recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Test Software til Calibrering af  Fladskæ
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTest Software til Calibrering af Fladskæ

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Allan1961 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 10-December-2006
Status: Offline
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Emne: Test Software til Calibrering af Fladskæ
    Sendt: 14-December-2006 kl. 15:45

Hej Alle

Jeg er ejer af en Samsung 32m71. Jeg er ikke rigtig tilfreds med billede kvaliteten, selv med en TDC Selector på syntes jeg at billedet nogle gange er dårlig. eneste tidspunkt billedet er ok er når jeg køre HD tv.

jeg kunne godt tænke mig at høre om de test dvd som man snakker om herinde i forumet er noget værd. jeg tænker på Digital Video Essentials - DVD PAL Home Theater Setup. eller Digital Video Essentials Professional.

Hvor kan man købe dem i danmark til en fornuftig pris.

Med Venlig Hilsen Allan

Til top
rasmuslarsen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-September-2005
Point: 259
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2006 kl. 15:53

DVE kan sagtens hjælpe dig med at opnå et bedre resultat, men du er stadig begrænset af flere faktorer. På lige præcis Samsung LCD-TV medfører indstillingsmuligheden for kontrast og lysstyrke eksempelvis hurtigt, at du mister nuancering i de mørke nuancer, hvis du indstiller forkert.

DVE diskens effektivitet afhænger også af om du tidligere har erfaring med at indstille skærme, men det kan du jo omvendt også få ved at bruge disken.

Sagt med andre ord. Der er ikke så meget hokus pokus ved disken. Den viser nogle billeder der kan hjælpe dig med at optimere skærmen, men i sidste ende afhænger det både af skærmmodellen og erfaringen. En bedre kalibrering fås uden tvivl ved at få det gjort professionelt med fysisk værktøj.

Redigeret af rasmuslarsen - 14-December-2006 kl. 15:54
www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
Til top
Allan1961 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 10-December-2006
Point: 3
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2006 kl. 14:37

Hej Rasmus

Tak for dit svar.

mv Allan

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2006 kl. 21:20
Oprindeligt skrevet af rasmuslarsen rasmuslarsen skrev:

DVE kan sagtens hjælpe dig med at opnå et bedre resultat, men du er stadig begrænset af flere faktorer. På lige præcis Samsung LCD-TV medfører indstillingsmuligheden for kontrast og lysstyrke eksempelvis hurtigt, at du mister nuancering i de mørke nuancer, hvis du indstiller forkert.

Nu bruger jeg ikke en kalibrerings disk, men derimod mine øjne. Jeg har også et Samsung m71, men synes jeg ramler ind i en begrænsning på lyset. Er pt. på en contrast der hedder 20 og en brigthness på 90, og synes stadigvæk jeg mangler lys   hvad hulen gør man så?

Jeg kan dog godt få et rimeligt resultat ud af det. Jeg mangler bare lige det sidste.

Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2006 kl. 22:58

Kandersen: Når du siger, at du mangler lys, mener du så, at skærmen generelt er svag i sit lys (jeg tænker lysintensiteten, ligesom en lampe) eller at billedet på skærmen er meget mørkt i mange scener?

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-December-2006 kl. 23:40

Den er ikke generel svag i lys, det kan man ikke sige, for det er intet problem at få en hulens masse lys. Det ser bare langt fra godt ud.

Problemet er, at med den kalibrering jeg har nu, der er den overordnet for mørk. Hvis jeg giver den mere brigthness, så bliver de sorte kanter lyse, hvilket bestemt ikke er rigtigt. Hvis jeg giver mere kontrast, så bliver alt lyst for lyst, (det er jo ligesom ideen med contrast). Og med mere contrast, så ender jeg på noget der ligner en rå-film. Dvs. det ligner en film der ikke er redigeret rent lysmæssigt.. hmm, svært at sige, men hvis man nogensinde har set "bagom" klip, så kan man se rå film, eller se hvordan scener er lavet inden de bliver redigeret.
Det er det resultat jeg ender med, ved mere kontrast.

Jeg har også skygger på, specielt på teksten. Det er bestemt ikke godt  Fra 0,5-1m afstand, der ligner det noget der er løgn.

Skal lige siges, at det er 40" M71 jeg sidder med.

Til top
onmo Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 07-December-2006
Point: 17
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2006 kl. 01:47
Hejsa jeg har selv en 40" m71 og ville da lige høre her (måske Rasmus ved det?) nogen der kender et firma eller noget der kører ud til folk og kalibrere/optimere ens udstyr med prof udstyr, smid meget gerne et link eller et nummer.
Til top
Stouenberg Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-April-2006
Sted: Denmark
Point: 226
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2006 kl. 08:59
8-) Steen

BUSH DABradio + det løse...
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2006 kl. 09:46
Jeg skylder lige at sige for retfærdighedens skyld, at de skygger jeg nævnte, de forekommer kun på det analoge RF signal. Der er ikke skygger på Scart eller HDMI.
Til top
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2006 kl. 21:42

Kandersen: Ja, jeg kan desværre ikke hjælpe dig meget på vej. Det du omtaler er præcis det, som jeg antydede i mit første indlæg. Man kommer hurtigt til et kompromis mht. lys og kontrast på Samsungs skærmem, med mindre man får foretaget en prof. kalibrering eller selv har kompetence til at rode i servicemenuen, hvilket jeg absolut ikke vil anbefale.

Dog vil en prof. kalibrering heller ikke levere det perfekte resultat på M71 - i min mening hvert fald. Man kommer stadig til dette kompormis, som dels skyldes af gamma'en, dels af skærmens interne behandling af specielt de mørke nuancer (LUT'en er for svag).

Til top
Hanga Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 267
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2006 kl. 22:54
Kandersen:

Jeg har en N71, hvilket burde være meget identisk med en M71.

Jeg har også svært ved at opnå et resultat, der fungerer 100%. Vil dog ikke sige, at jeg lige så stor mangel på lys som du har.

Det jeg til gengæld bøvler lidt med, er at mørke scener bliver FOR mørke. Dette forekommer specielt ved DVD. Det kan selvfølgelig kurreres ved at hæve brightness, men så bliver billedet for lyst i andre scener og sort kommer til at se forkert ud. Derudover er der ret stor forskel på, hvordan de enkelte kanaler/udsendelser ser ud. Nogle gange synes jeg der mangler lys og farve, mens jeg andre gange synes der er for meget.

F.eks. Grinchen, der kører på kanal 5 lige nu. Den er på mit fjernsyn meget farvesvag og "mat". Hvorimod andre programmer, som f.eks. kællingefilmen på tv3 er meget rig i farverne og lyset, og dermed ikke behøver så høj en kontrast.

Jeg synes dog at være kommet frem til den konklussion, at det er bedre at hæve kontrasten end brightness, hvis der mangler lys. Forstår slet ikke du kan sidde med en kontrast på 20. Jeg har den på omkring 60-80, brightness på omkring 45-55, farve 45-55, sharpness 5-10 og farvetone normal/varm 1.

Jeg er en nybegynder mht. fladskærme, og derfor har jeg ikke fået meget ud af DVE ( http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=18350& PN=1 & http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=17796& KW=DVE)
Desuden føler jeg, at man ikke rigtig kan bruge det til noget, når der er så stor forskel på hvordan billedet er alt efter program eller medie.

Så altså lige for at ridse mit "problem" op igen: Mørke scener bliver ofte for mørke, mens scener med f.eks. skarpt baggrundslys bliver for voldsomt. Sænker man kontrasten, resulterer det i, at andre programmer/kanaler bliver "kedelig" at se på, dvs. farveløs, mat og lyssvagt.

Men vil da lige sige, at jeg synes man kan finde et flot billede til alle programmer (måske bortset fra de helt mørke scener, som kan drille lidt). Det kræver bare at man indstiller. Det er jo så bare lidt irriterende, at man skal indstille hele tiden, alt efter hvad man ser.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2006 kl. 01:06

Det med de helt mørke scener bliver for mørke, det er netop det som brightness skal ændre på. Kontrasten vil ændre de lyse områder..
En god tommelfinger regl når man skal stille brigthness, det er at de yderst sorte bjælker man oftest ser på film, de må aldrig blive andet end sort. Bliver de lysere, så er der for meget brightness på.

Kontrast er de lyse punkter. Et godt eksempel er at tage ansigt eller lign. Og hvis det begynder at skinne, så er der for meget kontrast.

Jeg har endnu ikke selv prøvet med en kalibreringsskive. Jeg er pt. ligesom gået lidt i stå her. Er endt et sted hvor jeg synes at jeg begynder at rode for meget, og billedet blot bliver værre for hver dag eller for hver gang jeg roder. Men resultatet er stadigvæk ikke iorden.

Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu