærker.

/Lars

Redigeret af Lars - 11-Januar-2008 kl. 22:20
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2008 kl. 22:24
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Hej Tarantula

Forskellen opstår fordi lyden når forstærkeren først, og bearbejdes hurtigt.

TV'et skal bruge længere tid på at bearbejde video fra HDMI.

Der kan også være små forskelle i DVD afspilleren som forstærkes op. Hvis lyden ud på HDMI og lyden ud på udgangen til forstærkeren ikke er helt synkrone.

Der er desværre ikke nogen nemme løsninger. Det nemmeste lige nu er at droppe HDMI forbindelsen til TV'et og bruge SCART-RGB eller component i stedet.

Nyere surround receivere har lipsync kontrol, som er en forsinkelse af lyden. Så kan man forsinke lyden, så det passer med billedet.

Endnu nyere surround receivere har HDMI switching. Her sendes lyden ind igennem forstærkeren og herfra videre til TV'et. På den måde kan forstærkeren også snuppe lyden fra HDMI istedet, hvilket ikke mindst bliver nødvendig ved nyere lydformater fra Blu-ray og HD DVD.

Forstærkere med HDMI har også lipsync kontrol, men ellers tager de også højde for at displayet skal bruge tid også, ved som standard at forsinke lyden.

En sidste mulighed er at købe et lyddelay. Men de er rimelig outdated, rimelig dyre, og i virkeligheden er pengene bedre brugt ved at spare op til en ny forstærker.

/Lars

Forstår ikke hvorfor du skriver at lyden kommer hurtigst, når det er den der kommer sidst? Lyden kommer SIDST i mine B&W, igennem anlægget. Hvis jeg skruer op for mine højttalere på tv'et, samtidig med anlægget, er lyden fra tv'et hurtigere end mine B&W'er.. Er du sikker på at det vil hjælpe med et scart-kabel?

Takker for svaret, dejligt at nogle svarer så hurtigt!

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2008 kl. 22:30

Oprindeligt skrevet af Tarantula Tarantula skrev:

Forstår ikke hvorfor du skriver at lyden kommer hurtigst, når det er den der kommer sidst?

Ok, så må problemet ligge i DVD-afspilleren. At den bruger længere tid på at generere HDMI signalet end den bruger på at generere lyden.

Hvis du bruger opskalering på HDMI, så prøv at slå det fra.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2008 kl. 22:38

Forstår ikke hvorfor du skriver at lyden kommer hurtigst, når det er den der kommer sidst?

Ok, så må problemet ligge i DVD-afspilleren. At den bruger længere tid på at generere HDMI signalet end den bruger på at generere lyden.

Hvis du bruger opskalering på HDMI, så prøv at slå det fra.

/Lars

Hvordan slår jeg det fra? Synes ikke rigtig at der er sådan en menu? Jeg kører 720P via HDMI, så jeg opskalerer ja.

Men det er også det jeg har gået og tænkt over hele tiden, når den opskalerer et billede som egentlig er større end en normal DVD (576 linier), så vil den derfor have lidt sværrere ved det?

Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2008 kl. 22:52
Okey, har lige prøvet med scart, der er det stadig det samme.. :(
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2008 kl. 23:19

Hvordan slår jeg det fra? Synes ikke rigtig at der er sådan en menu? Jeg kører 720P via HDMI, så jeg opskalerer ja.

Du slår det fra ved at vælge normal DVD opløsning. Enten 576i eller 576P.

Men det er også det jeg har gået og tænkt over hele tiden, når den opskalerer et billede som egentlig er større end en normal DVD (576 linier), så vil den derfor have lidt sværrere ved det?

Ja, intet kommer gratis.

Sætter man DVD afspillerens elektronik, til at lave en masse on-the-fly beregninger på en høj strøm af data, så bliver de data forsinket. De kan først sendes videre, når beregningerne er færdige.

Men forsinkelsen er nede i små størrelser. Måske 1 billede (kaldet 1 frame) som er 1/25 sekund = 0,040 sekunder.

En forskel i lyd og billede i den størrelse kan ikke ses. Vores hjerne er i stand til at kompensere for det. Men kommer man op på en forskel på bare 2-3 frames (~0,1 sekund) så opfatter vi (som regel) at der er noget galt.

/Lars

Redigeret af Lars - 11-Januar-2008 kl. 23:21
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2008 kl. 23:20

Hvad sendes lyden egentlig via?  Er det optisk eller coax ?

Ikke at det betyder så meget for lipsync - bare for at vide det 

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2008 kl. 09:00

Hvad sendes lyden egentlig via?  Er det optisk eller coax ?

Ikke at det betyder så meget for lipsync - bare for at vide det 

/Lars

Ehh.. Er bare ganske normale signalkabler? De er da så vidt jeg ved hverken optiske eller coaxiale? Jeg kan ikke køre 576i, da understøtter min DVD ikke, det laveste jeg kan gå ned til er 480/576P, men det gør ingen forskel.

Til top
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2008 kl. 09:03
Har lige tænkt over noget.. Både DVD'en og TV'et har jo en Coax indgang, ville det hjælpe hvis jeg købte et coaxkabel? Men det kan jo være lidt ligemeget når HDMI står for lyden + billede? Der er også componentindgang både på DVD og TV, noget man skulle prøve?

Redigeret af Tarantula - 12-Januar-2008 kl. 09:04
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2008 kl. 16:53

Har lige tænkt over noget.. Både DVD'en og TV'et har jo en Coax indgang, ville det hjælpe hvis jeg købte et coaxkabel? Men det kan jo være lidt ligemeget når HDMI står for lyden + billede? Der er også componentindgang både på DVD og TV, noget man skulle prøve?

Jeg vil mene du har prøvet hvad der kan prøves.

Når fejlen også er der ved SCART også, så kommer du nok ikke videre nu.

Enten forsinker DVD afspilleren lyden for meget, eller også gør forstærkeren. Jeg har bare svært ved at se, at der er noget du kan gøre ved det. Det er bare ikke bedre - i det setup du har nu.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2008 kl. 16:59

Er bare ganske normale signalkabler? De er da så vidt jeg ved hverken optiske eller coaxiale?

Ok - du kører bare stereo eller Dolby Prologic (gammeldags surround) nu via et almindeligt stereokabel (rød+hvid phno stik i hver ende) ?

Altså ingen 5.1 lyd eller bedre ?

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu