|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Skumfidus ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 07-Januar-2007 Status: Offline Point: 5 |
![]() Sendt: 14-Marts-2007 kl. 17:32 |
Hermed udloves tre flasker rødvin til den, der kan løse mit problem med at få min nye fladskærm til at vise billedet fra min bærbare PC. I al sin enkelhed går opgaven ud på, at jeg gerne vil kunne vise familiefotos uden at de bliver strukket i formatet, når de vises på fladskærmen og ligeledes at afspille videofiler fra harddisken/DVD-drevet på fladskærmen. Problemet er, at jeg har afprøvet stor set alle indstillinger inde i ATI-menuen, men ingenting ser ud til at kunne få det rigtige størrelsesforhold frem. Som det ses på billedet nedenfor er billedet meget aflangt, når det kommer over på Fladskærmen (en Sony Bravia KDL-32V2000). Jeg har koblet den til fladskærmens PC-indgang vha. et VGA-stik. Begge skærme er jo bredskærme, så jeg synes jo det burde kunne lade sig gøre. Fladskærmen har en indgang, der hedder PC og det er denne, der er en VGA-indgang, så det er vel med sådan et stik, at den helst vil have signalet? Alllerhelst vil jeg have billedet klonet, så de to skærme bare ser helt ens ud. ALternativt udvide skrivebordet over på fladskærmen, men så den har det rigtige størrrelsesforhold. (Dette har jeg prøvet og sat PC'ens opløsning til 1280x800 "force" og monitorens opløsning til 1280x1024 "force" som er deres respektive opløsninger, men dette virker heller ikke) Jeg er nok nødt til at at have at vide præcis hvordan de forskelllige menuer skal stå, for jeg har virkelig prøvet ALT uden succes. Jeg skal selvfølgelig nok svare på de spørgsmål, der måtte være nødvendigt for at løse problemet. Fortæl mig, hvordan jeg skal stille menuerne - så skal jeg oploade et billede af, hvordan resultatet ser ud. Når det er i orden - så er der rødvin! Mange hilsener
|
|
![]() |
|
MJ (udmeldt) ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 16-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2917 |
![]() |
Hvis du bruger VGA indgangen så skal du sætte den til TV'ets native opløsning på netop denne indgang. Måske det er1024x768 som godt nok er en 4:3 opløsning, men tit og ofte er det den opløsning der bruges. Sådan er det fx. på min 16:9 skærm i stuen. Bruger du DVI fx. (hvis din bærbare har dette) så sæt den til fx. 1280x720 så skal TV'et nok skalere.
|
|
![]() |
|
MJ (udmeldt) ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 16-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2917 |
![]() |
Ang. filmvisning, så tror jeg næppe din VGA indgang på TV'et er egnet til det Selv var jeg nødsaget til, at bruge en HDMI indgang, men resultatet blev også så godt, at jeg næsten græder af glæde hver gang jeg ser en film fra computeren. Min VGA indgang er ubrugelig til alt andet end alm. computerbrug, fx. surfning. Ved ikke om det er samme hos dig, men prøv det forskellige. |
|
![]() |
|
Skumfidus ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 07-Januar-2007 Status: Offline Point: 5 |
![]() |
Jeg tror ikke min bærbare har DVI-ud - jeg kan i hvert fald kun se VGA-udgangen og så mini-firewire og USB-portene. Det er også en VGA-indgang, der er i TV til PC. Vil det ikke osse være lidt fjollet at skulle tage HDD'ens stik ud for at sætte et andet i, hver gang jeg vil bruge PC'en? VGA-stikket har jeg nemlig til at sidde permanent i skærmen. |
|
![]() |
|
![]() |
Fjollet og fjollet... det vil jeg nu ikke kalde det. Det er ikke optimalt, men så er der andre muligheder, switchboxe mv. Har du kun 1 HDMI indgang da? Jeg ved bare, at det var eneste løsning for mig med mit setup. http://tuxx.dk/content/images/Cinema.jpg Som skrevet før så kunne jeg slet ikke bruge min VGA indgang til filmbrug.. det så rædderligt ud. Hvad blev resultatet af, at sætte din bærbare til, at smide 1024x768 over i TV'et? |
|
![]() |
|
Bimsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-November-2004 Sted: Sverige Status: Offline Point: 511 |
![]() |
Har du prøvet at indstille TV'et istedet. Den skal stå til "Normal" i skærmformat i PC opsætningen på TV'et.
|
|
![]() |
|
![]() |
Ja, der er kun een HDMI-indgang. Men hvis jeg bruger den til at give skærmen PC-signalet - hvor kan så sætte HDMI-stikket ind i computeren? Kan man få et splitter kabel, så jeg får to HDMI-indgange på den måde? (Der er forresten osse en S-VHS udgang på PC-en, men det bliver det vel bare endnu værre af?) |
|
![]() |
|
ElGurappo ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 29-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 98 |
![]() |
Prøv at trykke på knappen "screen mode" på din TV fjernbetjening indtil billedet passer. Det er knappen der sidder som nr. 2 fra oven til venstre på din fjernbetjening, den har fire pile, én i hver retning. Brug så skemaet på side 37 i manuale til at finde den opløsning der netop passer til dig og dit udstyr. sandsynligvis 1280x768. Håber det hjalp og god fornøjelse med dit super nice tv. :-) |
|
![]() |
|
![]() |
1024x768 ser ud som vist nedenfor. Skærmbilledet er altså korrekt, men det er jo en skam, at det er 4:3, når nu, det er en bredskærm, jeg har - synes I ikke? Men egentlig er det ikke så dumt for så vidt angår mine familiefotos, for nu bliver de jo i det korrekte format, og kommer op i en god størrelse - problemet er der stadig for filmenes vedkommende, for de bliver jo beskåret ganske kraftigt, når 16:9 filmene bliver puttet ind i bredskærmens 4:3 format. Derudover ser billedet jo ret undeerligt ud på den bærbare, når opløsningen står på 1024x768 (det er jo i klon-mode) |
|
![]() |
|
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
![]() |
Hvis du kun skal vise billeder og Video fra PC på TVet, så er S-Video udgangen helt udemærket at bruge. Den anvender jeg selv ind imellem. |
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
![]() |
|
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
![]() |
Dit TV og skærmen på din Laptop er ikke ens - de har ikke samme opløsning så derfor kan billedet ikke stå ens på de 2 skærme når der køres klonmode med samme opløsning. Vil du køre klonmode er du derfor nødt til at acceptere at en af skærmene ser forkert ud. Dit TV er i bredformat med en fast opløsning på 1366x768 punkter - når du sender en 4:3 opløsning ind i det som du gør når du vælger 1024x768 så bliver det forkert når du vælge indstillingen 16:9 eller wide for så strækkes billede kunstigt i bredden. Det resultat du har med sorte bjælker i siden og en 4:3 boks er helt korrekt når du sender denne opløsning ind i TV'et - sådan skal det være. For at få udnyttelse af det fulde bredskærmsformat på dit TV og samtidig have korrekt højde/breddeforhold skal du sende en opløsning ind i det der passer - der findes på PC ikke noget der hedder 1366x768 som dit TV er, istedet er det optimale at sende 1360x768 ind i det. Der er mange fladskærmsTV der ikke understøtter dette, men det gør dit Sony faktisk. Derfor skal du på din PC vælge opløsningen 1360x768 ved 60HZ (hvis du kan - det er nemlig heller ikke alle grafikkort der kan det, og slet ikke på laptops) Det er ikke sikkert du kan gøre det i klonmode fordi din laptops skærm måske ikke vil acceptere denne opløsning, men måske du kan gøre det hvis du vælger kun at køre med den eksterne skærm aktiveret, eller måske du kan gøre det med extended desktop istedetfor klonmode. Start med at forsøge om du overhovedet kan vælge 1360x768 i dine grafikdrivere. Du skal bruge VGA til at forbinde med, ikke S-video, det er en elendig kvalitet (i sammenligning med VGA eller DVI) der kun bruges på CRT skærme fordi man ikke kan andet på en sådan, det skal ikke bruges på en LCD skærm, der bør du altid bruge enten VGA eller DVI/HDMI. Da din laptop ikke har DVI ud, og dit TV kun understøtter 1360x768 som vi sigter efter over VGA, er det VGA du skal bruge. Redigeret af spawn - 14-Marts-2007 kl. 20:36 |
|
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |