recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Tv højttalere som center højttaler
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTv højttalere som center højttaler

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
JimmyS Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 23-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 168
Direkte link til dette indlæg Emne: Tv højttalere som center højttaler
    Sendt: 21-Februar-2007 kl. 22:40

Overvejer at købe en fladskærm, og i den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at bruge tv højttaleren som center i forbindelse med surround, i stedet for den "klods" jeg har nu.

Er der nogen tv der decideret er forberedt til dette? Eller kan man gøre det på en eller anden måde?

Overvejer pioneer 427XD, Panasonic PX60 eller evt. Sony 46W2000

Jeg behøver ikke kommentarer om kvaliteten af højttaleren i tvét contra en centerhøjttaler, men udelukkende hvorvidt det kan lade sig gøre...

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2007 kl. 09:30
siden der ikke er nogen der har meldt sig på banen får jeg nu lyst til at svare dig på dit spørgsmål. Der er flere ting man kan sige.

Jeg har set et TV, hvor der var udgang fra forstærkeren i fjernsyn til separate  højtalere hvis man vill bruge det. Fra denne udgang var der så nogle medfølgende korte "kabler2 til TVets indbyggede enheder der var anbragt i soklen. Så i den situation kunne man godt bruge højtalerne i fjernsynet som center højtalere.

Men der er jo i det mindste 2 højtalere i et fjernsyn og vil man køre med begge på en gang, vil man nok have et problem. Højtalere har jo en bestemt impedans, lad og sige at de indbyggede højtalere måske er på 4ohm, så ville du opnå en impedans på 2 ohm hvis du forbinder i parallel og det ville din forstærker ikke kunne lide, den skal nok have mindst 4 ohm som det laveste.

Forbinder du i serie, så ville du få en impedans på 8 ohm, hvilket ville være helt ok. Men højtalere i der er serieforbundet har det ikke godt, selv om det spiller. Særlig delefiltre kan forværre situationen, men sådanne er der måske ikke.

Man skal også kunne stille niveauet på center, da højtalere har forskellig følsomhed. men det kan du måske nok?

Du vil jo ikke høre noget om lyden, så det....

Men jeg tror at du hurtigt, selv med en lille højtaler som center, vil kunne overgå den lyd du kunne få ud af at bruge TV højtalerne, så har du en meget stor højtaler som center hvor du er trædt af størrelsen, kunne du måske blot anskaffe en mindre og alligevel opnå mindst det samme resultat.

Ken_T

Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 20-April-2006
Point: 2601
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2007 kl. 09:46
Oprindeligt skrevet af JimmyS JimmyS skrev:

Overvejer at købe en fladskærm, og i den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at bruge tv højttaleren som center i forbindelse med surround, i stedet for den "klods" jeg har nu.

Er der nogen tv der decideret er forberedt til dette? Eller kan man gøre det på en eller anden måde?

Overvejer pioneer 427XD, Panasonic PX60 eller evt. Sony 46W2000

Jeg behøver ikke kommentarer om kvaliteten af højttaleren i tvét contra en centerhøjttaler, men udelukkende hvorvidt det kan lade sig gøre...

Tror ikke det findes (uden at vide det) med mindre TV'et har indbygget Dolby Digital dekoder.

Havde for nogle år siden et Philips CRT, hvor man via brugermenuen kunne sætte det op til at bruge sine interne højttalere som center. Der var så tilslutning for eksterne front og baghøjttalere (sub'en var indbygget i TV'et). Det havde indbygget Dolby Pro-Logic dekoder.

Til top
pjolle Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 19-Januar-2007
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2007 kl. 10:17
Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

siden der ikke er nogen der har meldt sig på banen får jeg nu lyst til at svare dig på dit spørgsmål. Der er flere ting man kan sige.

Jeg har set et TV, hvor der var udgang fra forstærkeren i fjernsyn til separate  højtalere hvis man vill bruge det. Fra denne udgang var der så nogle medfølgende korte "kabler2 til TVets indbyggede enheder der var anbragt i soklen. Så i den situation kunne man godt bruge højtalerne i fjernsynet som center højtalere.

Men der er jo i det mindste 2 højtalere i et fjernsyn og vil man køre med begge på en gang, vil man nok have et problem. Højtalere har jo en bestemt impedans, lad og sige at de indbyggede højtalere måske er på 4ohm, så ville du opnå en impedans på 2 ohm hvis du forbinder i parallel og det ville din forstærker ikke kunne lide, den skal nok have mindst 4 ohm som det laveste.

Forbinder du i serie, så ville du få en impedans på 8 ohm, hvilket ville være helt ok. Men højtalere i der er serieforbundet har det ikke godt, selv om det spiller. Særlig delefiltre kan forværre situationen, men sådanne er der måske ikke.

Man skal også kunne stille niveauet på center, da højtalere har forskellig følsomhed. men det kan du måske nok?

Du vil jo ikke høre noget om lyden, så det....

Men jeg tror at du hurtigt, selv med en lille højtaler som center, vil kunne overgå den lyd du kunne få ud af at bruge TV højtalerne, så har du en meget stor højtaler som center hvor du er trædt af størrelsen, kunne du måske blot anskaffe en mindre og alligevel opnå mindst det samme resultat.

Ken_T

Med mindre du vælger at spille meget højt, tror jeg nu ikke du vil få problemer med impedancen. Problemet er nok nærmere at meget få tv har udgang/indgang for højttalere/forstærkere og at lydkvaliteten vil være under middel. Men ideen er oplagt, når man nu som producent insisterer på at der skal være højttalere i alle tv (næsten)
Til top
JimmyS Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2007 kl. 10:53

Jeg har en surround reciever yamaha RXV2500, hvor der er centerudgang, så jeg havde foretillet mig at den kunne sættes til fjernsynet, så jeg kun får centerlyden fra tv højtaleren.

Har P.t. en B&W et eller andet center, men da jeg ikke hører det meget højt, og kan justere kanalerne individuelt, vil jeg gå ud fra at jeg kan få det til at spille.

Jeg synes jeg har set enten Loewe eller Philips der havde denne mulighed...

Redigeret af JimmyS - 22-Februar-2007 kl. 10:53
Til top
renevk67 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-Januar-2007
Point: 148
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2007 kl. 11:16
Personligt ville jeg aldrig bruge fjernsynet som centerhøjttaler. også selvom det er en god højttaler der er i fjernsynet. Centerhøjttaleren skal være af et format som går i spænd med de andre højttalere (ikke nødvendigvis samme mærke) Alt for mange prioriterer ikke en ordentlig lyd fra Centerhøjttaleren (Her findes endog visse fabrikanter) og så får man hvad man ber om. Du kan sagtens finde små gode centerhøjttalere hvis du er træt af din gamle store. Men hvis du vil have en ordentlig surround lyd så lad dit fjernsyn være fjernsyn og centerhøjttaler være centerhøjttaler. Medmindre du som nogle af de andre skriver har et fjernsyn som virkelig er beregnet til det!
Renevk67

Tysk impressionisme startede den franske surrealisme. And thats a fact! (I think)
Til top
JimmyS Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2007 kl. 12:00

Jeg synes også der er et andet problem med en centerhøjttaler, og det er at den er placeret et stykke under centeret af fjernsynet, og så kommer stemmerne altså ikke fra midten af fjernsynet, og det irriterer mig.

Ved køb af en fladskærm med højttalere under fjernsynet vil der således være endnu længere mellem centret af fjernsynet og højttaleren, med mindre jeg placere den ovenpå....

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2007 kl. 12:30
Du må godt placere den ovenpå det har jeg altid gjort og det har jeg skam været udemærket tilfreds med.
Renevk67

Tysk impressionisme startede den franske surrealisme. And thats a fact! (I think)
Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Point: 3195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2007 kl. 12:40
Der er såmænd nogle der køber 2 centerhøjttalere og placerer en over og en under....
mvh Christian
Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Point: 3195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2007 kl. 12:43
eller forsåvidt undvære centerhøjttaleren og lade dine sidehøjttalere deles om centerfunktionen...
mvh Christian
Til top
Bruger udmeldt 31 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 20-April-2006
Point: 2601
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2007 kl. 12:48

Oprindeligt skrevet af cnn3 cnn3 skrev:

eller forsåvidt undvære centerhøjttaleren og lade dine sidehøjttalere deles om centerfunktionen...

Hvordan gør man det? Så er det da ikke DD5.1 mere.

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2007 kl. 12:48

Oprindeligt skrevet af cnn3 cnn3 skrev:

Arrh det er jo ikke rigtig surround man får så, medmindre man kan nøjes med at leve som de gjorde i firserne. Centerhøjttaler skal der til hvis man skal have rigtig surround!

Renevk67

Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu