|
Seinfeld i 4K (netflix) |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
Petey ![]() Bruger ![]() Oprettet: 14-December-2010 Status: Offline Point: 93 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 22-September-2019 kl. 08:25 |
Forleden læste jeg på flixfilm at netflix har købt hele Seinfeldserien, som de så vil sende i 4K. Så vidt jeg ved har Seinfeld 20-30 år på bagen, hvor 4K som begreb vel dårligt nok eksisterede. Og serien er temmeligt sikkert - i hvert fald i starten - optaget med analogt udstyr. Så konverteringen fra analog/bedaget teknologi til 4K er vel kun en salgsgimmick af de mere kuriøse? :) Da TP-marked stadig eksisterede på roskildevej i Valby, så jeg en DVD-boks med alle Chaplins film. Den var "remastered" til HD... Jeg kan ikke se argumentet for at konvertere den slags til HD eller endda 4K. Detaljegraden, som i min verden er 4K's virkelige force, vil jo aldrig blive bedre end på det oprindelige filmspor. Billedet vil ganske sikkert blive renere og klarere ved at blive kværnet igennem en remastering ved en digitalisering. Ingen tvivl om det. Men det er vel hamrende ligegyldigt om det er 720p, 1080p eller 4K? Eller er der noget teknisk, som jeg helt har misset?
Redigeret af Petey - 22-September-2019 kl. 08:25 |
|
![]() |
|
Mufti ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nu ved jeg ikke med Seinfeld.
Men Venner(Friends) blev optaget på 35mm film. Så giver det mening at konvertere til eksempelvis 4K. |
|
![]() |
|
MulleB ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-November-2013 Status: Offline Point: 745 |
De gamle filmruller er i noget højere “opløsning” end du regner med.
Seinfeld er optaget med 35mm så den kan formentlig sagtens konverteres til 4K. Alt efter 35mm type er konverteringen i opløsning mellem 3K og 6K De gamle 65mm (70mm) ligger på 12-13K |
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
Den største udfordring er at Fremvisningsenhederne aldrig har kunnet følge med optageenhederne. 35mm og op har du nok fysisk størrelse til at du kan lave en "remastered" digital scanning af hver eneste billede i rullerne så du også kan komme op omkring de 4K eller højere. DVD og TV-formaterne har af både teknologiske og båndbreddemæssige årsager aldrig været i stand til at kunne håndtere højere opløsning end de 576 linjer i højden.
Både Starwars sagaen, og en lang række andre (wizard of oz og masser af andre klassikere) er også blevet rescannet og i en del tilfælde også ødelagt ved enten at blive farvelagt eller genfarvet med nogle latterlige farver, men det er desværre altafgørende for kvaliteten af restaureringen, hvor meget erfaring manden bag knapperne har.
|
|
![]() |
|
Naiera ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12370 |
Ja ![]() |
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
https://www.blackmagicdesign.com/products/cintel og en særdeles dygtig gut bag knapperne til oprensning, så kan det faktisk blive særdeles udmærket.
Redigeret af claus_jac - 22-September-2019 kl. 16:47 |
|
![]() |
|
Nagash ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 24-Oktober-2007 Sted: Hillerød, DK Status: Offline Point: 6062 |
Jeg frygter bare at han bliver tvunget af NBC at restaurere til 16:9, selvom serien er lavet til 4:3. Det er desværre set alt for mange gange med 90'er serier :-(
|
|
![]() |
|
Det var lige godt s....! Jeg troede slet ikke at kvaliteten var så høj på det relativt gamle analoge gear! Tak for svar, alle. Og så fik jeg velfortjente ris til måsen. :D
|
|
![]() |
|
Nagash ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 24-Oktober-2007 Sted: Hillerød, DK Status: Offline Point: 6062 |
Ikke alene er det så godt. Det er rent faktisk bedre end det meste digitale i dag, da det netop kun skydes i 4K og skaleres ned til 2K i post-produktionen, når der skal sættes CGI ind, for derefter at skaleres tilbage til 4K. Så er en film skudt på ruller og ellers behandlet ordentlig, så kan det nemt overgå nutidige film :-)
Redigeret af Nagash - 22-September-2019 kl. 18:14 |
|
![]() |
|
Naiera ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12370 |
![]() |
|
![]() |
|
Ja, jeg kan sagtens forestille mig det med biograffilm, hvor budgetterne ofte er nogle andre. Men lige tv-serier optaget med gear i den kvalitet, havde jeg ikke set komme.
|
|
![]() |
|
henningdalgaard ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-September-2004 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 1686 |
Er det ikke som erstatning for venner som udgår af netflix - Seinfeld er en laaaangt bedre serie, men det er selvfølgelig bare min mening.
Spændende at se konverteringen...
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |