Blot en lille beretning fra en potentiel og ganske almindelig fladskærms-køber på en tilfældig dag i junglen:
I går besøgte jeg en af Hifibutikkens filialer for at se nærmere på en Sharp-LCD (37SA1E), som de sælger til 10.000 kroner for tiden.
Jeg blev præsenteret for en salgstale, som egentlig var ganske behagelig, men forsøgte (uden held) at få lov til at se, hvordan et tv-signal ser ud på den.
De viste DVD på den - Ringenes Herre - De To Tårne - som så glimrende ud, selv om det sorte selvfølgelig ikke var helt sort, men det forsøgte sælgeren nu heller ikke at komme uden om. ( Citat: Det er kun plasma der kan det - men så har de nogle andre minusser!)
Nå, men de havde altså kun et tv-signal i butikken, og det var ovre i den anden ende, men desuden - og det er her, at jeg syntes det bliver interessant, sagde sælgeren:
- Hvorfor vil du se et tv-signal, det er jo optimalt at se det med et DVD-signal. Hvis dit tv-signal er i orden, så er der ingen forskel?
Måske ikke citeret ordret, men det var nogenlunde det, han sagde og fortsatte:
- Årsagen til at tv-signalet ofte ser dårligt ud er ringe kabler og dårlige processorer i tv'et.
Hvis de to ting er i orden og signalet (skal retfærdigvis siges, at han ikke sagde om det skulle være digitalt) er i orden, så er et tv-signal med andre ord lige så godt som en dvd-film? Hvis jeg skal forstå sælgeren rigtigt?
I øvrigt så Sharp-modellen udmærket ud, men da jeg spurgte sælgeren om han så selv ville købe den svarede han nej, og henviste (sjovt nok) til de dyrere modeller fra Sharp og en fra Metz, som efter hans mening har et bedre og mere roligt billede....
Da jeg bad ham om at vise mig et tv-signal på dem, som hang ved antennestikket, så viste det sig at ingen af dem var indsillet og da han forsøgte, kunne han ikke finde nogen kanaler...
Hmm, måske man bare skulle beholde sit CRT-tv!!!!