recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvor lidt kan jeg nøjes med?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketHvor lidt kan jeg nøjes med?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
longjohn Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 89
Direkte link til dette indlæg Emne: Hvor lidt kan jeg nøjes med?
    Sendt: 04-Juni-2007 kl. 21:32
Jeg skal bruge en minimal PC (HTPC vil nok være en overdrivelse) i forbindelse med mit PX70 - både hvad computerkraft og størrelse angår. Formålene er blot at kunne surfe på nettet, se digtale fotos samt web-tv (DR, Youtube og deslige).

Må gerne kunne afvikle Linux Ubuntu og Myth TV.

Da den fysiske størrelse og minimal støj også har betydning (og prisen), overvejer jeg noget i retning af mini-itx med en Epia processor med max 1 GB ram. Vil det kunne trække ovenstående?

Alternative forslag og gode erfaringer er velkomne.

Pft. Lars

Til top
jimmi1311 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-September-2006
Point: 190
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2007 kl. 09:20
Hvad med at købe en X-one eller en mac mini, de er små og skal nok kunne klare dine behov.

Det kan godt være at det kan gøres billigere, men de to er nu lækre.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2007 kl. 11:01
Oprindeligt skrevet af jimmi1311 jimmi1311 skrev:

Hvad med at købe en X-one eller en mac mini, de er små og skal nok kunne klare dine behov.

Enig - de er lækre. Men lidt overkill til mit behov, derfor vil jeg gerne have noget mindre (også omkostningsmæssigt).

vh
Lars
Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2007 kl. 11:11

Hvilken pris snakker vi om?

Inden du har fået købt mini bundkort og mini lækkert kabinet er du oppe på en Mac Mini i pris...

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2007 kl. 13:10
Oprindeligt skrevet af MartinJohansen MartinJohansen skrev:

Hvilken pris snakker vi om?

Inden du har fået købt mini bundkort og mini lækkert kabinet er du oppe på en Mac Mini i pris...

Jeg havderegnet med noget til under 2500 kr.  - altså omkring det halve af en Mac Mini.

F.eks. denne kombination:

Aopen S120 kabinet
VIA Epia 13000 bundkort
1 GB Kingston value ram
80 GB Hitchi Travelstar 5K160

Totalprisen er ca. 2.100 kr.

Aner dog ikke om det er noget der spiller og kan bruges til det ønskede formål.

vh
Lars
Til top
Nicoleif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Februar-2007
Point: 987
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2007 kl. 13:18

Jeg skal også i overvejelsesstadiet mht HTPC der primært skal afspille film i HD kvalitet (fra harddisk - ekstern)! Designmæssigt er Mac mini atraktiv men der går jo vedvarende rygter om at apple er ved at lade den dø! X-one ser også lækker ud. Er der nogen der har sammenlignet mac mini (den største processer) med X-one mini pc (også den største) til HD?  

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2007 kl. 13:22
Oprindeligt skrevet af Nicoleif Nicoleif skrev:

Jeg skal også i overvejelsesstadiet mht HTPC der primært skal afspille film i HD kvalitet (fra harddisk - ekstern)! Designmæssigt er Mac mini atraktiv men der går jo vedvarende rygter om at apple er ved at lade den dø! X-one ser også lækker ud. Er der nogen der har sammenlignet mac mini (den største processer) med X-one mini pc (også den største) til HD?  

Der sidder en Intel Core Duo i begge, så det har Intel sikkert selv gjort...;-).
Til top
Nicoleif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Februar-2007
Point: 987
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2007 kl. 13:24
Oprindeligt skrevet af longjohn longjohn skrev:

Oprindeligt skrevet af Nicoleif Nicoleif skrev:

Der sidder en Intel Core Duo i begge, så det har Intel sikkert selv gjort...;-).

Ja det er så et svar jeg ikke kan bruge til noget. Jeg har brug for erfaringer for at kunne beslutte hvilken af de to der bedst egner sig til afspilning af HD materiale?! 

Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2007 kl. 13:55

Spørgsmålet er det kan svare sig at satse på Via EPIA..

Man kan faktisk sammensætte en HTPC med mATX motherboard med indbygget grafik-kort, f.eks. et AM2 baseret motherboard, som beskrevet adskillige gange i dette forum af Ken_T for et rimeligt beløb...

En AM2 processor koster ikke pt. ret meget, og der er mange software valgmuligheder...

Har selv kørt med Via CPU (1 ghz) og min erfaring er at får ikke flydende afvikling uden medvirken fra et grafik-kort, som skal understøtte de relevante codecs via dxva. Hvor gode er grafik-mulighederne i disse via epia, herunder understøttet af ordentlige drivers? 

Specielt har jeg oplevet at streamed TV stiller ret store krav (www.streamtv.dk). Det kunne f.eks. ikke afvikles på den omtalte Via-cpu...

Jeg vil mene der er bedre muligheder i en AM2-løsning...

Redigeret af avh - 05-Juni-2007 kl. 15:09
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2007 kl. 16:32
Oprindeligt skrevet af avh avh skrev:

Man kan faktisk sammensætte en HTPC med mATX motherboard med indbygget grafik-kort, f.eks. et AM2 baseret motherboard, som beskrevet adskillige gange i dette forum af Ken_T for et rimeligt beløb...

En AM2 processor koster ikke pt. ret meget, og der er mange software valgmuligheder...

Har selv kørt med Via CPU (1 ghz) og min erfaring er at får ikke flydende afvikling uden medvirken fra et grafik-kort, som skal understøtte de relevante codecs via dxva. Hvor gode er grafik-mulighederne i disse via epia, herunder understøttet af ordentlige drivers? 

Specielt har jeg oplevet at streamed TV stiller ret store krav (www.streamtv.dk). Det kunne f.eks. ikke afvikles på den omtalte Via-cpu...

Okay, det er da absolut værd at tage med i overvejelserne.

Min "forkærlighed" for Epia gik bl.a. på det lave strømforbrug og ringere behov for køling (= mindre støj). Men hvis jeg kan opnå samme med en kraftigere processor og stadig i samme prisklasse, så ville det jo dumt at vælge andet.
Men kan jeg det? Kommer jeg ikke ud i noget som kræver mere aktiv køling?

Hvilken VIA-processor var det for øvrigt, du havde erfaringer med. Jeg kan forstå, at der skulle være sket en udvikling netop mht. multamediafvikling fra den gamle C3 til den nye C7.

Men jeg kan godt se, at hvis jeg skal til at bruge 50 eller 100 % ekstra på et bedre Epia bundkort/processor, så nærmere jeg mig prisen på en brugt Mac Mini eller fx. Aopens Mini-PC.  Og det er måske et bedre valg i den sidste ende.

vh
Lars

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2007 kl. 16:39
Oprindeligt skrevet af avh avh skrev:

Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2007 kl. 17:55

Det er rigtigt, der er sket en udvikling senere, end til den via cpu,  jeg referede til, det er en c3. Men det afgørende er hvilke codecs der er understøttet med hardware acceraltion... Er noget software der egnet og kan udnytte de relevante codecs...

Spørgsmålet er om AM2 behøves at køres så hårdt, der er jo support af cool and quiet.. (mindre strøm og støj)

DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu