recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Media Center med Sagem Selector
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketMedia Center med Sagem Selector

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
nylle Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 27-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 17
Direkte link til dette indlæg Emne: Media Center med Sagem Selector
    Sendt: 27-November-2006 kl. 14:55
Jeg har investeret i en Sagem ICD60 Selector box fra TDC og kunne godt tænke mig at få den til at virke sammen med mit Fujitsu Siemens Scaleo E media center.

Jeg har gennesøgt forum for hjælp til dette og er nået frem til at jeg skal forsøge med et scart -> s-video kabel.

1. Kan nogen svare på hvordan jeg helt nøjagtigt får alt dette koblet sammen med mit Toshiba LCD tv (hvad tilsluttes hvor)?

2. Vil jeg rent faktisk kunne se samt optage fra kanalerne fra selector boksen i media centret?

Jeg har gennemsurfet web for guides til dette uden held så jeg håber der er nogle der har nogle erfaringer med et lignende setup
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2006 kl. 16:21

Det skyldes ganske enkelt at det er noget frygteligt bras, (som desværre ikke kan være meget anderledes, når der er tale om en ekstern boks + Medie Center 2005 fra Microsoft).

Hvis jeg skal forsøge at forklare problemerne, så er det dels den måde tingene skal sættes sammen på. For at MCE2005 automatisk kan skifte kanal på din dekoder (Sagem), så skal du have en IR modtager, som kan sende signalet videre. Dette gøres visuelt, dvs. der skal være en udgang på din IR modtager, som så forbindes til/klistres på din dekoder, på dens IR modtager. På den måde skifter MCE2005 kanal på din dekoder, når du trykker på fjernbetjeningen til dit medie center. DET er noget bras. Men det kan desværre ikke være anderledes  Det var forholdsvis nemt at sætte sammen, da jeg endelig forstod hvad hulen Microsoft mente i deres quick guide til MCE2005. Men funktionen synes jeg ikke om.

Som du rigtig nok er inde på, så skal du ha et Scart <-> s-video kabel (husk lyden), hvis dit tv kort understøtter S-video. Det er der som sådan ikke noget galt i, udover at det er noget bras i MCE2005. For når du kører på den eksterne indgang, så ryger alle muligheder for EPG og guide. Du vil stadigvæk kunne se den guide fra TDC selector, (du skal bare have fat i dens fjernbetjening). Men selve EPGén i MCE2005, den ryger af fløjten. Det vil sige, at hele ideen med at vælge et program du vil optage fra EPGén, der skal du nu manuelt sidder og taste det ind som du vil optage.

Det er muligt der findes en anden EPG, som man bedre kan skrue sammen med en selector boks fra TDC. Jeg har bare ikke fundet den, eller så er det fordi jeg ganske enkelt stadigvæk ikke fatter det her.

Til top
nylle Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2006 kl. 16:43
Først mange tak for dit svar - jeg føler mig allerede meget klogere på de problemer jeg har...

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Hvis jeg skal forsøge at forklare problemerne, så er det dels den måde tingene skal sættes sammen på. For at MCE2005 automatisk kan skifte kanal på din dekoder (Sagem), så skal du have en IR modtager, som kan sende signalet videre. Dette gøres visuelt, dvs. der skal være en udgang på din IR modtager, som så forbindes til/klistres på din dekoder, på dens IR modtager. På den måde skifter MCE2005 kanal på din dekoder, når du trykker på fjernbetjeningen til dit medie center. DET er noget bras. Men det kan desværre ikke være anderledes  Det var forholdsvis nemt at sætte sammen, da jeg endelig forstod hvad hulen Microsoft mente i deres quick guide til MCE2005. Men funktionen synes jeg ikke om.

Ok, jeg der fulgte en IR modtager med til mit media center så den taper jeg simpelthen på Selector boksen! Så forstår jeg bedre det med set-top boks og IR modtager som der kommer frem når man sætter tv signalet op via media centret.

Som du rigtig nok er inde på, så skal du ha et Scart <-> s-video kabel (husk lyden), hvis dit tv kort understøtter S-video. Det er der som sådan ikke noget galt i, udover at det er noget bras i MCE2005. For når du kører på den eksterne indgang, så ryger alle muligheder for EPG og guide. Du vil stadigvæk kunne se den guide fra TDC selector, (du skal bare have fat i dens fjernbetjening). Men selve EPGén i MCE2005, den ryger af fløjten. Det vil sige, at hele ideen med at vælge et program du vil optage fra EPGén, der skal du nu manuelt sidder og taste det ind som du vil optage.

Det er muligt der findes en anden EPG, som man bedre kan skrue sammen med en selector boks fra TDC. Jeg har bare ikke fundet den, eller så er det fordi jeg ganske enkelt stadigvæk ikke fatter det her.

OK, det lyder ikke rart!

Er der nogle som har fået dette til at virke?

Scart -> s-video stikket skal det sættes i scart stikket til tv eller video på selector boksen?

Kan jeg stadig have mit fjernsyn koblet på selector boksen samtidig med mit media center er koblet på?

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2006 kl. 16:49
Oprindeligt skrevet af nylle nylle skrev:

OK, det lyder ikke rart!

Er der nogle som har fået dette til at virke?

Ikke mig bekendt. Det kræver en EPG der er kompatible med TDC´s fulde selector pakke, med de kanalnumre som ligger i dekoderen.

Scart -> s-video stikket skal det sættes i scart stikket til tv eller video på selector boksen?

Du skal købe et scart <-> s-video (inkl. lyd) Scart stikket sætter du i dekoderen (sagem) på video udgangen, og s-video stikket sætter du i video indgangen på dit tv-kort i din medie center pc (hvis der er sådan en indgang. Det formoder jeg der er). 

Kan jeg stadig have mit fjernsyn koblet på selector boksen samtidig med mit media center er koblet på?

Du kan sætte dit tv direkte i det scartstik mærket med tv på din dekoder (sagem). Så kan du stadigvæk se tv direkte uden at skulle tænde for din medie center pc.

Til top
nylle Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2006 kl. 20:41

Ja mit tv kort har en s-video indgang.

Nu har jeg været ved at sætte det op. Jeg har lånt et scart -> s-video stik til at teste med som godt nok mangler lyd stik.

Jeg forsøger så at konfigurere tv signalet vha media centrets guide hvor jeg vælger kabel -> set top boks -> s-video men intet signal findes :-(

Selector er tændt og jeg kan sagtens se kanaler udenom media centret.

Nogle ideer hvor jeg går galt? Kan det være kablet som ikke virker bare fordi det mangler lyd?

Jeg har prøvet at køre guiden færdig selvom der ikke var noget signal og jeg kan godt få den til at opfange signalet fra selectorens fjernbetjening vha infared.

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2006 kl. 21:02

Når du konfigurere medie center, så kommer den til et tidspunkt hvor du skal vælge hvilken indgang. Der bør den enten vise billedet lige til højre for, eller så skal du selv vælge hvilken indgang den er på.
På mit tvkort har jeg 2 s-video indgange. Den fandt dog selv signalet på den rigtige.

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-November-2006 kl. 21:14
Selectoren skal stå på s-video og ikke vhs før den udsender et s-video signal. Jamen det er jo ikke så godt som den anden mulighed, RGB når det forbindes til et fjernsyn. Check det ud og bedøm det. S-video er ikke lige så godt som RGB i almindelighed men der kan være forskel på et.

For at forbinde en selectors video udgang med et tv kort skal man have en scartconverter af typen der har en omskifter ind/ud, den skal så naturligvis stå på ud. Et sådant stik har udgang for lyd, det er derfor det er nødvendigt med denne type. Det skal være et stik af en god kvalitet, man kan hos av-connection.dk købe et sæt til lidt under 200, hvor man samtidig får et 5 meter kvalitets s-videokabel. Det er af mærket clicktronic. Kablet er af den dobbeltskærmede type og scartconverteren med metalhus. Det er nødvendig for et godt resultat.  Desuden skal man også have et lydkabel med phononplugs eller RCA stik i begge ender (stereo, rød og hvid)

Det er kedeligt at MCE volder problemer i forbindelse med de ting man gerne vil koble sammen for det er flot og lækkert lavet. Unægtelig.

Men mange har opgivet MCE og valgt andre programmer der har overvundet de problemer de har haft. Feks problemet med en analog og en digital tuner. Det har fået nogle til at skifte til Media Portal. Det ser også ok ud, men jeg kan feks ikke få fuld skærm. Og jeg kan ikke klare en menu der siger "Mit TV" og "Mine videoer" o.s.v. Er jeg 7 år gammel eller hvad?

Jeg fortrækker noget der fungerer, som jeg har kontrol over og som virker, så må det flotte så hellere føre en tilbagetrukken tilværelse.

Ken

Redigeret af Ken_T - 27-November-2006 kl. 21:17
Til top
Clemen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Februar-2006
Point: 606
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2006 kl. 00:50

Bruger selv media center, med en sagem fra tdc, og det fungere upklageligt.

OG jo man kan stadigvæk bruge guiden og se hvad der kører på alle kanaler, hvis du så vælger en kanal, så skifter mediacenteret automatisk kananel på selectoren.

Clemen

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2006 kl. 01:42
Oprindeligt skrevet af Clemen Clemen skrev:

OG jo man kan stadigvæk bruge guiden og se hvad der kører på alle kanaler, hvis du så vælger en kanal, så skifter mediacenteret automatisk kananel på selectoren.

Clemen

Det var heller ikke selectorens egen guide jeg skrev. Jeg skrev derimod EPGén i MCE. Selectorens egen guide er jo ligeglad om den skal sende signalet til dit tv via et tvkort i din computer eller direkte. Problemet er, at MCE kan IKKE bruge selectorens guide til at optage fra.

Jeg kan også spørge på en anden måde:
Hvordan sætter du MCE til at optage fra selectoren, uden at gøre det manuelt?

Til top
Clemen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Februar-2006
Point: 606
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2006 kl. 02:09
Vælger programmet i mce´s guide og vælger optag?
Til top
nylle Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2006 kl. 08:58
Tak for hjælpen sådan at jeg nu kan teste videre

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

Selectoren skal stå på s-video og ikke vhs før den udsender et s-video signal.

Ok, har nu fundet den option så det skal jeg lige have testet med - var garanteret derfor det ikke virkede.

Oprindeligt skrevet af Ken_T Ken_T skrev:

For at forbinde en selectors video udgang med et tv kort skal man have en scartconverter af typen der har en omskifter ind/ud, den skal så naturligvis stå på ud. Et sådant stik har udgang for lyd, det er derfor det er nødvendigt med denne type. Det skal være et stik af en god kvalitet, man kan hos av-connection.dk købe et sæt til lidt under 200, hvor man samtidig får et 5 meter kvalitets s-videokabel. Det er af mærket clicktronic. Kablet er af den dobbeltskærmede type og scartconverteren med metalhus. Det er nødvendig for et godt resultat.  Desuden skal man også have et lydkabel med phononplugs eller RCA stik i begge ender (stereo, rød og hvid)

Det lyder som det kabel jeg skal have fat i. En ting forstår jeg dog ikke helt. Du siger stikket har udgang for lyd men siger samtidig at jeg skal have et lydkabel. Jeg går ud fra dette er et og samme scart -> s-video kabel som har scart i den ene ende og et s-video samt rød/hvid lydkabel i den anden? Men du siger disse stik skal være i begge ender så jeg er lidt forvirret.
Det med at den skal have omskifter på er også nyt for mig - er det et must?

Til top
nylle Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2006 kl. 09:01

Når du konfigurere medie center, så kommer den til et tidspunkt hvor du skal vælge hvilken indgang. Der bør den enten vise billedet lige til højre for, eller så skal du selv vælge hvilken indgang den er på.
På mit tvkort har jeg 2 s-video indgange. Den fandt dog selv signalet på den rigtige.

Jep så langt var jeg kommet men der var ikke noget billede. Som Ken_T skriver havde jeg dog ikke fået sat selector boksen til s-vhs så det skal jeg have testet med - mon så ikke billedet kommer frem

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu