|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
JHA84 ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 10-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 32 |
![]() Sendt: 25-Juni-2007 kl. 19:31 |
Hejsa, Jeg er ved at samle en Media Center PC og vil i den forbindelse høre, hvilket kabel jeg skal bruge til at forbinde mit Geforce 8600GT med mit Samsung LE32R72B TV for at få det bedste billede? Er et standard VGA kabel fint, eller skal der noget andet til? Jeg læste en tråd, hvor en blev anbefalet sådan et her: http://avconnection.dk/?Cpage=PDetails&PNo=CT100-500& ;ML1=1&ML2=1&ML3=86 Men kort sagt, hvilket kabel vil give det bedste billedresultat? Mvh Jonas |
|
![]() |
|
Corax ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 351 |
![]() |
Køb et DVI til HDMI stik så holder du signalet digitalt fra start til slut. Konvertering fra digital til analog vil medfører kvalitets tab.
Digitale signaler er også bedre over lange afstande. DVI-HDMI kabler hos AV-Connection Hvor stor forskel der er på de dyre og de billige ved jeg ikke da jeg aldrig har sammenlignet på samme skærm. Jeg tror dog ikke der er forskel hvis kablet bare er på 1m eller 2. Redigeret af Corax - 25-Juni-2007 kl. 20:16 |
|
![]() |
|
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
![]() |
Det kabel du linker til hos AV-connection er den dårligste løsning af alle og bruges kun på en CRT skærm, der ikke har VGA eller HDMI indgang. På en fladskærm tilslutter du enten med VGA eller med DVI/HDMI Samsung har normalt rigtig gode muligheder for 1:1pixelmapping i 1360(1366)x768 over VGA - så brug du bare et standard (fuldt monteret 15pins) VGA kabel så får du et flot billede.
|
|
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
|
![]() |
|
Corax ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 351 |
![]() |
Spawn har en god point med 1:1 pixelmapping. Samsung'en har det desværre kun på VGA indgangen og 1:1 pixelmapping er nok at fortrække frem for det lille tab der kommer af konverteringen.
|
|
![]() |
|
JHA84 ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 10-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 32 |
![]() |
Okay, tak for hjælpen! Så vil jeg bestille et VGA kabel |
|
![]() |
|
![]() |
Lige et spørgsmål mere: Kan det betale sig at ofre lidt ekstra penge på et kabel som dette??: http://avconnection.dk/?PNo=LDY37245&ML1=1&ML2=7& ;ML4=99 |
|
![]() |
|
hyldig87 ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 01-April-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 473 |
![]() |
Det er altid svært at sige om det kan betale sig med high-end kabler, der er flere ting som spiller ind og som er forskeligt ahhængig af hvordan ens opsætning er. f.eks. om der er støj der kan gå ind og forstyre signalet der hvor man nu har sine kabler. Men jeg sys at de gange jeg har investeret i high-end analog kabler (som det du nævner) har jeg kunne se/høre en lille forskel, men det kan jo altså os være mine øjne/ører der snyder mig fordi jeg gerne vil ha det skal være bedre... Tilgengæld har jeg ikke kunne se/høre forskel når jeg har brugt high-end digital kabler... Redigeret af hyldig87 - 26-Juni-2007 kl. 05:57 |
|
![]() |
|
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
![]() |
Ved analoge kabler skader det ihvertfald ikke at bruge nogen af en god kvalitet, da der netop ved analog kabler er risiko for forstyrrelser og kvalitetstab - og hvis dit behov er 2 meter til 239,- som linket antyder - så ville jeg helt klart købe dette. Det er småpenge i forhold til hvad resten af dit udstyr koster og et fjollet sted at spare en halvtredser eller lignende. PS: så også lige Corax indlæg samtidig med mit, hvor Corax anbefaler DVI-HDMI - blot for oplysningens skyld vil jeg gerne sige at jeg normalt ville være helt enig i Corax's anbefaling og ville anbefale detsamme i langt de fleste tilfælde med en opløsning på 720p (1280x720). Men lige nøjagtigt når vi taler Samsung skærme som her, så er disse specielt velegnede til VGA kobling da Samsung har gjort meget ud af at optimere dette og derfor tilbyder pixelmapping i korrekt opløsning/aspect ratio samtidig med at man over VGA ikke behøver bekymre sig om overscan der skal justeres for. Derfor min anbefaling om VGA i dette konkrete tilfælde.
|
|
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
|
![]() |
|
Ken_T ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1757 |
![]() |
Ja, VGA kan være godt, det er jo korrekt. Men man skal måske ikke se forbi at 8600GT kortet er et kort med HDCP på udgangen. Så hvis man anvender et DVI/HDMI kabel, vil man få understøttelse for HDCP. (som er den beskyttelse der bruges ved HD-DVD og Blu-Ray, desuden ved HDTV)
Har man altså et drev af nævnte type kan man altså afspille de pågældende HD formater via DVI dual link udgangen og ved at bruge et DVI/HDMI kabel. Ellers ikke. Det kunne da godt være at man lige skulle have det med i billedet? Og selv om man ikke lige nu har et Blu-Ray drev, er det måske noget man får inden alt for længe. Surt hvis man så har det forkerte kabel. Jeg tvivler i øvrigt på at et VGA signal kan overgå det man kan få ud af HDMI. Selv om det kan være godt. Selv om det er rigtigt at et progessive signal sendt i 720P skal skaleres i et TV, så er slutresultatet godt. Og det er måske en god ide at overveje de øvrige aspekter før man køber kabel. 8600GT kortet kan også tilsluttes via komponent, der også kan levere et absolut godt resultat , hvis man har et TV der understøtter det. Og det kan også overføre HD. |
|
![]() |
|
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() |
VGA overgår ikke HDMI. Derimod er der nogle fjernsyn som ikke har 1:1 pixelmapping via HDMI, hvorfor VGA dermed er betydlig bedre. Samsung kører bedst via VGA.
|
|
![]() |
|
Ragefatha ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 20-Juni-2007 Status: Offline Point: 5 |
![]() |
Har selvsamme fjernsyn, og kan oplyse at det IKKE understøtter 1:1pixelmapping over HDMI. Vil derfor klart anbefale dig at bruge VGA |
|
![]() |
|
Ken_T ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1757 |
![]() |
Kunne være lidt interessant at snakke lidt om pixelmapping 1:1.
Her var der tale om bedste billedresultat, måske tænkes der på film og ikke så meget på et skrivebords billede? Og film findes jo ikke i fx 1366x768. Altså skal man nødvendigvis scalere et sted. Men det kan jo godt være at et bestemt fjernsyn, ikke lige er så god til at anvende 720p og opskalere fra det. Naturligvis. Nu tror jeg nu nok netop 8600GT kortet er meget velkvalificeret til video. Det er et kort der er bygget med hardware understøttelse for HD. Men pixelmapping 1:1 er jo ikke altid det bedste ved fremvisning af film? Og er man ikke nødt til at bruge interlaced fremfor progressive? Det er da ikke med til at forbedre ved bevægelser. Og som sagt, der er jo andre hensyn at tage eventuelt afhængig af hvad man sender. Man kunne godt både have vga og HDMI kabel og tilslutning. Desuden har LE32R72B komponent indgang, som et 8600GT understøtter. Det kunne meget vel være en særdeles god kombination. Jeg kender en der bruger komponent på et 40" LCD fra Samsung fra en Kiss dvd afspiller. Det kan ikke se bedre ud. Redigeret af Ken_T - 27-Juni-2007 kl. 02:33 |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |