recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Minitest DENON 1356XP Surroundanlæg
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMinitest DENON 1356XP Surroundanlæg

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23900
Direkte link til dette indlæg Emne: Minitest DENON 1356XP Surroundanlæg
    Sendt: 13-Oktober-2007 kl. 14:34

Forhistorie

Jeg har i et års tid haft et lille Philips surround anlæg. Dette anlæg var jeg faktisk rigtigt godt tilfreds med. Ud over lyddelen indeholder Philips anlægget en faktisk ret udemærket DVD-afspiller, som via et komponentkabel kan levere et godt signal til behandling i TV´et. Dette anlæg var der nu blevet brug for et andet sted. Jeg stod nu overfor valget af et nyt anlæg, og her ville jeg godt satse på et anlæg der ikke indeholder en DVD-afspiller. Jeg har nemlig 3 andre enheder der på fin vis varetager denne funktion.

Ved valg af nyt surround anlæg har jeg bevidst prioriteret et samlet system, og altså ikke valgt selv at sammensætte et anlæg. Årsagerne hertil er flere. Jeg er ikke den helt store "Lydnørd", jeg går mere efter en god billedkvalitet. Rummet hvor surroundanlægget er på ca 25m2, og der er efter min opfattelse ikke behov for den "store lyd", nu også af hensyn til de omboende. Jeg er udemærket klar over, at jeg ved mit valg af et 5.1 CH anlæg, også har fravalgt de muligheder der f.eks. ligger i 7.1 CH i Blu-Ray og HD DVD. Jeg ønsker mig altså et mindre system med en rimelig lydkvalitet og et rimeligt lydbillede.

Efter er hel del investigeringer på markedet faldt jeg over Denon 1356XP, som en mulighed. Efter en del søgen på nettet fandt jeg ud af, at brugerne faktisk var rigtigt godt tilfredse med anlægget. Problemer var så, at jeg ikke kunne finde en dansk forhandler af systemet, dog kunne forstærker/radiodelen købes i HIFI Klubben. Anlægget kunne dog købes i Tyskland, og her blev anlægget købt.

Denon anlægget

Anlægget består i princippet af særskilte systemer, nemlig Tuner/forstærkerdelen som betegnes som AVR-1306, og højtalersystemet som betegnes som SYS-56HT. Samlet sælges herligheden som DHT-1356XP.

Sættet indeholder de sædvanlige enkeltdele nemlig 4 satelithøjtalere, 1 supwoofer og 1 centerhøjtaler. Dog således, at subwooferen har sin egen forstærker og strømforsyning.

Modtagelse og installation

Anlægget blev modtaget fra Tyskland utroligt velindpakket, og leveret på en lille Europalle. Hele forsendelsen vejede intet mindre end 43 kg. Udpakningen er for mig en stor del af glæden, for hvad er det egentlig man har købt. Stor var glæden da jeg kunne konstatere, at forstærker/tunerdelen afspejlede Denon sædvanlige byggekvalitet. Og højtalerenhederne haltede bestemt ikke bagefter. Udover systemet indeholder sættet også lydkabler til alle højtalere. Der medfølger ingen kabler til overførslen af lyd til TV o.a.

Brugermanualen er ret god. Den tager den nybagte kunde systematisk gennem opsætningsfasen af hele systemet. Der er et hav af indstillingsmuligheder i forholdet til placeringen af højtalere m.v. Der er indstillinger til f.eks. Cinema, Music, games m.v.

Tuner forstærkerdelen

Denon udemærker sig, i det mindste hos mig, med at være lidt retro-agtig. Faktisk minder anlægget mig lidt om de HIFI anlæg som jeg munterede mig med i mine yngre dage. De forskellige betjeningsknapper sidder stort set hvor jeg forventer dem, og betjeningen af anlægget afspejles lystigt i det enormt store display. Man er via displayet aldrig i tvivl om, hvor man er i opsætningsprocessen og lignende. Betjeningsknapperne virker rubuste og heller ikke "løse og slaskede". Dog er det en kende surt, at Denon anlægget ikke kender begreber som Blu-Ray m.v. Det betyder f.eks. at mine tilsluttede anlæg betegnes i opsætningen som DVD, AUX og VCR. Men i det store og hele et godt indtryk.

Tilslutninger

Bagsiden af anlægget udviser et væld af ind - og udgange. For første gang har det været muligt for mig at tilslutte BD - HD og HDD med digital lydoverførsel. Mine afspillere er derfor tilsluttet med henholdsvis 2 tosh link og 1 coaxsial. Der er også mulighed for at tilslutte et par DVD afspillere via S-video videre til TV´et, men det har jo ikke den helt store interesse. Der er ingen HDMI tilslutningsmuligheder, hvilket jeg nu heller ikke har behov for.

Fjernbetjeningen

Fjernbetjeningen er næsten et kapitel for sig. Den indeholder et hav af betjeningsknapper, og jeg skal ikke have lagt mine briller for langt væk, hvis jeg skal kunne læse funktionsbeskrivelserne under knapperne. Knapperne er behagelige at betjene, og fjernbetjeningen er ikke særlig følsom overfor den korrekte retning til sensoren i Denon anlægget. Jeg må indrømme, at jeg endnu ikke helt har fundet systematikken i opbygningen og funktionerne i betjeningsknapperne. Men okay, anlægget er jo stadigt helt nyt. Fjernbetjeningen virker lidt billig i sin udførelse, og den ligger ikke specielt godt i hånden.

Lyd

Jeg har testet systemet op i mod flere af afsnittene fra "Band of Brothers" som jo indeholder rigtig mange lydeffekter. Helhedsindtrykket er rigtigt godt. Lydende er meget "naturlige" (man er vel gammel soldat), og selve lydbilledet eller lydstemningen om man vil, synes jeg er fremragende. Man kan skelne de forskellige aktiviteter hele vejen rundt (360 grader). Det klager jeg bestemt ikke over. Og da subwooferen kan indstilles særskilt på denne, kan man sikre sig ikke alt for overvældende bastoner.

Derudover har jeg testet lyden op i mod Pink Floyd. Pink Floyd udemærker sig jo ved, at de benytter deres musik instrumenter på en til tider lidt pudsig vis. Også her blev jeg ikke skuffet. Jeg har nu hørt lyddetaljer i musikken, som jeg ikke før har været opmærksom på. Også et rigtigt godt resultat - i mine ører

Tunerdelen

Tunerdelen har jeg ikke afprøvet, for jeg benytter er andet anlæg til radiomodtagelse.

Konklusion

Denon DHT-1356XP har overrasket mig positivt. Kvaliteten af de enkelte komponenter synes jeg er velbyggede og lækkert designede (smag og behag). Tuner/forstærkerdelen fylder voldsomt i forholdet til andre tilsvarende anlæg, men samtidig udviser anlægget en robusthed som jeg sjældent har set.

Og som ovenfor beskrevet - jamen lydsiden har bestemt ikke skuffet mig - slet ikke.

Jeg synes, at jeg har fået rigtigt meget for de 423.- Euro (inkl. forsendelse), som jeg har spenderet på sagen. Hvis man ikke har behov for den  helt store lyd, og ikke nødvendigvis har ønske om at imponere den undrende omgivende beboerskare, så er Denon systemet absolut værd at tage med i sine overvejelser.

Link til Denon´s hjemmeside med de forskellige tekniske specifikationer:

http://www.denon.co.uk/site/frames_main.php?MID=3&Gruppe _A=1&Gruppe_B=1&Gruppe_C=7&action=detail&Pid =258&main=prod&sub=1&fill=1&ver =&

Redigeret af Hother - 13-Oktober-2007 kl. 23:09
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Tony Montana Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 12-September-2007
Point: 24
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2007 kl. 20:16

Hej Hother,

Rigtig spændende og (og flot opsat) at læse - også fordi den type løsning jo ikke er det, man mest læser om.
Du nævner, at du ikke har brug for HDMI her.
Dvs. at du kører  videodelen ved siden af, gennem Lindy, ser det ud til.
Hvordan fungerer det, jeg tænker også på den daglige brug, hvor du skal have billede og lyd fra samme kilde.
Påvirker Lindy billedet - du har jo et topdollar panel kan jeg se?

Hilsner

Bo

Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2007 kl. 20:26

Mange tak for de pæne ord Tony.

Jamen det er sådan, at jeg alene benytter Denon systemet som forstærker for Blu-Ray/HD DVD og min HDD.

Jeg benytter naturligvis HDMI fra diverse afspillere til mit TV. Lindy´en er så småt ved at blive udfaset, da det er min tanke at benytte komponent fra min HDD til TV´et. Jeg har testet billedkvaliteten via komponent, og der er ingen forskel.

Lindy´en har fungeret fint, og den giver ikke problemer i forholdet til billedet overhovedet.

B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2007 kl. 22:26

Jeg synes lige at det var på sin plads, at vise en del at mit set-up, så man kan se hvor stor DENON Tuner/forstærkeren egentlig er i forholdet til mit øvrige udstyr:

Redigeret af Hother - 14-Oktober-2007 kl. 22:42
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12426
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2007 kl. 22:58
Den er sgu da i den lille ende af skalaen

Redigeret af Naiera - 14-Oktober-2007 kl. 22:58
Til top