|
Ny router til fiber |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | ||
sbndk ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 601 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 12-September-2025 kl. 15:47 |
|
Inden længe får jeg 1000/1000 Mbit (fra Aura/Waoo) og får i den forbindelse brug for en router, da jeg netop ønsker, at køre med egen router på internettet.
Det rejser så spørgsmålet: hvad skal jeg købe? Maksimal throughput/hastighed ønskes, da mediekonverter/router sidder placeret i kælderen og gerne skal række på førstesalen også. Dér har jeg så kigget lidt i retning af mesh router, da nummer to mesh-enhed så med fordel kan sætte på førstesalen og dér bruge den indbyggede switch til computeren og arbejdscomputer. Jeg ved ikke om det er den rigtige vej at kigge da jeg de sidste 20 år bare har kørt med YouSee's egen router på kobber, så nu håber jeg på nogle gode indspark ![]() Budget: 2500-3000 og gerne tilhørende app på telefonen (som jeg kan se nogen kører med).
|
||
Samsung 65F8005 - Panasonic DMP-BDT310 - Apple TV 4K - Denon AVR-X4000 - Denon PMA 1500AE - Dali Lektor 8 - Dali Lektor 2 - Dali Lektor LCR - Argon Sub
|
||
![]() |
||
Naiera ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12499 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
GL.iNet Flint 3 koster kun halvdelen af dit budget, men jeg har selv toeren, og den er rigtig kraftig og har en god app.
Men har du overvejet om det er muligt at bore et hul ned til mediekonverteren og trække et netværkskabel op til stueetagen? Det bliver aldrig rigtig hurtigt med mesh og den slags. Redigeret af Naiera - 12-September-2025 kl. 20:06 |
||
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB9000 | Zidoo Z30 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | WiiM Pro & Roon |
||
![]() |
||
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40601 |
|
Det er bestemt ikke godt at Fiberkonverteren er i kælderen, medmindre det kan laves om, eller at du kan få Routeren placeret som den bør, nemlig højt og centralt i boligen, at den er i kælder er det absolut dårligste sted den kan være.
|
||
Tangent Ampster BT II - Technics SL 1210 MK2 - Technics SL PG 390 - Panasonic DMP-BD84EG-K - Google TV Streamer - Panasonic 55z80a - TV lyd: Klipsch Flexus CORE 200 - JBL Authentics 500.
|
||
![]() |
||
sbndk ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 601 |
|
Godt input og det kunne godt være værd, at overveje. Der er faktisk allerede trukket netværkskabel fra kælder og til stueplan, så reelt er det "kun" fra stueplan og til førstesalen der skulle trækkes lidt mere kabel og det var nok heller ikke en umulig opgave.
Så kunne jeg vel næsten i stedet placere selve routeren i stueplan gennem netværkskablet fra mediekonverter og så på den måde i hvert fald halvere afstanden fra router til førstesal (og så acceptere at hastigheden på wifi så er som den nu engang er).
|
||
Samsung 65F8005 - Panasonic DMP-BDT310 - Apple TV 4K - Denon AVR-X4000 - Denon PMA 1500AE - Dali Lektor 8 - Dali Lektor 2 - Dali Lektor LCR - Argon Sub
|
||
![]() |
||
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40601 |
|
Du kan sagtens få fuld hastighed på Wi-Fi, det er ikke t problem,. jeg har en 300/300 forbindelse, bruger udelukkende Wi-Fi, og der er fuld hastighed, der er ikke samme signalstyrke overalt, men hastigheden er ikke påvirket.
|
||
Tangent Ampster BT II - Technics SL 1210 MK2 - Technics SL PG 390 - Panasonic DMP-BD84EG-K - Google TV Streamer - Panasonic 55z80a - TV lyd: Klipsch Flexus CORE 200 - JBL Authentics 500.
|
||
![]() |
||
lahan ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 9458 |
|
Din router kan sagtens sidde i kælderen. Den router jo bare data mellem dit netværk og din internet forbindelse.
Hvis du har mulighed for at trække kabel til de øvrige etager, så er du godt kørende. På hver etage opsætter du et access punkt, så får du fuld wifi i hele huset. Alternativt en Mesh løsning hvis du ikke kan trække et kabel. Det vil dog give begrænset hastigheder på de øvrige etager.
|
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19888 |
|
Hvis du ikke trækker kabler til dine enheder, er det lidt tosset at betale for en 1000/1000 forbindelse. Den hastighed opnår du aldrig via wifi, eller mesh…
Klaus
|
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19888 |
|
Nu er fuld hastighed 1000/1000. Kan han få det på wifi? Klaus
|
||
![]() |
||
|
Det ved jeg ikke har ikke brug for så høj en hastighed, den jeg har er rigelig.
|
||
|
||
![]() |
||
lahan ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 9458 |
|
F.x. praktiske test viser 6.2Gbit/s på iPhone 17 pro og en wifi 7 router. Redigeret af lahan - 12-September-2025 kl. 17:14 |
||
![]() |
||
|
Hvorfor skriver du så noget du ikke ved noget om? Klaus
|
||
![]() |
||
|
Jeg skrev hvad jeg kan få, ikke hvad andre måske kan få.
|
||
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |