recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvor godt er SONOS?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvor godt er SONOS?

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
pianomartin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-August-2005
Status: Offline
Point: 390
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pianomartin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvor godt er SONOS?
    Sendt: 11-Juni-2025 kl. 12:42

Der er stor underholdningsværdi i at læse kommentar-sporet, når “Niels” kommer på banen med sin lovprisning af SONOS.

Niels : Hvis du er en “troll” så oprigtigt tillykke: Du lykkes i den grad med at få folks pis i kog. Det er skide sjovt!

Men jeg vil tage udgangspunkt i, at du faktisk mener, hvad du skriver: At Sonos er “det bedste, der findes”, og meget bedre end “traditionel gammeldags HIFI”. 

Men hvad er “traditionel gammeldags HIFI” egentlig? Jeg nærmer mig de 50 år. Da jeg var teenager, købte rigtig mange drenge et “stereo-anlæg” for deres konfirmationspenge. Det var sådan en sort plastik-kasse med LP, radio, forstærker og dobbelt(!)kassettebåndoptager. Og i løbet af 80’erne også CD. Der medfulgte tit højtalere - mange af dem vejede 500 g stykket. Og selve anlægget (d.v.s. forstærkeren) vejede heller ikke al verden. Nu er vægt jo ikke alt, men det var i hvert fald før “Klasse D”. De her konfirmations-anlæg kostede måske 7-10.000 kr. Prøv at tænk, hvad de svarer til i nutidskroner! Jeg vil våge den påstand, at SONOS banker disse konfirmations-anlæg langt ud af banen. 

Der var selvfølgelig dem, der havde råd til bedre (og tungere) (gulv)-højtalere. Det lød meget bedre, men der er altså sket rigtig, rigtig meget med udviklingen, og det kommer specielt de små og relativt billige produkter til gode. (Sorry “Niels”, men jo: SONOS er et relativt billigt produkt!)

Så er der en helt anden ting: Dengang flere mennesker havde “rigtig” HIFI var det de færreste, der havde en fornuftig højtaler-placering. Den ene stod måske i et hjørne bag en sofa og den anden stod et eller andet sted i rummet. Jeg er kommet i ret få hjem, hvor man faktisk havde en fornuftig højtaler-placering. I de fleste hjem, vandt “indretningen” over lyden. Hvis man bare placerer højtalerne tilfældigt, kan det hele jo være lige meget (i hvert fald i forhold til lydbillede).

Der er sikkert en stor procentdel af Recorderes læsere, der har en god placering af højtalerne, men “Niels” taler ofte om “Hr. og Fru Danmark” og her ser tingene anderledes ud (er min erfaring fra familie og venner).

Da jeg var 10 år købte jeg en rimelig god forstærker (og båndoptager) - og tilsluttede til min fars hjemmebyggede højtalere. De var store og tunge og sindsygt gode - med basrefleks og horn til mellemtone og diskant. Jeg har dem ikke længere, men de var GODE!! Men var de bedre end en moderne SONOS? Jeg er faktisk ikke sikker på det! Der er sket sindsygt meget med højtaler-udviklingen siden jeg var 10 år! Det er muligt, at de stadig kunne slå SONOS på “stereo-perspektiv”, hvis de stod fornuftigt placeret, men det gjorde de ikke på mit børne-værelse.

I dag har jeg SONOS rundt omkring i hele huset. Jeg er glad for lyden og betjeningen. Og henne i stuen har jeg et sæt B&W 805s som er koblet til en forstærker, der yder dem retfærdighed. Og det er selvfølgelig noget HELT HELT andet end SONOS på samtlige parametre - selvom de har 20 år på bagen i forhold til udvikling.

Min pointe er : Der er sket så helt utrolig meget med højtaler-kvaliteten de sidste 20 år - og det kommer specielt til udtryk i de billige/halvdyre produkter - og ja, jeg tænker SONOS i denne kategori.

Så jeg vil tro, at SONOS (eller andre sammenlignelige smart-højtalere) kan matche aldrende middel-klasse-HIFI. Specielt, hvis højtalerne på det traditionelle HIFI er placeret håbløst i rummet.

En meget stor del af befolkningen har i dag bedre lyd med SONOS eller lignende, end de havde med deres “traditionelle HIFI” førhen.

Og så er vi en lille niche (som er over-repræsenteret på dette forum), som har et mega cool setup og har gjort sig overvejelser omkring at placere højtalerne ordenligt og måske endda lyddæmpe rummet lidt. Men vi er en niche!

God dag til alle.

Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Online
Point: 12412
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2025 kl. 19:01
På softwarefronten halter Sonos eftehånden langt bagefter, og nu er WiiM også begyndt at komme ind i højttalere…
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB9000 | Zidoo Z30 Pro | Apple TV 4K
Lyd: DLS M66 | Simaudio Moon 600i | T+A DAC 8 | WiiM Pro & Roon
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7228
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2025 kl. 19:10
Softwaren er nu ganske fin igen til SONOS efter deres dårlige omgang 

Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-November-2013
Point: 589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2025 kl. 21:48
Sonos er fint. Lyder helt ok, og Trueplay giver almindelige mennesker adgang til rumkalibrering med enkle midler. Og til prisen er et sæt Era 100 sat op i stereo vel svært at gøre meget bedre. 

Der hvor Sonos kommer til kort er hvis man er interesseret i en “rigtig” lyd oplevelse. Det kan Sonos ikke levere. Simpelthen fordi der er for mange kompromiser på spil.

De spiller godt, men ikke særligt “ægte”. De har ikke det fantastiske stereo perspektiv som et sæt rigtige højtalere kan levere, og når musikken bliver for kompleks, kan Sonos ikke rigtig holde styr på det hele, og det ender med at falde fra hinanden. 

Det er vel et spørgsmål om hvad man er til. Hvis man vil have god lyd med så minimal negativ indvirkning på indretningen som muligt, og ikke vil bruge alverden, så er Sonos fint. 
Hvis man søger en rigtig oplevelse, så findes der meget bedre løsninger derude.  
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2025 kl. 23:54
Jeg synes det ville være fedt hvis flere, både entusiaster og "casuals", prøvede WiiM. Det er nogle virkelig fede produkter, og den billigste dims de laver koster kun 700,-. Efter Roon må deres multirums-software også være klart det bedste der findes.
Billede: Sony VPL-XW5000ES | Lumagen Radiance Pro 4242 | Oppo BDP-103 | Panasonic UB9000 | Zidoo Z30 Pro | Apple TV 4K
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7228
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2025 kl. 05:53
Springer nok ikke på andet end Sonos da jeg har været bruger i 15år eller mere 

Huset er fyldt med Sonos så bruges dagligt

Men skulle jeg starte på ny ville jeg selvfølgelig kikke mere omkring. 

Sonos er bare nemt og ligetil.    Så har svært at vurdere om jeg kan få noget bedre som bare spiller sammen og lyder bedre.  
Store enheder har jeg desværre ikke plads til.   
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Point: 4076
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2025 kl. 06:49
Oprindeligt skrevet af hansie hansie skrev:

Springer nok ikke på andet end Sonos da jeg har været bruger i 15år eller mere 

Huset er fyldt med Sonos så bruges dagligt

Men skulle jeg starte på ny ville jeg selvfølgelig kikke mere omkring. 

Sonos er bare nemt og ligetil.    Så har svært at vurdere om jeg kan få noget bedre som bare spiller sammen og lyder bedre.  
Store enheder har jeg desværre ikke plads til.   
nu behøver enheder ikke at være gulv højtalere eller storer forstærkere. Da bogreols højtalere spiller mindst lige så godt. Og fylder det sammen som Sonos. Men der bare mere plads til luft end i Sonos, og så med en lille class d forstærker ved siden af. Som enten hwt Google Cast, AirPlay, Roon eller så går heos. Så man er ikke lige så bundet og man får noget det lyder bedre end Sonos.
LG nanocel, Denon x1400h front Dali (opticon LCR og sur. zensor 1, C zensor vocal, FH alteco). Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, music assistent med heos, pladespiller argon med ortofon 2M blue
Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-November-2013
Point: 589
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2025 kl. 08:15
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Jeg synes det ville være fedt hvis flere, både entusiaster og "casuals", prøvede WiiM. Det er nogle virkelig fede produkter, og den billigste dims de laver koster kun 700,-. Efter Roon må deres multirums-software også være klart det bedste der findes.

WiiM er virkelig godt. Har ikke prøvet deres multirum (har ikke behovet), men som streamer er den fantastisk. Super stabil, gode features, og virkelig gode til at lytte til deres bruger base og implementere nye features.
Har en, og skal købe en mere når jeg får taget mig sammen. 
Til top
pilehave Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Marts-2006
Sted: Denmark
Point: 1271
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pilehave Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2025 kl. 15:21
WiiM er fint, men fås vel ikke med indbygget forstærker? Jeg har lige købt en SONOS CONNECT:AMP brugt for 800 kr. Så kan jeg godt leve med at det kun er S1 :)

Redigeret af pilehave - 12-Juni-2025 kl. 15:22
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19749
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2025 kl. 16:41
Oprindeligt skrevet af pilehave pilehave skrev:

WiiM er fint, men fås vel ikke med indbygget forstærker?

Klaus 
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2025 kl. 18:08

WiiM er fint, men fås vel ikke med indbygget forstærker? Jeg har lige købt en SONOS CONNECT:AMP brugt for 800 kr. Så kan jeg godt leve med at det kun er S1 :)

Som allerede linket til har de netop den slags også. Der er efterhånden ret meget at vælge imellem.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2025 kl. 18:08
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

WiiM er fint, men fås vel ikke med indbygget forstærker?

Klaus 

Nok nærmere dem her? :)

https://www.wiimhome.com/wiimamp/overview
Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu