|
Valg af atmos højttalere |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Frank13 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 07-Juli-2017 Status: Offline Point: 1150 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 06-Juli-2025 kl. 13:34 |
Har overtalt mig selv til at prøve atmos af, har et sæt B&W M 1 liggende som jeg vil teste det af med. Planen er, hvis der opleves et positivt resultat, at der så skal fire højttalere i loftet. Det kommer så til at blive synlige højttalere, da der ikke er mulighed for at lave en skjult installation. Men vil høre om der er nogen som allerede nu kan sige at det er for dårlige højttalere til atmos og at jeg skal tænke på en anden højttaler, evt. hvilken?
Frank
|
|
![]() |
|
Munch ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-Juni-2018 Sted: Vejle Status: Offline Point: 5165 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvis ikke du har mulighed for at bygge højttalerne ind i loftet, må det være vigtigst at de er så flade som muligt. Alt efter budgettet, vil jeg mene de her er velegnede.
|
|
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
|
![]() |
|
Frank13 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 07-Juli-2017 Status: Offline Point: 1150 |
Som sådan et fint forslag, men dem du linker til vil kræve en back boks da der ikke er et "rum" de bliver puttet op i. Men de højttalere som jeg ender med at sætte i loftet, skal vinkles imod lyttepositionen, derfor var min tanke på B&W M 1, da de jo er fiks og færdige og ikke vil kræve at jeg skal ud i noget Storm P. Jeg har også B&W Fpm2 med i overvejelserne. Frank
|
|
![]() |
|
Munch ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-Juni-2018 Sted: Vejle Status: Offline Point: 5165 |
Højttalerne kræver ikke en backboks, derfor synes jeg de må være velegnede til næsten skjult montering under et fast loft. Jeg er imponeret over at Dali har konstrueret en så flad højttaler med så fine data, se white paper for detaljer. Vinkling er netop ikke nødvendig med en så stor spredning, som denne højttaler tilbyder.
Det er også mere tænkt som fremadrettet WAF løsning, hvis du forelsker dig i Atmos lyden via dine B&W M1, som også er en anvendelig højttaler dog knap så integrerbar. White paper:
Redigeret af Munch - 07-Juli-2025 kl. 10:26 |
|
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
|
|
![]() |
|
Du har ret, det er et godt valg du har foreslået også et væsentligt mere stilrent resultat der kan opnås med dem end med M 1... Frank
|
|
![]() |
|
Morten HL ![]() Bruger ![]() Oprettet: 10-December-2019 Sted: Odense Status: Offline Point: 61 |
Afhængig af hvor stort dit lytterum er, og hvor langt du har fra bagvæg og front til din lytte position, så kunne et alternativ også være at installere atmos højtalere i front og bagvæggen, der peger ned mod din lytte position. Så slipper du også for at skulle trække kabler hen over loftet.
Det kunne f.eks. være noget i stil med Dali Alteco, der vinkler ned mod lytte postionen. Jeg har selv brugt Dali Fazon SAT, der også kan vinkles mod lytte position. I mit nuværende setup har jeg indbygnings højtalere Dali Phantom K-60. Som også kan vinkles. Jeg synes ikke der er så stor forskel lydmæssigt. Men æstetisk er indbygnings højtalere noget pænere efter min mening.
Jeg havde i mit gamle setup |
|
![]() |
|
Supergris ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 10-December-2006 Sted: Esbjerg Status: Offline Point: 1485 |
Bortset fra, der er tale om indbygningshøjtalere, der, hvis de bliver monteret "på" loftet, vil mangle en del output...
Dine M1 er fine, da der ikke er noget specielt ved en "Atmos højttaler"; specielt til at finde ud af, om det er noget, du overhovedet har lyst til at investere i. Du kan evt. senere kigge på Height højtalere, der monteres på væggen øverst oppe ved loftet. De fleste højttalerproducenter har disse i deres program... |
|
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV. |
|
![]() |
|
Jeg har også indtil videre valgt at teste M1 for at finde ud af om det er et hit i min stue. Har lige fået sat et sæt op og mangler nu "bare" at gå testet. Frank
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |