recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Athlon processorer og varme?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAthlon processorer og varme?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Dark Helmet Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 14-Januar-2007
Status: Offline
Point: 134
Direkte link til dette indlæg Emne: Athlon processorer og varme?
    Sendt: 08-Juli-2007 kl. 21:21

Jeg kom lige i tanker om en gammel debat omkring, at Athlon-processorer hurtigt blev varme (det var vist nok de gamle Athlon 64 chips for et par år siden).

Er der nogen der ved, om AMD har fået styr på det, da jeg påtænker at sætte sådan en fætter i min HTPC (altså en ny Athlon 64 x2 chip)?

-----------------------------
"I can't breathe in this thing" - Dark Helmet
Til top
Karlshoj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2006
Point: 522
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2007 kl. 08:57

Kommer helt an på hvilken du køber.. de findes i alt fra 35W til 125W udgaver så vigtigt at undersøge før du bestiller.

http://www.amdcompare.com/us-en/desktop/

Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Kolding,Denmark
Point: 973
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2007 kl. 09:04
Eneste X2 du kan få i 35w er en 3800+ og den er altså røvsløv i dagens danmark.

65w (som er samme watt forbrug som en Core2duo fra Intel) kan du max få en 5200+ X2...og du skal altså op i en 6000+ X2 for bare og matche ydelsen i en E6600 2,4ghz Core2duo...og en 6000+ bruger 125w, så køb intel og lad AMD ligge, de er bagefter idag.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2007 kl. 17:48

Oprindeligt skrevet af Bygone Bygone skrev:

65w (som er samme watt forbrug som en Core2duo fra Intel) kan du max få en 5200+ X2...og du skal altså op i en 6000+ X2 for bare og matche ydelsen i en E6600 2,4ghz Core2duo...og en 6000+ bruger 125w, så køb intel og lad AMD ligge, de er bagefter idag.

Det kan der være noget om. Mit "problem" er dog, at jeg går efter et motherboard med integreret Radeon X1250, da det kan køre HDCP, og så vidt jeg kan se, så er det eneste Intel-baserede bundkort, et Fatal1ty F-I90HD, og der er kun et PCI-slot.

Da jeg regner med at skulle bruge BÅDE analogt tv-kort og FloppyDTV i min HTPC (ikke alle kanaler kommer digitalt hos mig), samtidig med at jeg vil bruge Antecs nye Fusion Black kabinet, så tror jeg, jeg får et problem.

Så løsningen for mig ligger i et af de to bundkort, som Ken_T har på sin hjemmeside, fra enten MSI eller ASUS.

Eller der der et andet Intel-kort, jeg har overset?? 

Redigeret af Dark Helmet - 09-Juli-2007 kl. 17:49
Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2007 kl. 19:11
Hvis du skal vælge en AMD så vælg den størst mulige med forbrug på 65w dvs en 5200+ x2.

Hvad er det folk ser i det antec kabinet det fatter jeg ikke...men nå det skal jeg heller ikke blande mig i...
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2007 kl. 02:17
Jeg har et MSI motherboard med x1250 (MSI K9AGM2-FIH) og har brugt en x2 3600+ til det, der er jo ikke nogen grund til at overdrive hvis man blot skal have en HTPC. Jeg kan afspille 720P uden problemer, ca. 30%  CPU load.  Målt med de tilgængelige trailers der er, inklusive H264) Det kniber med enkelte trailers i 1080P, men det er muligvis et andet problem, da det kun er nogle,  der ikke syntes at belaste mere end andre. Tror dog nok ikke rigtig på 1080P, men det har jeg heller ikke brug for lige nu. Skulle det komme dertil kan jeg købe et selvstændigt grafikkort, fx et 8600GT.

1080P sniger sig op på omkring 60% CPU load (sikkert variabel bitrate, siden det svinger så meget, mellem 8 og 60%) Jeg snakker kun om de tilgængelige tralieres der er, det kan godt være afspildning fra et rigtigt drev kunne opføre sig anderledes, men det syntes ikke at være sådan udfra det jeg kan se på nettet. Men enkelte trailers i 1080P kan altså give problemer, mens andre ikke gør det.

Jeg kan spille CS 1.6 på højeste grafik indstilling med 16 bots og 60 - 90 frames. Det er jeg overrasket over. Fleste maps over 70 frames.

Jeg har et LC10 kabinet og kører ikke med kabinetsblæsere. Derfor er der praktisk taget ikke nogen støj.

Selv om jeg ikke har kabinetsblæsere, er CPU temperaturen normalt 28 grader, stigene til 38 grader hvis jeg spiller CS ved nævnte indstillinger (CS er blot en prøve) Ellers kan jeg ved Video få 32 - 33 grader på CPU.  Det er jo ikke noget at bekymre sig om. Rumstemperatur er 26 grader ved denne måling (for lige at se hvordan det gik)  System temperatur er ved samme belastning omkring 42 grader

Det er målt med den medfølgende boxkøler der ikke siger noget af betydning. Det kan selvfølgelig godt blive bedre, men det bliver så ikke nemt. Man må selvfølgelig ikke have støj fra PSU, det skal være den stllle type.

Ved valg af floppyDTV kan det have betydning at vælge et Kabinet der muliggør anbringelse et andet sted en lige i en PCI port, særlig hvis der kun er 1 eller 2 af dem. Man kan jo let bruge mindst 2 porte. I LC10 er der l floppy skuffe under DVDbrænder, men det gælder også andre kabinetter.

Lydsiden er i øvrigt virkelig god på et MSI  motherboard af nævnte type (MSI K9AGM2-FIH)  (8.1 lyd) Overraskende god  analog lyd, det betyder meget, selv om det måske ikke er det man satser på.

Redigeret af Ken_T - 10-Juli-2007 kl. 02:24
Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2007 kl. 07:35
Oprindeligt skrevet af Karlshoj Karlshoj skrev:

Kommer helt an på hvilken du køber.. de findes i alt fra 35W til 125W udgaver så vigtigt at undersøge før du bestiller.

http://www.amdcompare.com/us-en/desktop/

Jeg var lige inde på amd's side og finde varenr. på den AMD 3800+ X2 som bruger 35w (ADD3800CUBOX) og så søge på den på edbpriser...røg helt i chok da jeg så prisen på den...

Athlon 64 X2 3800+ 2 GHz   Der er en anmeldelse af produktet! Athlon 64 X2 2 GHz / 256 KB L1 / 1 MB L2 / 1.025 V/1.075 V / 78 °C / AMD Processor in a Box (PIB) 1,29 kr. 2.575 kr.

Til sammenligning kan du få en AMD X2 5200+ til lige omkring 1000,- som bruger 65w.

Jeg syns tit debatten om cpu ender med folk køber for lavt, JA, det kan godt være tingene kan køre fint på en X2 3600+ men hvorfor dælen ikke købe så der er overskud med sikkerhed. De har den samme termiske værdi dvs der ikke er den store varmegenererende forskel på en 3600+ og en 5200+ og prisen er under 500 kroner i forskel.

Dette er kun hvis man absolut vil have en AMD :)...
Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2007 kl. 09:54
Oprindeligt skrevet af Dark Helmet Dark Helmet skrev:

Det kan der være noget om. Mit "problem" er dog, at jeg går efter et motherboard med integreret Radeon X1250, da det kan køre HDCP, og så vidt jeg kan se, så er det eneste Intel-baserede bundkort, et Fatal1ty F-I90HD, og der er kun et PCI-slot.

Da jeg regner med at skulle bruge BÅDE analogt tv-kort og FloppyDTV i min HTPC (ikke alle kanaler kommer digitalt hos mig), samtidig med at jeg vil bruge Antecs nye Fusion Black kabinet, så tror jeg, jeg får et problem.

Så løsningen for mig ligger i et af de to bundkort, som Ken_T har på sin hjemmeside, fra enten MSI eller ASUS.

Eller der der et andet Intel-kort, jeg har overset?? 

http://www.tweak.dk/nyheder2.php?id=13926 et nyt bundkort med onboard 1080p hdcp grafik fra AsRock. Til Intel CPU

Redigeret af Bygone - 10-Juli-2007 kl. 09:54
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2007 kl. 22:32
Ser fint ud - kan dog ikke lige se, om det er et Micro-ATX, men den kvadratiske form indikerer det....
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2007 kl. 22:51

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Ved valg af floppyDTV kan det have betydning at vælge et Kabinet der muliggør anbringelse et andet sted en lige i en PCI port, særlig hvis der kun er 1 eller 2 af dem. Man kan jo let bruge mindst 2 porte. I LC10 er der l floppy skuffe under DVDbrænder, men det gælder også andre kabinetter.

Det kan jeg godt se, men mit behov er, så vidt jeg kan se nu, er et PCI-slot til det analoge tv-kort, et til FloppyDTV, og så måske et grafikkort til PCI-Express-slottet, hvis/når det bliver nødvendigt. Og når først min antenneforening også begynder at sende TV3 og TV3+ digitalt, ja, så bliver det analoge kort skippet (hvilket så kan give plads til et lydkort a la X-FI typen )

Er der ting, jeg har overset her??

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Lydsiden er i øvrigt virkelig god på et MSI  motherboard af nævnte type (MSI K9AGM2-FIH)  (8.1 lyd) Overraskende god  analog lyd, det betyder meget, selv om det måske ikke er det man satser på.

Det var faktisk det bundkort jeg hældte mest til. Er der SPDIF-udgang på det også, da jeg gerne vil kunne overføre lyden digitalt?

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Sted: Denmark
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2007 kl. 03:44

[QUOTE=Karlshoj]

Jeg syns tit debatten om cpu ender med folk køber for lavt, JA, det kan godt være tingene kan køre fint på en X2 3600+ men hvorfor dælen ikke købe så der er overskud med sikkerhed. De har den samme termiske værdi dvs der ikke er den store varmegenererende forskel på en 3600+ og en 5200+ og prisen er under 500 kroner i forskel.

Ok, men min filosofi er, at man skal købe efter det behov man har. Jeg regner ikke med at det kan lade sig gøre at få alle ting i 1080P til at køre med et Xpress 1250 grafikkort, uanset hvad jeg køber af processor. Og jeg skal kun benytte 720P og her vidste jeg at behovet var i orden. Og det er det, 10-30 % CPU load og helt flydende.  Så kan jeg lige så godt spare pengene i første omgang og siden bruge dem på noget bedre, fx et selvstændigt grafikkort. Det kunne være  et Asus silent 8500GT til 650kr. 

Det er rigtig, ikke? Det er ikke den CPU man har, der skal trække læsset, det er i stedet grafikkortet med hardware acceleration. Mange er fikserede på en hurtig CPU, men hvad skal man med en E6600 fx (andet bundkort naturligvis) , hvis den kun skal bruge 20% CPU load ved 1080P, når der anvendes et 8600GT kort? Må en CPU ikke godt bestille lidt mere? Der er ikke behov for det helt store.

Selvfølgelig, hvis man påtænker noget andet end lige optagelser, eller afvikling af video. Måske man også vil konvertere til andre formater fx. Så er det rart med ekstra kræfter. På den anden side passer en HTPC sig selv. Så lidt ekstra forbrug i tid er ikke så vigtigt i praksis. Og jeg har 2 andre komputere, så jeg skal ikke bruge min HTPC til andet end dens primære formål. Og det køber jeg ind efter. Det er fornuftig nok et sted, ikke? Og det virker jo! Det kører bare efter mit behov. Det er ikke den CPU jeg bruger der er begrænsningen, det højeste den bruger er omkring 60% load ved 1080P. Det er ikke noget. Det må en CPU da godt. Jeg bruger et DVB-T kort og et PVR 150 på den, med en selector til s-video. (TDC)

1080P, det er noget man skal have, hvis man har et højopløst TV i 1920x1080 og en HD afspiller. Men sålænge man ikke har det, skal man blot købe efter at dække det behov man har. Og så er der jo også det med i billedet, at forskellen på 720P og 1080P, kun kan ses hvis man har et meget stort højopløst TV, fx 50" eller mere, eller hvis man sidder på en afstand af 1.5 meter på et lidt mindre TV, det skal med i de overvejelser man gør. Jeg køber måske et Full TV  om et år, men så kan jeg jo let udvide. Der er en PCI-E x 16 port på MSI bundkortet.

Til top
Karlshoj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2006
Point: 522
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2007 kl. 15:38

Hej Kent,

Nu har jeg i flere tråde læst om de lave temperatur, eller målte temperatur.

Selvom en Athlon64 har Cool & Quiet og kan clocke ned til 1000MHz ved idle er 2 grader over stuetemperatur ikke muligt med luftkøling!

Enten er der en fejl på dit bundkort/cpu ellers aflæser softwaren temperatur sensoren forkert.

System temperatur (42) højere end CPU temperatur (32-33)? dette giver heller ingen mening da din køleprofil ikke kan afkøle processoren til under omgivelsestemperatur...

Hvad siger den i BIOS? efter den har stået i BIOS i f.eks 10min - Er CPU ikke højere end System?

Godt nok er nogle AMD fans, men så gode er de heller ikke

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu