recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Processor valg
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketProcessor valg

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Korkia Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 21-April-2007
Status: Offline
Point: 49
Direkte link til dette indlæg Emne: Processor valg
    Sendt: 29-Juni-2007 kl. 12:23
Jeg har brug for et råd eller to angående processor valg til en HTPC.

Valget er faldet på en Core 2 Duo, spørsmålet er bare hvilken model. Bundkortet den skal sidde i har et ATI Radeon Xpress 1250, men tanken er, at der kan smækkes en passiv 8500/8600 i hvis det skulle være nødvendigt.

Af valgmuligheder har jeg:

E4300 (1,8 GHz, 2 MB cache, 800 MHz FSB, alle de andre har 1066 MHz FSB)
E6300/E6400 (henholdsvis 1,86 og 2,13 GHz, begge med 2 MB cache)
E6320/E6420 (henholdsvis 1,86 og 2,13 GHz, begge med 4 MB cache)
E6600 (2,4 GHz, 2 MB cache)
evt. en T serie CPU (Mobil serien, men de er ldit dyre i det)

Det store spørgsmål er jo hvor meget grafikkortet aflaster - et 8500/8600 klare mere end er X1250. Umiddelbart går der minimum et års tid før maskinen skal bruges til at afspille materiale på over 720p. Den skal ikke bruges til at optage med og den skal være døgn-tændt (med sleep funktion).

Jeg håber I kan hjælpe med at gøre valget lettere.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2007 kl. 12:27

Nap en 6420. Den er forholdsvis billig. Og hvis du alligevel skifter gfx til 85/8600, så skal du kun vente på Nvidia får taget sig sammen til at understøtte XP eller du skal køre Vista, så har du mere end rigelig processor kraft.

Til top
Korkia Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2007 kl. 12:34
Lige en lille rettelse til mig selv, T serien er ikke rigtig en mulighed, idet den ikke er socket 775
Til top
Korkia Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2007 kl. 12:35
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Nap en 6420. Den er forholdsvis billig. Og hvis du alligevel skifter gfx til 85/8600, så skal du kun vente på Nvidia får taget sig sammen til at understøtte XP eller du skal køre Vista, så har du mere end rigelig processor kraft.

Har de 4 MB cache en betydning for CPU'ens varme udvikling i forhold til 2 MB cache i de andre modeller?
Til top
bluebucket Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-April-2007
Sted: Danmark
Point: 212
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2007 kl. 12:37
Jeg har lige i dag bestilt følgende:

Bundkort: Abit F-I90HD Fatal1ty (med X1250)
CPU: Intel Core2Duo E6320
Kabinet: Antec Fusion Black

og så lidt ram, en HD, DVD drev osv.

Mine tanker er lidt som dine. Har ikke brug for HD afspilning i øjeblikket, så hvis det skulle blive relevant, så investeres der senere i et passivt 85/8600 kort.
Til top
Korkia Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2007 kl. 12:42
Oprindeligt skrevet af bluebucket bluebucket skrev:

Jeg har lige i dag bestilt følgende:

Bundkort: Abit F-I90HD Fatal1ty (med X1250)
CPU: Intel Core2Duo E6320
Kabinet: Antec Fusion Black

og så lidt ram, en HD, DVD drev osv.

Mine tanker er lidt som dine. Har ikke brug for HD afspilning i øjeblikket, så hvis det skulle blive relevant, så investeres der senere i et passivt 85/8600 kort.

Jeg har bestilt samme bundkort, dog nøjes jeg med Antec NSK 2400. Min eneste bekymring er efterhånden cache støørelsen, idet jeg har set folk skrive at 4 MB modellen udvikler mere varme. Og så lige valget af clock-frekvens.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2007 kl. 12:50
Oprindeligt skrevet af Korkia Korkia skrev:

Jeg har bestilt samme bundkort, dog nøjes jeg med Antec NSK 2400. Min eneste bekymring er efterhånden cache støørelsen, idet jeg har set folk skrive at 4 MB modellen udvikler mere varme. Og så lige valget af clock-frekvens.

Jeg valgte det nye Fusion Black kabinet, da jeg gerne ville have sort front i stedet for sølv.
Jeg har ikke selv set nogle skrive om større varmeudvikling fra E6320, og ser det ikke som noget problem. Det eneste jeg har læst er at folk er bekymrede for om den overclocker lige så godt som en E6300 hvilket jeg ikke har brug for (og som tilsyneladende heller ikke er et problem).
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2007 kl. 12:59
Oprindeligt skrevet af Korkia Korkia skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Har de 4 MB cache en betydning for CPU'ens varme udvikling i forhold til 2 MB cache i de andre modeller?

Yeps den bliver lidt varmere, fordi det er en cache-ram. Men jeg kan næppe tro det er det støreste problem. Under alle omstændigheder er cache ram ikke et punkt jeg ville gå på kompromis på, hvis det var mig. Cache ram er ekstremt vigtigt for hastigheden i cpuén.

Core 2 duo er cpuér der ikke bliver så varme i sig selv, og derfor kan køles rimeligt nemt med gode lydsvage kølere. Det støreste probelm er at sikre sig, at den køler man vælge, at den også kan være i kabinettet.

Pt. kører jeg selv i dag med en P4 3.4Ghz med standard box (Intel køler). En tåblig løsning, hvis jeg skal være helt ærlig, ihvertfald rent varmemæssigt, men det var hvad jetg lige havde liggende af stumper, da jeg samlede den. Hvilket også resultere i, at den støjer noget mere end den burde. Men støjmæssigt er det stadigvæk holdt nede på et aceptabelt niveau. Man kan høre den, men den generer ikke nævnevædigt.

Den skal dog skiftes, lige så snart jeg får tid og jeg får sat mig ordentligt ind i de bundkort jeg skal have valgt imellem. Samtidig skal jeg have undersøgt mere præcist, hvad jeg kan have siddende af kølere i mit OrigenAE X11 kabinet, medmindre jeg vælge at droppe det helt og enten nappe et HFX (Classic) eller måske lidt mere utraditionelt, så måske vandkøling.
Min støreste modstander er tiden pt.

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2007 kl. 13:21

Jeg må lige høre - Hvad er årsagen til at i valgte lige præcis det bundkort?
Når jeg læser flere anmeldelser, så er flere enige om, at bundkortet egner sig til medie center brug. Det er muligvis også rigtigt, problemet er bare, at der er ikke rigtig nogen der tester det under de forhold, f.eks noget så simpelthen som en HD afspiller.

Det virker som om, at blot fordi de er et HDMI stik på, så formoder de at det er et godt medie center bundkort. Det er lidt tyndt at f.eks tweakup konstatere det er et godt medie center bundkort,  giver det 90 points - og så har de faktisk slet ikke testet det

Redigeret af Kandersen - 29-Juni-2007 kl. 13:21
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2007 kl. 13:42
Jeg kiggede efter et bundkort til C2D, der havde onboard grafik og lyd og som var passivt kølet. Grafikløsningen skulle gerne kunne hjælpe på videoafspilning og dette skulle være bedre end Intels G3000 løsning. At det så har HDMI out og kan trække div. HD materiale er ikke det primære for mig, men fint nok at have.

Af ting der trak ned ved bundkortet var ingen Firewire og kun én PCI port. Men til prisen synes jeg det så ud til at være en godt løsning til mine formål.
Til top
Korkia Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2007 kl. 13:48
Jeg var på jagt efter et bundkort der opfulgte følgende krav:

Socket 775
Onboard grafik
Onboard Lyd
Optisk udgang til lyd
Micro-ATX

Havde også læst en masse omtale af det på nogle engelske sites, det meste positivt. Og på et eller andet tidspunkt skal man jo også beslutte sig.
Til top
Bygone Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Kolding,Denmark
Point: 973
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2007 kl. 14:09
Korkia hvis du dropper microatx så er Intel DG965WH retail et fantastisk motherboard...

en korrektion til din oprindelige post...E6600 er med 4mb cache!!!

jeg ville vælge en 6420 eller en 6600, det bliver ikke for varme selv med 4mb cache...jeg køler min 6600 passivt med en noctua kølerip.

X3000 som sidder på intel boardet er mindst lige så godt som AMD X1250, men et 8600gt kort ville være mere optimal med tiden...
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu