recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kalibrere??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKalibrere??

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Chessr Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 124
Direkte link til dette indlæg Emne: Kalibrere??
    Sendt: 29-Maj-2007 kl. 23:05

jeg har læst i diverse indlæg om det at kalibrere og nogle linker til denne DVD http://www.tapeconnection.dk/tcasp/default.asp?emne=produkt& amp;gruppenr=search

hvordan virker det skidt ? og hvad er godt at gøre første gang man tænder for sit tv ? indstille ved noget ? jeg får en Toshiba 37C3000P så hvis der er nogle der ejer denne model må de meget gerne fortælle om hvordan man får det bedste billede. det er første gang jeg har fladskærms tv. så er helt på bar bund.

på forhånd tak :)

Til top
Chessr Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2007 kl. 19:42
er der virkelig ingen der ejer dette tv som kan forklare mig noget om det ?
Til top
Bambus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 21-Juni-2006
Point: 392
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2007 kl. 20:27

Nu peger dit link ikke rigtigt på en kalibrerings DVD, men jeg går ud fra, at du mener denne her: http://www.tapeconnection.dk/tcasp/default.asp?menulag=& emne=visprodukt&Gruppenr=search&ID_infoside=9040006

I så tilfælde finder jeg den meget svær at anvende, men det kan være, at andre kan give nogle tips. DVD´en virker meget omstændig og ikke alt er lige forståeligt, medmindre man - efter min vurdering - har større teknisk indsigt i kalibreringsforhold.

Om det kan betale sig at kalibrere din skærm skal jeg lade være usagt, men måske du skulle forhøre dig hos Otto (AV Precision), der er ekspert på området.

Til top
Chessr Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2007 kl. 21:29

hmm det var ellers et direkte link igår :( det er en dvd der er nævnt her inde før.

troede det altid var nødvendigt at kalibrere ? og må man slutte strøm til med det samme eller skal den lige have stuetemperatur ?

Til top
Bambus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 21-Juni-2006
Point: 392
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2007 kl. 21:37

Om det kan betale sig at kalibrere din nye skærm ved jeg ikke. Det er ikke sikkert, at du får noget synligt ud af det, men som sagt kan du kontakte AV Precision og forhøre dig.

Som med alt andet elektronik er det bedst, at det får lov til at stå lidt inden du tilslutter det. Om det ligefrem skal have stuetemperatur tror jeg nu ikke betyder så meget.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2007 kl. 22:50

Når jeg nu bliver bragt på bane: "Kalibrering" er et vidt begreb, og dækker over alt fra at kigge lidt på et testbillede, til en full-out ISF kalibrering med måleudstyr og hele pivetøjet. Hvor stor en forskel kalibreringen gør, afhænger dels af hvor godt tv'et er justeret fra starten, dels hvor gode muligheder det enkelte tv giver for justering. Toshiba'erne er en af de meget få tv der i en vis udstrækning giver mulighed for at justere ikke bare gråskala, men placeringen af de enkelte grundfarver. Dette er noget ikke engang Panasonic og Pioneer kan tilbyde (Pioneer har så heller ikke helt samme behov for det som de fleste andre tv). Justeringen af grundfarverne er groft sagt håbløs at kaste sig ud i uden måleudstyr. Gevinsten ved en egentlig ISF-kalibrering er på Toshiba TV'ene _dramatisk_. Til gengæld er det så også én af de tv hvor jeg skal arbejde hårdest for mine penge...

En "almindelig" justering ved hjælp af Digital Video Essentials eller lignende, er ikke noget man skal betragte som en mulig opgradering i forhold til ikke at gøre det - det er det absolutte minimum hvis man er bare nogenlunde interesseret i god billedkvalitet. Hvis man spørger mig, så starter man ikke med at finde det rigtige tv, og så lægger en kalibrering ovenpå - man starter med at definere at det bedste billede indeholder en kalibrering, og derefter udvælge dét tv der kan kalibreres til det bedste billede. Inden for LCD, og især i den prisklasse, er Toshiba ret unikke på det punkt.

Til top
Chessr Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2007 kl. 23:35

godt ham den kloge kom på banen :D

men jeg forstår ikke helt ud fra dit indlæg om det er godt at gøre via den der DVD på Toshibaerne. er den model jeg har bestilt ikke god fra starten ? kan jeg vinde meget ? i så fald nogen nemme måder ?

Til top
Chessr Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2007 kl. 13:15
jeg synes jeg har set et eller andet sted her på forum hvor en har skrevet sine indstillinger men kan ikke finde den. nogen med samme tv som kan fortælle hvordan sit er indstillet ?
Til top
dikki Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-April-2007
Point: 249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2007 kl. 13:40
Chessr du stiller uendeligt mange spørgsmål uden selv at søge og sætte dig ind i tingene! Hvis du læste lidt ville du finde ud af at du ikke kan bruge en andens indstilling og regne med de er korrekte, fjernsyn er bare ikke ens.
Til top
MJ (udmeldt) Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 16-Januar-2007
Point: 2917
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2007 kl. 13:42

Nej den er ikke god fra starten. Der er ingen TV der er gode fra starten. Alle skal indstilles og med en kalibrering får du det sidste ud af dit TV.

Det er en udbredt misforståelse, især på diverse nintendo fora  at et TV bare er godt fra starten fordi man selv synes "at det ser da okay ud". Kan man rent faktisk ikke se forskel så er det spild af penge, at kalibrere men så skal man også afstå fra, at udtale, at man synes billedet er godt..... for det kan man ikke udtale sig om hvis man ikke kan se forskel på skidt og kanel.

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2007 kl. 19:09
Oprindeligt skrevet af Chessr Chessr skrev:

men jeg forstår ikke helt ud fra dit indlæg om det er godt at gøre via den der DVD på Toshibaerne.

Det er bedre end ikke at gøre noget, men ikke så godt som en "fuld" kalibrering.

Oprindeligt skrevet af Chessr Chessr skrev:

er den model jeg har bestilt ikke god fra starten ?

Jeg mangler lige den helt rigtige formulering af min holdning til kalibrering... Pointen er at kalibreringen ikke skal ses som en forbedring af skærmen. Det er en proces der sikrer at du bruger skærmen rigtigt. Det har sådan set ikke noget med skærmens kvalitet at gøre.

Jeg kan jo godt lide sammenligninger, men det er svært at finde noget der dækker på dette punkt... Hvis jeg alligevel skal prøve: Når du køber et sæt nye højttalere, så er det ikke ligegyldigt hvordan du placerer dem i stuen. Hvis du placerer dem tæt på væggen, så får du mere bas, men også upræcis bas. Længere fra væggen får du mindre, men mere præcis bas. Det har ikke noget at gøre med om højttaleren er god eller dårlig, det er bare et spørgsmål om at bruge udstyret rigtigt. Det samme gør sig gældende for TV'et - det stykke hardware du køber, er ikke en færdig, idiot-sikker løsning som du kan behandle som du vil - det er et redskab der gør dig i stand til at vise billeder. Jo dygtigere du er til at bruge redskabet, jo bedre billeder får du.

Jeg bliver ikke til en dygtig tømrer af at købe den samme hammer som en professionel tømrer bruger. Derfor vil jeg hellere betale for at én der kan finde ud af at bruge hammeren, laver mit tømrer-arbejde. Pointen i at få sit tv kalibreret, er at indse at uanset hvor godt redskabet (tv'et) er, så bliver billedet ikke bedre end ham der indstiller tv'et er i stand til. Der findes så nogle tv der er nemmere at "bruge" end andre, og derfor kan der være forskellig gevinst ved at gå fra gør-det-selv løsningen til prof-løsningen - ikke nødvendigvis fordi produktet er dårligt, men fordi man fra starten har designet det til at blive brugt af proffer.

Til top
munken Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-November-2006
Point: 147
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2007 kl. 00:28

hvad med panasonic px700?? Hvordan er er kalibreringen af denne skærm?

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu