recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Pana 37PV70 - justering af undertekst
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPana 37PV70 - justering af undertekst

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
cosmo Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 20
Direkte link til dette indlæg Emne: Pana 37PV70 - justering af undertekst
    Sendt: 31-Maj-2007 kl. 12:14

Har netop købt Pana 37PV70 - kan det passe at der ikke er mulighed for at justere underteksterne?

Alternativt: Hvad foreslår I som bedste indstilling i Aspect når billedet skal være så stort som muligt ved afspilning af DVD og jeg gerne vil have undertekster?

Problemet er når den vil have underteksterne med fx i Aspect/Automatisk og billedet så kun fylder 50% af skærmen, når der skal være plads til bjælke foroven og forneden med teksterne.

Jeg har set tv hvor man kan vælge anden Aspect fx Zoom og hvor billedet så kunne justeres opaf, så underteksterne kunne nå at være med.

Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2007 kl. 12:24
Er det ved DVD duhar problemer med undertekster?
For så lyder det til at din afspiller er sat til at outputte til et 4:3 tv.

Ved anamorfiske 16:9 film på DVD, skulle underteksterne gerne være oppe i selve billedet, og slet ingen sorte bjælker (jo lidt ved 2,35:1 film).

Mvh Michael
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
dikki Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-April-2007
Point: 249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2007 kl. 12:33
Det kan du ikke og det er fordi filmen er lavet til at skulle ses i det format med sorte bjælker ! Det må du leve med, det har instruktøren valgt.
Til top
cosmo Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2007 kl. 13:38

Maggerholm: Ja det er ved DVD..

Jeg var ikke klar over at en DVD kan outputtes til enten 4:3 eller 16:9. Det kan jeg da prøve at kigge på, men umiddelbart tror jeg ikke problemet vil kunne løses andet end hvis jeg kan justere underteksterne, hvad der så åbenbart ikke er muligt...

Dikki: jeg tror måske du misforstår mig. Filmen blæses op i fuld 16:9 ved Aspect/automatisk når der ikke snakkes i filmen eller når undertekster er fravalgt. Så umiddelbart mener jeg ikke at det er instruktørens valg der har noget at sige.

Tværtimod må det være distributøren (eller en anden) der har valgt at underteksterne skal stå i bjælken og ikke i selve filmen, som jeg også har set nogle gange.

Til top
dikki Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-April-2007
Point: 249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2007 kl. 13:50
Ja men du må forstå at det ikke er meningen du skal zoome ind på filmen. Den er lavet til at blive vist med sorte bjælker hvor underteksterne så står i det sorte.
Til top
miri Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-August-2006
Point: 2066
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2007 kl. 14:20
Oprindeligt skrevet af cosmo cosmo skrev:

Jeg var ikke klar over at en DVD kan outputtes til enten 4:3 eller 16:9. Det kan jeg da prøve at kigge på, men umiddelbart tror jeg ikke problemet vil kunne løses andet end hvis jeg kan justere underteksterne, hvad der så åbenbart ikke er muligt...

Du vil opdage at dvd'en "flytter" underteksterne op i det "synlige" område, når der vælges 16:9

miri
Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2007 kl. 15:27

Maggerholm: Ja det er ved DVD..

JO langt de fleste film er tilpasset 16:9 format og indeholder slet ikke sorte bjælker (jo film der er bredere end 16:9, som fx film i formatet 2,35:1 har lidt bjælker).

Alle disse film ville fylde hele billedet på et 4:3 tv, blot strukket i højden, hvis det ikke var muligt at sætte DVD afspiller til at outputte til 4:3 tv.

når man vælger 4:3 (letterbox) i afspillerens menu indsætter denne selv sorte bjælker, så billedet ikke er strukket.

Underteksterne er altid i bunden af billedet.
Ved 4:3 indstillingen vl det være i den sorte bjælke, og du prøver nok efterfølgende at zoome disse bjælker væk, og dermed forsvinder underteksterne.

Hvis afspilleren sættes til 16:9, så er der slet ingen sorte bjælker, og dermed vil underteksterne være i bunden af selve billedet.

Men måske du kunne fortælle hvilken film du tester med?

Mvh Michael

Redigeret af Maggerholm - 31-Maj-2007 kl. 15:33
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
cosmo Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2007 kl. 18:28

Tak for hjælpen Maggerholm og Miri!

- jeg ændrede output til 16:9 og vupti! - underteksterne røg op i billedet.

jeg testede med Arlington Road (Jeff Bridges) som kører "16:9 fullscreen".

Maggerholm: der er dog stadig lidt bjælker tilbage selvom du skriver at de ville være helt væk, men sådan er det åbenbart.(ellers ville der jo også blive skåret i siderne).

I øvrigt er det en sand fornøjelse at se tv/film selvom solen står ind i stuen - i hvert fald i forhold til mit gamle B&O med kontrastskærm hvor genskinnet var uudholdeligt på solskinsdage.

Til top
Jordsvin Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 23-Januar-2007
Point: 132
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2007 kl. 20:05

Maggerholm: der er dog stadig lidt bjælker tilbage selvom du skriver at de ville være helt væk, men sådan er det åbenbart.(ellers ville der jo også blive skåret i siderne).

Naturligvis. Arlington Road er i formatet 1:2.35 og dit TV er 1:1.77.

En film som f.eks. Taxi Driver (1:1.85) ville fylde billedet næsten helt ud.

edit: Og kan du SÅ se at få købt nogle mørklægningsgardiner!

Redigeret af Jordsvin - 31-Maj-2007 kl. 20:05
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu