|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
Hund ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 10-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 28 |
![]() Sendt: 14-Februar-2007 kl. 21:12 |
Jeg går og leder efter et TV til soveværelset, og faldt over et ViewSonic NextVision N1900w. 19", HD Ready og til ca. 2600,- Lyder som det perfekte TV. Men det har et 16:10 format, og det har jeg aldrig hørt om. Er der nogle, der kender det, og kan forklare forskellen på det og på 16:9?
|
|
![]() |
|
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
![]() |
Den side du linker til er fra US. Et TV derfra, vil ikke kunne bruges i Europa.
|
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
![]() |
|
BrianJVC ![]() -- ![]() ![]() Brian er stoppet hos JVC Oprettet: 26-Maj-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1188 |
![]() |
|
|
JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize
|
|
![]() |
|
MJ (udmeldt) ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 16-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2917 |
![]() |
16:10 findes skam.
|
|
![]() |
|
Hund ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 10-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 28 |
![]() |
Nå, det var vist det forkerte link jeg fik smidt op. Det er IKKE et US TV, de har skam "dansk" hjemmeside: http://www.viewsoniceurope.com/dk/Products/LCDTV/N1900w.htm Og ja, 16:10 findes, det er jo derfor jeg spørger |
|
![]() |
|
MJ (udmeldt) ![]() -- ![]() ![]() Oprettet: 16-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2917 |
![]() |
Forskellen på 16:9 og 16:10 er bare, at :10'eren er højere end :9'eren.
|
|
![]() |
|
![]() |
Tak for svarene. Har det egentlig nogen praktisk betydning mht. billedkvalitet o.l. Ikke at det har den helt store betydning. Det skal mest bruges til lidt TV-kiggeri en ½ times tid om aftenen. Men når man nu kan få et HD Ready TV til 2600, kan man jo lige så godt nappe det med...... |
|
![]() |
|
mowa ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 08-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 343 |
![]() |
Det kan man da sagtens nappe, men mon ikke billedkvaliteten er derefter? 16:10 er det normale format for bredskærme på en computer - jeg formoder det har noget at gøre med at bjælken forneden i Windows fylder lidt, og så har man stadig noget der ligner 16:9 på den resterende del af skærmen - men det er bare et gæt. :) |
|
![]() |
|
J.F.L ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 02-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 749 |
![]() |
Jeg vil mene at et 16:9-billede (og ikke mindst et 4:3-billede) der strækkes ud så det fylder en hel 16:10-skærm vil betyde at aspektet bliver ødelagt - det vil få en cirkel til at se oval ud, tykke folk bliver lidt slankere osv. Jeg savner stadig en rigtig god forklaring på hvorfor man er begyndt at fremstille tv i 16:10....?? |
|
![]() |
|
bibihest ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-Maj-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1435 |
![]() |
16:10 bruges på computere og er blevet valgt fordi det passer perfekt til 2 sider tekst ved siden af hinanden.
|
|
![]() |
|
taunus ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 89 |
![]() |
Når fotografer tager billeder med pro. kameraer, så sker det i formatet 3:2. Der er en 16:10 skærm perfekt idet den lige øjner plads til en ikonlinie. Så det er lykkens skærm til os semiamatører med 3:2 format kamera. |
|
... ovenover alting stråler Moder Sol... og ejer af et 42PV60E- nu UDEN Purple Snakes
|
|
![]() |
|
Tarkin ![]() Redaktionen ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 08-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 939 |
![]() |
Til dem der har svært ved at holde styr på de forskellige formater/opløsninger er følgende skema anvendeligt: Billedet kan ses i fuld opløsning på linket: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/c/ca/Video_Standard s.svg |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |