|
TV / Sat installation |
Besvar ![]() |
Forfatter | ||
mihai ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 04-December-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 12 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 06-Marts-2016 kl. 22:24 |
|
Hej,
Jeg har parabol og jeg har 4 hoveder med 4 udgange hver dvs. jeg har 4 coax cabler der går til min rack skab, til samme rackskab går der en kabel fra hver værelse totalt 9 kabler og samtidigt har jeg en DVB-T antenne Triax UFO så der kommer en kabel fra den også. Kablet fra Triax forstærkeren går til en en fordeler 1 > 4 hvor derefter går der en kort kabel til en lille samlefilter der tager en kabel fra Triax forstærker og en fra LNB og derefter er der en udgang som går til vægdåsen i den pågældende værelse. Der er en myriade af kabler som i kan forestille jer så jeg tænker på om det ikke vil være smartere at installere 2 x Coax Patch Panel 24port til 19" rack hvor alle værelserne går til derefter koble en kort kabel der går til den anden path panel hvor bag på den jeg kan stille de små samlefiltre og triax forstærkeren. Er der nogen der har en god ide / erfaring hvordan man laver en funktionelt og pæn installation i denne størrelse ? /mihai
|
||
![]() |
||
csell ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4835 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Hej.
Først må jeg desværre fortælle dig at en af dine forudsætninger ikke holder. Kablet fra et SAT LNB har en tovejs kommunikation hvor spænding og toner styrer hvilket et af fire bånd der kan ses på modtageren. Ved flere modtagere bruger man ofte en enhed kaldet en Multi Switch/Shalter sammen med nogle specielle Quattro LNB'er. Hvert LNB forbindes med 4 kabler. Så du skal bruge en Multi switch med 16 indgange plus en til din triax antenne. Men der findes adskillige multiswitch med 17 indgange, de hedder normalt noget hvor tallet 17 indgår i navnet. Mange af disse har 8 udgange. Det ved jeg ikke om det er nok? Kan du nøjes med at forbinde 8 rum? Eller skal du op i en med 12 udgange. Her er et link til Multiswitche med 17 indgange og 8 udgange http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=multischalter+17+12&_sop=15&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR4.TRC1.A0.H0.Xmultischalter+17+8.TRS0&_nkw=multischalter+17+8&_sacat=0 Og her til dem med 12 udgange: http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=multischalter+17+10&_sop=15&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR2.TRC1.A0.H0.Xmultischalter+17+12.TRS0&_nkw=multischalter+17+12&_sacat=0 Vælg ikke den billigste, men en af en ordentlig kvalitet. Og husk at alle 4 lnb'er skal være at en speciel type Quattro LNB. Hilsen Carsten. Redigeret af csell - 06-Marts-2016 kl. 23:13 |
||
![]() |
||
mihai ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 04-December-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 12 |
|
Hej Carsten, Alle mine LNBer er rent faktisk Quatro LNB og jeg har rent faktisk en Diseq, jeg har installeret 4 x Diseq, en for hver satellit, hver LNB peger på (hver LNB peger på en satellit hver) og derefter går der 4 kabler ned til min rack, fra DVB antennen går der en kabel ned til min rack dvs. 5 kabler men som jeg forstår det fra dig så kan jeg droppe de 4 Diseq, købe en Multiswitch (Diseq) der kan tage alle LNBerne ind og derefter kan jeg koble hver rum direkte til denne multiswitch (jeg var ret sikker på at man ikke kunne koble flere receivere på end de udgange der sad på hver LNB, min pointe er at hver LNB peger på en satellit og der er kun 4 personer der kan se på denne satellit samtidigt OG have friheden til at se hvilken som helst kanal der man skal kunne omstiller polariteten). Det betyder også at i dag med nuværende installation at jeg kan koble 4 rum til (der er rent faktisk ikke 8 rum men kun 5 men i nogle har jeg to stik så totalt set har jeg 9 stik i hele huset). Jeg har tænkt på at hvis jeg skal have den sidste rum med så kan jeg købe 4 nye lnber med 8 output hver da de ikke findes i 5. Jeg kan formentligt ikke vælge denne multiswitch da alle mine kabler fra værelserne går til denne rack og ikke op i loftet til antennen. Fra parabolen går der som sagt 4 kabler ned til racken (en fra hver diseq). Min spørgsmål gik ud på om der var nogen der had ideer erfaringer hvordan jeg kunne organisere alle disse kabler i min rack men det er en interessant observation, jeg kunne måske have kørt alle kablerne til loftet da jeg lavede installationen hmm...... Husk på at selv med denne multiswitch så skulle jeg stadigvæk have en anden kasse (samlefilter) der kunne samle både DVB-T og SAT i en ligesom jeg gør i dag med denne: http://www.satelliteandaerialsupplies.com/_sysFiles/content/inventory/products/zoom/Triax-340110-TV-Aerial-Satellite-Signal-Diplexer-Combiner-2.jpg og det er et helvede fordi der skal ekstra kabler til, måske findes der også noget smart her ? /Mihai Redigeret af mihai - 07-Marts-2016 kl. 10:23 |
||
![]() |
||
|
Sorry, jeg skrev forkert, jeg har IKKE Quatro LNB men Quad !
|
||
![]() |
||
csell ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4835 |
|
Hej. Du skriver at du har 4 DisEqC. Det tyder på at dine LNB'er er Quad og ikke Quatro. Man bruger Quad LNB'er sammen med DisEqC eller Multiswitch sammen med Quatro LNB'er. Lnb'erne har forskellige udgange. Jeg ved ikke hvordan du vil forbinde de 4 nuværende kabler til 9 stik. Man kan kun forbinde en DisEqC udgang til et stik? Hvis det skal virke. Men det er derfor at jeg skriver at du skal bruge en multiswitch og 4 Quatro LNB'er. Her kan du forbinde 12 udgange til alle 4 LNB'er. Den 17. indgang er speciel. Når man forbinder et antenne signal får man det automatisk ud at alle 12 rums antennestik, hvis man har antennestik både med DVB-T og SAT. Det sker i et og samme kabel. Hilsen Carsten. |
||
![]() |
||
|
Hej Carsten,
Ja du nåede lige at skrive inden jeg svarede at jeg skrev forkert ;) Jeg vil hellere ikke forbinde de 3 diseq til de 9 stik da jeg jo godt ved jeg har en begrænsning men i realiteten skal alle stik ikke være fungerende, det er kun 1stk per hver værelse der skal være fungerende og lige nu har jeg 4 værelser så hvis jeg skal have en mere så kræver det 4 nye lnbere ikke quattro (med 8 udgange), ekstra kabel fra loft til rack og en diseqc mere. Jeg ved ikke om det måske kan betale sig at investere i en multiswitch og 4 nye LNBere af typen quattro i stedet for og så trække alle værelse kablerne op til loftet i stedet for. Det er hverfald ikke en lille opgave men måske det værd..... Her er et skitse af min nuværende setup : https://drive.google.com/uc?id=0B-Awyixw7TFnODhPeG04TUxQNTg /Mihai
Redigeret af mihai - 07-Marts-2016 kl. 20:38 |
||
![]() |
||
|
Hej. Ja der er to muligheder. Enten 4 stk Octo LNB og flere DisEqC Eller 4 stk Quatro LNB og en Multiswitch. Hvis du vælger den sidste får du automatisk mulighed for at tilslutte din triax antenne. Jeg ved ikke om den skal have yderlig forstærkning? Der findes Multiswitche både med og uden yderlig forstærkning. Men ellers er det en flot tegning du har lavet. Hilsen Carsten. |
||
![]() |
||
|
Hej,
Min eneste potentielle problem ved den sidste løsning er at alle kablerne fra værelserne går til min rack skab og de er ret lange, de længste er nok 12-15m så de skal køres til loftet med en samling + få af dem forlænges lidt. Jeg ved ikke hvor mange dB man mister på en samling. Kan denne multiswitch lave en forstærkning af signalet ? Min Triax UFO skal have aktiv strømforsyning dvs. den slipper jeg ikke for men jeg kan til gengæld flytte den til loftet sammen med multiswitchen ergo jeg har ingen antenne kabler i min rack mere....hurra. Jeg kan derfor også slippe for fordeleren og de samlefiltre jeg har. Jeg gætter på sådan en multiswitch godt kan klare minus grader da det jo kan forekomme på et loft gætter jeg. Strøm har jeg på loftet så det er ingen problem. /Mihai
|
||
![]() |
||
|
Hej. Først må jeg skrive at jeg ikke kan lide kabler med samlinger. Hvis du skal montere en Multiswitch på loftet kan du måske bytte om så nogle af de korte kabler erstattes af nogle længere, der så passer i længden. Der findes mange forskellige fabrikater, men jeg vil ikke lade være meed at gøre opmærksom på at Redconn.de har en af de bedste Spaun på tilbud til 199€ Prøv at se øverst på denne side: http://www.redcoon.de/B187707-Spaun-SMK-17129-F_17-x Du kan finde manualen til udprintning her: http://www.spaun.de/files/b7e71_de_Anleitung%20SBK%20171709%20NF.pdf Fra dette link: http://www.spaun.de/?lang=de&modul=products&product=842426 Den findes både i en Aktiv SMK 17xx9 FA og en Passiv SMK 17xx9 F udgave. En Aktiv Spaun SMK 17169 FA koster 340€. For at besvare dit spørgsmål om temperatur vil jeg citere: 'Welcher SAT-Multischalter ist für eine Außenmontage geeignet? Alle SPAUN SAT-Multischalter entsprechen der Geräteschutz-Klasse IP 20 und sind nicht für die direkte Montage im Außenbereich eines Gebäudes vorgesehen. Wird jedoch ein externes Gehäuse montiert, welches über eine entsprechende IP Schutzklasse verfügt und darüber hinaus alle Kabeleinführungen fachgerecht abgedichtet sind, können in diesem Gehäuse SAT-Multischalter der receivergespeisten Serien SPAUN Mini und SPAUN UniSystem eingesetzt werden. Diese SAT-Multischalter verfügen über kein Schaltnetzteil (Wärmeentwicklung / Stromanschluss) und können - sofern im Datenblatt entsprechend vermerkt - mit einem externen Fernspeisenetzteil über das Koaxialkabel ferngespeist werden. Bei einer Aussenmontage in einem externen Gehäuse ist auf jeden Fall darauf zu achten, dass der zulässige Umgebungstemperaturbereich für den SAT-Multischalter ganzjährig eingehalten wird (-20 ° C bis + 50 ° C).' Fra denne side: http://www.spaun.de/?lang=de&modul=faq&category=ec324068f3ca46f797223da832c8d996&id=26c03#26c03 Ellers måler den 426 x 211 x 39 mm. Hilsen Carsten. Redigeret af csell - 08-Marts-2016 kl. 09:17 |
||
![]() |
||
|
Ja det er jeg hellere ikke vild med men jeg har også idag pga. jeg ikke havde den erfaring med det dengang jeg lavede det dog ligger der kun en samling eller der ligger flere fordi så skal den også igennem samlefilteret som den også taber igennem. Det vil ikke være muligt at trække nye kabler i den rigtige længde da kablerne sidder fast men det vil "kun" kræve en samling, selvfølgelig en samling for meget :(
Ser fint ud dog tror jeg kan nøjes med den på 8 udgange (så må jeg leve med at en stik i huset ikke er koblet til). Med hensyn til temperatur så forstår jeg at den godt kan klare det da der ingen switch forsyning er men det må så også betyde at den ikke kan forstærke signalet ? Jeg kan se man kan koble ekstern strømforsyning på hvis man ønsker. Uha der ligger en del arbejde hvis jeg vil det her ;) men egentligt bør signalet ikke blive dårligere end det jeg har idag, det kan måske blive bedre pga. mindre samlinger.
|
||
![]() |
||
|
Hej.
jeg ved ikke om du nåede at læse min sidste Tilføjelse/rettelse Den findes både i en Aktiv SMK 17xx9 FA og en Passiv SMK 17xx9 F Passiv udgave. Men hvis du kan nøjes med en med 8 udgange har Redconn.de en Aktiv Spaun SMK 17089 FA til 149€. Amazom.de skal have 180€ for den samme. http://www.redcoon.de/B310596-Spaun-SMK-17089-FA_17-x Hilsen Carsten. |
||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |