Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Tape Connection
Branche Medlem
Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
|
Emne: Kontrast - teori og praksis Sendt: 26-Juni-2006 kl. 21:37 |
Jeg har før langet lidt ud efter kontrast-specifikationer, og argumenteret for at kontrast er vigtig - men at producenternes _opgivelse_ af kontrast er ligegyldig!
Jeg vil gerne sætte lidt kød på den påstand, ved at sammenligne nogle forskellige LCD-tv's kontrast i praksis, målt på lidt forskellige måder.
Læs testen her
Redigeret af Lars - 23-August-2006 kl. 23:21
|
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
|
 |
Carser
--
Oprettet: 11-Juli-2005
Point: 4805
|
Sendt: 26-Juni-2006 kl. 22:04 |
Fornemt, Otto - og meget oplysende. Helt enig i, at det er TV'ets performance i en stue, der er interessant og ikke et eller andet tal fra et laboratorium (eller en PR-afdeling...)
Redigeret af Carser - 26-Juni-2006 kl. 22:06
|
M.v.h. Carser
Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
|
 |
neist
Ny bruger
Oprettet: 08-August-2006
Point: 18
|
Sendt: 08-August-2006 kl. 09:20 |
Udmærket gennemgang af problematikken Otto.
Jeg syntes ellers der er mange LCD TV efterhånden der er til at holde ud at se på, men jeg mener at lyden er et punkt der er overset mange steder.
Neist
|
 |
MichaelS
--
Tidl. redaktør recordere.dk
Oprettet: 11-Marts-2004
Point: 2062
|
Sendt: 24-August-2006 kl. 10:24 |
Rigtigt fint, men jeg kunne godt tænke mig en tilsvarende måling på et 32" CRT fjernsyn, om muligt, til sammenligning.
/MichaelS
|
mvh MichaelS
|
 |
SMKR
Junior bruger
Oprettet: 17-August-2006
Point: 34
|
Sendt: 24-August-2006 kl. 10:26 |
En meget brugbar artikkel, som viser producenternes lidt anstrengte forhold til spec. - der skal som bekendt moral til at sælge elastik i metermål!
Otto, hvordan forholder det sig så med plasmaskærme? er det on/of eller ANSI kontrast der typisk oggives i spec? Feks. Pioneer?
|
Søren
|
 |
Tarkin
Redaktionen
recordere.dk teamet
Oprettet: 08-August-2006
Point: 939
|
Sendt: 24-August-2006 kl. 11:57 |
Fin artikel, Otto. Jeg har også altid betragtet producenternes kontrastopgivelser på samme måde, som når de opgiver effekt på bilradioer - totalt overdrevne...
NB. Jeg tror, mange godt kunne tænke sig at se målingerne for Philips 37PF9731D som er opgivet til at have en dynamisk skærmkontrast på hele 6000:1.
Det kunne også være interessant, hvis du gik skridtet videre og lavede en tilsvarende test for plasma-tv, og om muligt prøvede at sammenligne målingerne med dem for LCD-tv.
/Tarkin
|
 |
Stouenberg
Bruger
Oprettet: 18-April-2006
Point: 226
|
Sendt: 15-September-2006 kl. 09:39 |
- interessant læsning Otto, tak...
--------------------------------------------
En rådende, almen antagelse konstaterer de overordnede indlæringsprocessers muligheder som værende successivt fungerende, samt værende potentielt ekspansive, i et tidsrum, hvis udstrækning modsvarer hvad man med generelle statistiske bedømmelsesmetoder anslår som værende den menneskelige organismes gennemsnitlige eksistensperiode under normalt gældende forhold...
- eller med andre ord:
Man lærer så længe man lever...
|
8-) Steen
BUSH DABradio + det løse...
|
 |
fodgaard
Ny bruger
Oprettet: 01-Maj-2006
Point: 19
|
Sendt: 01-Januar-2007 kl. 16:47 |
Flot artikel! Ærgerligt jeg ikke havde den viden da jeg valge Samsung (som jeg nu alligevel er ret tilfreds med), men nu jeg skal ud at vælge TV for min mor, så må valget nok lande på Toshiba'en, der også bliver rosende omtalt i en anden tråd.
Henrik
Otto, TC skrev:
Jeg har før langet lidt ud efter kontrast-specifikationer, og argumenteret for at kontrast er vigtig - men at producenternes _opgivelse_ af kontrast er ligegyldig!
Jeg vil gerne sætte lidt kød på den påstand, ved at sammenligne nogle forskellige LCD-tv's kontrast i praksis, målt på lidt forskellige måder.
Læs testen her
|
|
Pioneer DVR-540H, Samsung LE-32R72B
|
 |
nesager
Guld medlem
Oprettet: 05-November-2006
Sted: Nordvestjylland
Point: 1854
|
Sendt: 01-Januar-2007 kl. 17:01 |
MichaelS skrev:
Rigtigt fint, men jeg kunne godt tænke mig en tilsvarende måling på et 32" CRT fjernsyn, om muligt, til sammenligning.
/MichaelS |
Det ville da være fint med sådan en sammenligning,da jeg er blevet tilbudt en Philips PW 9551/12 til ca 5000 kr. hos min Tv forhandler så det kunne da være spændende at høre hvor langt man skal op i pris for en tilsvarende LCD skærm her tænker jeg både billed/lyd. Mvh.nesager Godt Nytår til alle
Redigeret af nesager - 01-Januar-2007 kl. 22:27
|
 |
Tape Connection
Branche Medlem
|
Sendt: 01-Januar-2007 kl. 23:43 |
nesager skrev:
Det ville da være fint med sådan en sammenligning,da jeg er blevet tilbudt en Philips PW 9551/12 til ca 5000 kr. hos min Tv forhandler så det kunne da være spændende at høre hvor langt man skal op i pris for en tilsvarende LCD skærm her tænker jeg både billed/lyd. Mvh.nesager Godt Nytår til alle
|
Det kunne jeg godt, men artiklen bliver allerede brugt alt for meget til at afgøre hvad der er bedst. Pointen med artiklen er ikke at forsyne folk med mere brugbare kontrast-målinger, som så kan bruges i stedet for producentens anvisninger. Pointen med artiklen er at fortælle at man slet ikke skal kigge på tallene overhovedet! At vurdere billedkvaliteten af et tv er en alt for kompleks ting til at det kan sammenfattes i ét tal - eller 5 eller 10 for dén sags skyld. Hvis man bruger min artikel til at konkludere hvad man skal købe, så har man misforstået pointen.
|
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
|
 |
nesager
Guld medlem
Oprettet: 05-November-2006
Sted: Nordvestjylland
Point: 1854
|
Sendt: 02-Januar-2007 kl. 16:59 |
Otto.TC skrev
Det kunne jeg godt, men artiklen bliver allerede brugt alt for meget
til at afgøre hvad der er bedst. Pointen med artiklen er ikke at
forsyne folk med mere brugbare kontrast-målinger, som så kan bruges i
stedet for producentens anvisninger. Pointen med artiklen er at
fortælle at man slet ikke skal kigge på tallene overhovedet! At vurdere
billedkvaliteten af et tv er en alt for kompleks ting til at det kan
sammenfattes i ét tal - eller 5 eller 10 for dén sags skyld. Hvis man
bruger min artikel til at konkludere hvad man skal købe, så har man
misforstået pointen.
Hej. Mit spørgsmål var egentlig mere at få et kvalificeret svar på hvor langt man skulle op i pris for et LCD Tv med tilsvarende billedkvalitet i forhold til den omtalte Philips PW 9551/12. Mvh. nesager
|
 |
Tape Connection
Branche Medlem
|
Sendt: 06-Januar-2007 kl. 09:08 |
nesager skrev:
Mit spørgsmål var egentlig mere at få et kvalificeret svar på hvor langt man skulle op i pris for et LCD Tv med tilsvarende billedkvalitet i forhold til den omtalte Philips PW 9551/12.
|
Det findes ikke - _slet_ ikke hvis målestokken skal være kontrast. Men LCD har visse fordele overfor CRT, så det er ikke det samme som at sige at LCD nødvendigvis er ringere - men et _tilsvarende_ billede får du ikke.
|
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
|
 |