recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - To computere - netværk, filoverføring??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTo computere - netværk, filoverføring??

Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
Thorvald Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 7973
Direkte link til dette indlæg Emne: To computere - netværk, filoverføring??
    Sendt: 15-Januar-2005 kl. 13:38

I løbet af den kommende uge får jeg en ny (stationær computer). Det er tanken, at den skal være inde på mit "hjemmekontor" og min bærbare (hvis jeg kan få den til at køre igen uden problemer) skal så stå inde i stuen og fungere bl.a. som netradio. Der kommer til at køre Windows XP Pro på begge computere.

Jeg er kommet til den konklusion, at den billigste måde jeg kan få bredbåndsforbindelse på begge computere er, ved at købe et langt USB kabel, som jeg forbinder den bærbare til kabelmodemet med (esenet), mens den stationære får netværkskablet. Men følgende spørgsmål dukker op:

1. Hvordan er det bedst at overføre filer, dokumenter m.v. til den nye computer?? Via netværksforbindelsen (hvordan??), direkte kabeloverføring - eller ved at bruge en sikkerhedskopi, der består af en række image filer, som jeg fik lavet på en ekstern harddisk for et par uger siden??
  2. Hvis jeg henter e-mail på den ene computer, så figurerer de nye e-mail ikke på den anden computer, eller hvad???
  3. Er det muligt at udnytte ovennævnte netværksopsætning til, at overføre filer? Jeg kunne forestille mig, at når den stationære er oppe at køre og alle dokumenter ligger på den, så vil jeg slette alle dokumenter på den bærbare og så kun overføre noget hvis jeg sidder inde i stuen og skal bruge en fil/dokument.
  4. Kan jeg arbejde med filer, der ligger på den stationære - uden at overføre dem til den bærbare?? I så fald, hvordan?? Det ville jo være smart, fordi så behøver jeg ikke at spekulere på om jeg har noget på den ene computer som jeg ikke har på den anden computer, f.eks. i nyeste version.

En alternativ og meget smart måde at oprette netværk på, er Amitechs HomePlug, se mere på www.amitech.dk :

Amitech HomePlug™ – netværk i stikkontakten

Amitech HomePlug™ er en helt ny type netværk, hvor du forbinder boligens computere gennem den almindelige stikkontakt.

Meget nemt at installere
I forhold til andre netværk (kabel-baseret eller trådløst netværk), er Amitech HomePlug™ usædvanligt simpelt at installere: du skal ikke installere software, men blot sætte HomePlug™ i stikkontakten, og nettet er etableret.

Amitech HomePlug

Med de venligste hilsener

Thorvald.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2005 kl. 14:09

Hej Thorvald.

1. Du skal sætte dine computere op til netværk, der er en netværksguide i XP. Du skal også huske at dele dine mapper eller drev, før de kan ses af en anden computer på netværket.

2. Henter du din E-Mail på den ene computer så er det kun der du har dem, men de kan overføres til den anden via f.eks. en diskette træk dem over på den og læg dem ind på den anden i den mappe hvor du ønsker det.

3. Du kan overføre filer i netværks opsætning.

4. Du kan arbejde med filer som ligger på den anden computer, men hvis du vil have dem på begge maskiner så er du nødt til at overføre dem.   

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2005 kl. 14:15

Oprindeligt skrevet af </FONT><FONT face=Times New Roman, Times, serif>radiomanden radiomanden skrev:

2. Henter du din E-Mail på den ene computer så er det kun der du har dem, men de kan overføres til den anden via f.eks. en diskette træk dem over på den og læg dem ind på den anden i den mappe hvor du ønsker det.

Hmmmm., øv, kan det ikke gøres smartere - bortset fra at undlade, at installere e-mail program på den bæbare (eller lade være med at bruge det).

Thorvald.
Til top
HenrikH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-September-2004
Point: 733
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2005 kl. 14:16
Oprindeligt skrevet af Thorvald Thorvald skrev:

I løbet af den kommende uge får jeg en ny (stationær computer). Det er tanken, at den skal være inde på mit "hjemmekontor" og min bærbare (hvis jeg kan få den til at køre igen uden problemer) skal så stå inde i stuen og fungere bl.a. som netradio. Der kommer til at køre Windows XP Pro på begge computere.

Jeg er kommet til den konklusion, at den billigste måde jeg kan få bredbåndsforbindelse på begge computere er, ved at købe et langt USB kabel, som jeg forbinder den bærbare til kabelmodemet med (esenet), mens den stationære får netværkskablet. Men følgende spørgsmål dukker op:

1. Hvordan er det bedst at overføre filer, dokumenter m.v. til den nye computer?? Via netværksforbindelsen (hvordan??), direkte kabeloverføring - eller ved at bruge en sikkerhedskopi, der består af en række image filer, som jeg fik lavet på en ekstern harddisk for et par uger siden??
  2. Hvis jeg henter e-mail på den ene computer, så figurerer de nye e-mail ikke på den anden computer, eller hvad???
  3. Er det muligt at udnytte ovennævnte netværksopsætning til, at overføre filer? Jeg kunne forestille mig, at når den stationære er oppe at køre og alle dokumenter ligger på den, så vil jeg slette alle dokumenter på den bærbare og så kun overføre noget hvis jeg sidder inde i stuen og skal bruge en fil/dokument.
  4. Kan jeg arbejde med filer, der ligger på den stationære - uden at overføre dem til den bærbare?? I så fald, hvordan?? Det ville jo være smart, fordi så behøver jeg ikke at spekulere på om jeg har noget på den ene computer som jeg ikke har på den anden computer, f.eks. i nyeste version.

USB-kabler er ikke velegnet hvis afstand er mere en 5 meter - ellers skal der en forstærker på kablet. Jeg ville hellere sætte en router (trådløs eller kabel) på bredbåndsmodemmet og så forbinde de 2 pc'ere til den. Og trådløst ville da være oplagt, hvis din bærbare har trødløs netkort indbygget - ellers kan det købes til PCMCIA porten (men det fordyrer det jo noget).

Jeg tror det der kommet til at fungere bedst, er at etablere et egentligt netværk med router som nævnt ovenfor. Så kan du også sætte de 2 pc'ere til at dele drev med hinanden og så er flytning af filer bare træk og slip i stifinder. Det kan laves for 5-600 kr. for router og kabel (formoder at den bærbare har netkort indbygget - eller kommer der lige et par hundrede til et PCMCIA-netkort oveni)

Du kan godt sætte begge til at hente email, den ene skal bare sættes op i Outlook eller OE (hvad du nu bruger) til at efterlade kopi hos din udbyder.

Hvis du laver netværker som beskrevet, så kan du arbejde med filer på tværs af maskinerne - de bruger simpelhen hinandens drev som var det egne - f.eks. kan du lade C-drevet på den ene hedde K på den anden - og så er det bare at åbne et dokumenet fra K-drevet (forudsætter natuligvis at den anden pc også er tændt).

Med et egentligt netværk, kan du også dele printer(e) så den bærbare kan printe på den stationæres tilkoblede printer. På samme vis kan andre enheder deles - brændt DVD/CD fra den bærbare med på drevet i den stationære.

mvh

Henrik
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2005 kl. 14:17

Hej Thorvald

HomePlug-systemet er dyrt og langsomt

Du skal have en Linksys WRT54G Wireless-G Broadband Router, som du forbinder til kabelmodemmets netværk. Din stationære PC tilslutter du til en af de 4 udgange på routeren.

Til den bærbare køber du et Linksys WPC54G Wireless-G Notebook Adapter og så kan du bruge den bærbare over hele huset.

Der findes billige sampakninger, hvor man får router+pccard i en pakke med rabat.

Køb kun Linksys. Der findes billigere produkter, men fordelen ved Linksys er at det er gennemarbejdet mærkevare som bare virker, og man kan få en masse tilbehør til. Hvis du f.eks. savner lidt bedre signal ude i haven, så kan du købe en større antenne eller en repeater som forstærker signalet.

Hvis du f.eks. senere får en Panasonic DMR-E500 eller anden recorder med netværk, så kan du købe en Linksys WET54G Wireless-G Ethernet Bridge ind til stuen, og recorderen(e) der kan gå på netværket/internet trådløst.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
HenrikH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2005 kl. 14:18

Oprindeligt skrevet af </FONT><FONT face=Times New Roman, Times, serif>radiomanden radiomanden skrev:

Hmmmm., øv, kan det ikke gøres smartere - bortset fra at undlade, at installere e-mail program på den bæbare (eller lade være med at bruge det).

Har du ikke webmail adgang hos din udbyder. Det kan de stort set alle, så kan du læse/skrive mail uden email-klient (program) på f.eks. den bærbare.

mvh

Henrik
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Point: 15694
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2005 kl. 14:19

Det jeg gør, er at begge PC'ere kan hente mails.

Men den ene (den bærbare) henter kun en kopi og lader originalerne ligge. Den stationære henter originalerne istedet.

/Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2005 kl. 14:25

[Quote=Lars]HomePlug-systemet er dyrt og langsomt[/Quote] Øh, nå, de skriver ellers selv at det er hurtigt (de skal jo sælge det, men alligevel...), men at løsningen er for dyr havde jeg regnet ud.

Jeg er ikke sikker på, at jeg vil have trådløst netværk - signalerne kan jo forstyrre andre ting og er måske ikke så stabile som kabelnetværk..?? Men jeg skal helt sikkert kigge på dine linksys links, Lars! Tak!

Også tak til HenrikH! Det var interessant læsning - de ting du snakker om, er jo lige præcis sådan nogle ting jeg gerne ville kunne - og det kan jeg ikke hvis jeg bruger USB kablet??

Når jeg installerer min stationære er det måske en god ide fra starten af, at kalde drevene noget andet end på den bærbare, så er jeg klar, hvis jeg vælger denne løsning??

Thorvald.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2005 kl. 14:29

Kan jeg de ting som Henrik skriver om, med LinkSys produkterne, som du linker til, Lars????

Jeg har ikke trådløs i min bærbare, så jeg skal have PCMCIA-kortet med.

Thorvald.
Til top
HenrikH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2005 kl. 14:32

[Quote=Lars]HomePlug-systemet er dyrt og langsomt

Øh, nå, de skriver ellers selv at det er hurtigt (de skal jo sælge det, men alligevel...), men at løsningen er for dyr havde jeg regnet ud.

Jeg er ikke sikker på, at jeg vil have trådløst netværk - signalerne kan jo forstyrre andre ting og er måske ikke så stabile som kabelnetværk..?? Men jeg skal helt sikkert kigge på dine linksys links, Lars! Tak!

Også tak til HenrikH! Det var interessant læsning - de ting du snakker om, er jo lige præcis sådan nogle ting jeg gerne ville kunne - og det kan jeg ikke hvis jeg bruger USB kablet??

Kan jeg ikke svare dig på - kender ikke dit kabelmodel (eller hvad det er) - mærke/model?

Er du forøvrigt sikker på, at den tillader, at man bruger begge forbindelser på en gang. Husk i øvrigt USB er langsommere end forbindelse vi "rigtigt" netværk

Men jeg tror du vil få problemer. Mit råd : lave et rigtigt netværk med en router (som også er løsningen Lars forelsår)

Når jeg installerer min stationære er det måske en god ide fra starten af, at kalde drevene noget andet end på den bærbare, så er jeg klar, hvis jeg vælger denne løsning??

Ligegyldig - i et netværket opererer man med "aliaser" kan man vel kalde det. Både din bærbare og stationære må gerne have samme drev-bogstaver (og har det normalt også).

[/QUOTE]
mvh

Henrik
Til top
Vincent Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 12-December-2004
Point: 33
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2005 kl. 22:07

Hej Thorvald

Den foreslået løsning med trådløst til den bærbare er den suverænt bedste. Den benytter jeg selv og den fungerer uden problemmer og har nu gjort det i de sidste 2 år. den primær stationærer computer deler drev samt printer med de andre PC (1 stationær til + 1 Notebook). Her er blandt andet outlooks PST filer placeret så jeg kan se posten på alle maskiner. I starten trak jeg også et netværkskabel til den bærbarer hvis nu det trådløse netværk skulle være for ustabilt, jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har benyttet det. Jeg kører også med XP-pro på 2 af maskinerne og XP home på den bærbarer. XP er i besidelse af en overset facilitet der heder Guiden overførsel af filer og indstillinger. Denne giver dig mulighed for at overfører alle indstillinger fra en PC til en anden. Denne Guide samt den tidligere foreslået til konfiguration af netværket vil jeg anbefale dig at benytte. Guiden til overførsel af filer og indst. ligger under tilbehør/systemværktøjer og er MEGET brugbar. 

/ Vincent

esuden vil

ført facilitet v 

Til top
tychsen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 18-November-2004
Point: 476
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2005 kl. 22:39

Det er hetl klart nemmest at altid arbejde på den stationære... også selvom du sidder ved den bærbare. Bare klik "start" - "programmer" - "tilbehør" -  "kommuniaktion" - "forbindelse til fjernskirvebord". Indtast din stationære PC's IP og tryk forbind. Så vil du kunne arbejde på den stationære gennem den bærbare. Der er ingen praktisk forskel... jo mindre du vil spille computerspil... det er linien nok for sløv til.

Det hele kræver dog, at du har et netværk mellem dine PC'ere... og det kræver en router eller en hub....

Til top

Besvar Besvar Side  123 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu