|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
Maxxor ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 10-Juni-2007 Status: Offline Point: 25 |
![]() Sendt: 15-Juni-2007 kl. 17:51 |
Hejsa
Jeg har kigget på en multimediaplayer/NAS-server løsning, men er kommet i tvivl om ikke jeg ville være bedre tjent med en HTPC. Jeg skal bruge den til at se film, køre slimserver til Squeezebox, og meget begrænset internet. Den skal være stille nok til at kunne stå under en sofa uden at man bliver generet, men skal ikke nødvendigvis stå fremme og se lækker ud. Den skal have hdmi/dvi udgang og surround udgang (gerne digital). Og så skal den have et tv-kort og helst kunne betjenes (i hvert fald tv-delen) vha. en fjernbetjening. Den må gerne kunne køre eller kunne opgraderes til at køre HD, men jeg vil ikke umiddelbart investere i et HD-drev - men hvad kræver det af hardware at køre HD? Det burde da kunne klares af en halvgammel, støjsvag PC? Eller er der andre grunde til at vælge en decideret mediacenter-pc? (jeg er selvfølgelig med på at den skal køre media center edition eller vista) Jeg har overvejet en af de små PCere, som fx Zitech har - eller en macmini. Er der plads til et godt nok grafikkort i dem? På forhånd tak! Max Redigeret af Maxxor - 15-Juni-2007 kl. 18:07 |
|
![]() |
|
Ken_T ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1757 |
![]() |
![]() |
|
Maxxor ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 10-Juni-2007 Status: Offline Point: 25 |
![]() |
Hej Ken_T
Først og fremmest tak for en kanon-side! Den giver jo vitterligt mod på at gøre det selv - og jeg har da tidligere rodet med den slags, så mon ikke det kan lade sig gøre med fyndig vejledning :-) Nu melder (de dumme) spørgsmål sig jo så :-) Først og fremmest: bliver siden opdateret? Det virker sådan, så det går jeg ud fra, men hellere spørger end dumme sig.. jeg tænker på nye formater etc. Jeg læste en anmeldelse af luksus-kabinettet på computergeil (link fra edbpriser). Den har så vidt jeg forstår bedre køling/strømforsyning indbygget end eksemplet - er der så stadig brug for en bedre blæser? Jeg har kabel-tv fra TDC, og bruger så vidt jeg kan se idag et analogt signal i mit tv. Hvis jeg vil nøjes med det i første omgang (til der engang kommer hul igennem med digital tv), kan jeg vel bare nøjes med et tv-kort med analog tuner, ikke? Kan sådan en HTPC tåle at stå tændt altid? Eller bliver den for varm og larmer? Jeg kunne godt tænke mig at bruge den som server for en squeezebox. Kan jeg slutte en IDE hdd til? Der er jo ingen grund til at købe ekstra hdd, når nu jeg har eksterne stående. Er der netkort i bundkortet eller har jeg overset en sektion? Hvad med varmeudvikling og processorer? Jeg mener at have læst om det ift. bærbare pcer og jeg tænkte blot på om det kunne betale sig at bruge en sådan processor for at undgå varme=larm. Især fordi jeg udelukkende skal bruge den til film/tv-brug og derfor ikke har brug for processorkraft. Kan man virkeligt nøjes med det indbyggede grafikkort? Hvad med fjernbetjening til HTPCen? Jeg vil helst undgå at bruge mus og tastatur. På forhånd tak Max |
|
![]() |
|
Ken_T ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1757 |
![]() |
Allerførst tak. Ja, jeg opdaterer siden (siderne), når der sker noget nyt eller jeg selv får en bedre forståelse. Og det får jeg faktisk løbende. :) Jeg lider meget af migræne så jeg skal tage mig sammen. :) Og hvis det du sigter til med "luxuskabinettet", er Antec Fusion, så kigger jeg lige igen. Sidst jeg så på det havde det en 430 watt stømforsyning og 2 kabinetskølere. Jeg skrev meget tidlig forkert, men rettede så. Kigger lige på det igen. Og efter det jeg har hørt er det stadig meget stille, men alt er relativt. Det er jo en subjektiv oplevelse det med støj. Men jeg henholder mig meget til det brugere siger og det er meget rost. Der er mange der har skrevet om det her på forum. Og hvis du har et godt antennesignal fra TDC kan du sagtes nøjes med det analoge signal. Men så skal det nok være PVR 500 eller PVR 150 du skal have med hardware encoder for ikke at få problemer med optagelser. Nogle har ikke et særlig godt antennesignal, der kan være skygger og uro. Men hos mig er det ret godt. (TDC) Og spiller det en stor rolle hvordan man har fået installeret sit TV kort. det kan betale sig at om installere helt hvis det ikke ser så godt ud, det glemmer nogle. Og man skal vælge den rigtige bitrate når man optager for bedste resultat og i øvrigt også ved "live TV", da det man ser, også er det man kan se ved en optagelse (pvr kortene) Ja, en udvendig extern HD (det er det du mener, ikke) kan tilsluttes via USB. Ved ikke helt om det er det du mener? Ja, de bundkort der er nævnt har alle netkort, men ikke trådløse. Det kunne man så sætte i, i stedet Man skal nok regne med en forholdsvis kraftig processor med fremtidig brug for øje. Der er jo allerede Blu-Ray og HD-DVD og det kræver mere at afspille, end det tidligere har været tilfældet. Så hvis man ikke tager lidt højde for fremtiden har man måske ikke gjort det rigtige. Og det koster det samme. Støj er der næsten ikke noget af hvis man vælger en en anden blæser end boksversionen (den der måske følger med til processoren). Man kan komme helt ned på 12db fra processor blæseren (baggrundstøj i en stue er 25db) Man kan nøjes med det indbyggede grafikkort på de bundkort jeg har nævnt, det virker ovenikøbet godt. Det kan endda afvikle 720P og 1080i uden problemer. Og det skulle kunne benyttes til 1080P også siger ATI. Det passer nok tænker jeg. Og spille spil hvis man ikke kræver bedste opløsning. Og en fjernbetjening til MCE virker jo som den skal, sålænge man ikke kaster sig ud i noget MCE ikke er beregnet til. Men man skriver nok ikke Email med en sådan eller surfer på nettet. Eller spiller et spil. Der findes ikke dumme spørgsmål omkring emnet. ![]() |
|
![]() |
|
![]() |
Tak for svarene! Det var selvfølgelig fusion kabinettet, jeg mente. Er der ikke kun 380W strømforsyning i det andet?
Mht hdd - nej, jeg mente faktisk at jeg ville pille en af mine eksterne hdd ud af sit kabinet og sætte den i HTPC maskinen i stedet. Det er begrænset, hvor mange hdd jeg egentlig har brug for :-) Jeg får helt sikkert brug for trådløst netkort. Men jeg ser ikke det store behov for optagefunktionen på tv-kortet. Videoen har ikke været i brug meget længe... Tak igen Max |
|
![]() |
|
Pizzabager ![]() Redaktionen ![]() ![]() Oprettet: 08-Januar-2007 Status: Offline Point: 1964 |
![]() |
OM det har 380w eller 430W betyder nok ikke så meget, det er rigeligt til en HTPC.. medmindre du vil sætte et kæmpe grafikkort og en masse andre ikke nødvendige ting i, men så er det jo ligegyldigt at snakke om en støjsvag HTPC :)
|
|
![]() |
|
![]() |
Mht. hdd - skal man investere i en SATA disk med fluid drive for at få så lidt støj som muligt?
|
|
![]() |
|
![]() |
Et par dumme spørgsmål mere:
Når jeg leder efter bundkortet fra førnævnte geniale guide på edbpriser dukker der fire forskellige op: http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=35& Parent=2&Sort=&Gallery=&Producent=6&Rating=0 &Max=&Soegeord=&Equal31280=&Direction11=2&am p;Sorted11=2200000000&Submit.x=32&Submit.y=10&Eq ual7=&Direction969=2&Sorted969=&Direction162=2&a mp;Sorted162=&Direction33670=2&Sorted33670= Priserne er meget forskellige på de fire - hvad er forskellen? Er den vigtig? Og mht. ram: er det vigtigt at købe 2x512 mb eller er 1x1 gb lige så godt? |
|
![]() |
|
![]() |
Man skal altid stræbe efter en SATA disk efter min opfattelse til HTPC, både fordi den er så enkelt at have med at gøre hvad angår tilslutning og fordi kabler er så tynde. Airflow i et kabinet er vigtigt og kabler kan virkelig forhindre dette temmelig meget. Det skaber så igen ekstra blæserstøj. Eller syntes jeg det lyder godt med fluid, man skal nok læse eventuelle kommentarer på EDBpriser hvis der er nogen. |
|
![]() |
|
![]() |
Der dukker nogle CPU op med dit link. men du snakker om bundkort? Så jeg ved ikke lige hvad du mener? DDR2 ram er billigt for tiden 2 x 1gb kan fås for 700 tror jeg. Måske endda mindre. Køb 2 klodser af samme fabrikat og værdi for at opnå det du vil ende på. Ramklodser af forskellig fabrikat eller værdi volder problemer og det er fint med såkaldt value ram eller standard ram. Man skal jo ikke overclocke en HTPC. Redigeret af Ken_T - 20-Juni-2007 kl. 22:23 |
|
![]() |
|
![]() |
Sorry - jeg mente CPUer. Der er som sagt fire forskellige med det navn, som optræder på hjemmesiden, med meget forskellige priser. Nogen afgørende forskel?
Er der nogen særlig grund til at have to RAM-klodser? Kan man bare nøjes med 1 gb på en klods? |
|
![]() |
|
Nicoleif ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 07-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 987 |
![]() |
Ken-T har du erfaring med macmini eller X-one som HTPC? Mit behov er filmafspilning i HD (720p, evt. 1080p) via ekstern harddisk og musikafspilning fra squeezebox3 også via ekstern harddisk. Mht brug af HTPC til spil vil dette være begrænset da jeg på sigt skal have ne konsol. NB mit tv er et panasonic 42px70.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |