recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ampere, watt, lyter og strømforsyning
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketAmpere, watt, lyter og strømforsyning

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
exlærer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 886
Direkte link til dette indlæg Emne: Ampere, watt, lyter og strømforsyning
    Sendt: 15-April-2007 kl. 16:35

Hej

Er der nogen der kan sige om dette er rigtigt forstået?Watt er en angivelse for forbrug. Forstærkeren bruger fx 2x60 watt.Antal ampere er det den kan levere -altså strømstyrken. Så jo flere ampere jo mere kan den levere...?

Hvis en forstærker har 5x45watt/2x70watt og har 25 ampere imens en anden forstærker har 5x65watt/2x75watt, men også 25 ampere? Så ville man normalt sige at den nederste burde spille højere ELLER burde de spille på samme måde?

Og et lille ekstra fovirrende spørgsmål... hvordan forøger man antallet af ampere i en forstærker? Igennem transformeren(strømforsyningen) og/eller igennem lyterne?

Håber der er nogen der kan sige om det er rigtigt eller forkert.

På forhånd tak

Redigeret af exlærer - 15-April-2007 kl. 16:36
Til top
JacobHL Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 55
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2007 kl. 17:19
Ved ikke en pind om højtalere og lyd, men Effekt(Watt) = strømstyrke(ampere) * spænding(volt).

Hvis effekten er højere, men strømstyrken er den samme må spændingen altså være forøget.
Jeg tror ikke det er ligetil at forøge strømstyrken i en forstærker.
Til top
exlærer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2007 kl. 20:01

Tak for dit svar JacobHL.

Rent praktisk må det vel betyde at der ved den sidste forstærker løber mere strøm igennem, men strømstyrken er den sammen. Altså ligesom en flod hvor gennemstrømningen er stor, men hvor vandstanden er den samme.

Jeg har hørt at hvis man skifter til større lyter forøges kapaciteten -svarrende til at grave floden dybere så den kan rumme mere vand. Er der nogen der har prøvet at skifte dem? I sidste ende har du nok ret i Jacob at det kan blive vanskeligt da det hele skal passe sammen. 

Til top
JacobHL Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 55
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-April-2007 kl. 21:43
Helt ærligt tror jeg ikke det er noget man skal begynde at rode med.. Rent teknisk set kan man godt skifte elektrolytter, kapacitatore osv. i elektronik udstyr, problemet er bare at der altid vil være nye begrænsende faktorere frygteligt tæt på, dvs. du ikke opnår nogen forbedring før du har skiftet alting ud . Køb dig til ordenligt udstyr, istedet for at modificere det billige "bras".

Jeg er ikke så god til at tænke praktisk/alternativt mht. din flodmetafor, men det er sikkert meget rigtigt

Jeg har ret godt styr på alt sådan noget computerhardware, og i en computer er der jo faste spændinger(hhv. 3.3v, 5v og 12v), og så forskellige strømstyrker på de forskellige spændinger, med en samlet effekt på f.eks. 500W. Derfor er der også stor forskel på forskellige PSUer med forskellige prioriteringer på spændingslinjerne.
Jeg vil tro at en forstærker også benytter faste spændinger fremfor variable, og derfor kan du nok ikke helt regne med at effekt, strømstyrke og spændingsregnestykkerne passer sammen, da der nok er en del forskellige spændingslinjer.

Som sagt aner jeg ikke en pind om forstærkere, og du har sikkert ikke fattet noget som helst af ovenstående(jeg er en hat til at forklare), men jeg tror ikke man kan se så sort/hvidt på det. En forstærker er ikke nødvendigvis bedre fordi der står en større strømstyrke eller effekt bagpå tror jeg ikke.
Til top
exlærer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2007 kl. 20:26
Har lige snakket med en fra Hifi-Klubben og han kendte også til det med at skifte lyter for at få flere krafter til de tunge passager. Så det er noget der sker. Men du har nok ret i at man skal vide hvad man har med at gøre. I øvrigt gik det ganske udmærket med at forstå hvad du skrev
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu