recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Waoo - eget udstyr fra fiberen
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Waoo - eget udstyr fra fiberen

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
mazedk Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 05-Oktober-2011
Status: Offline
Point: 26
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mazedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Waoo - eget udstyr fra fiberen
    Sendt: 09-September-2015 kl. 14:53
Jeg har sidder og googlet lidt, men desværre ikke rigtig fundet svar på mit spørgsmål.

Er der nogen der med success har fjernet alt der hedder fiber konverter/tilgin/waoo bokse fra deres linje?

Går med tanker om at sætte en mikrotik/ubiquiti router op når de kommer med fiberen og ville egentlig gerne have et helt rent fiber snit til omverdenen.

Har tidligere spottet at de smider én leder med SC terminering af hos en kammerat.
Til top
TBK Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-Februar-2014
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2015 kl. 15:22
Ja, jeg har.

Der er dog stor forskel på hvad du skal havde af udstyr alt efter hvilken WAOO ISP du har.
Til top
mazedk Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mazedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2015 kl. 15:28
Vil du fortælle lidt om hvordan du har lavet dit setup?
Til top
TBK Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2015 kl. 15:57
Jeg har lavet to forskellige setups hos to WAOO ISPer.

Den ene ISP bruger igen form for authentication. Stikket fra "væggen" er et han SC/PC (blåt) pigtale terminering (splejset på det indlagte fiber).

Jeg fjernede boksen efter at havde læst kontrakten, hvor der ikke stod noget om at men ikke måtte fjerne ISPens udstyr og benytte sit eget.

På væg stikket påsættes en hun SC/PC til hun SC/PC adapter (koster et par $ fra Ebay med fragt), derefter har jeg et SC/PC til LC/PC patch single mode simplex fiber patch kabel, der er ikke mere end 1 meter fra stik til router så jeg købte et 2 meter kabel.

Bølgelængden SFP modulet skal understøtte kan man normalt finde ud af ved at finde datasheeten for ISPens FTTH gateway. Datasheeten fortæller også en del om ISPens FTTH deployment.

De fleste FTTH deployments anvender singlemode simplex bidirectional last mile setups, det vil sige at der lægges et fysisk fiber ud til kunden (hvis der er to anvendes det andet til TV), signalet sendes på en bølgelængde og det samme kabel anvendes til at kommunikere frem og tilbage (bi SFP modul).

I routeren sidder der et Mikrotik RouterBoard S-35LC20D (sender på Tx: 1310nm og modtager på Rx: 1550nm) transceiver SFP module. Det hele forbindes, routeren tændes og SFP porten indstillet til WAN forbindelsen. Derefter går der et minuts tid og routeren har fået leased en DHCP adresse.

Det andet setup er noget mere kompliceret og kræver sniffing. Til det kræver flere kabler, flere adaptere, PLC splittere, et ethernet fiber PCI-E kort og et SFP module med de to bølgelængder flippet (eks. Tx: 1310nm, Rx: 1550nm -> Tx: 1550nm, Rx: 1310nm = Mikrotik RouterBoard S-53LC20D).
Til top
TBK Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2015 kl. 16:08
Til top
mazedk Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mazedk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2015 kl. 21:29
Mange tak - det ser ikke super afskrækkende ud - Det vil jeg rode lidt med i løbet af vinteren :)
Til top
TBK Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2015 kl. 22:57
Det var så lidt.

De steder jeg køber fiber udstyr fra er fiber24.net, ebay.com og aliexpress.com. Det er muligt at finde nogle billige SFP moduler på Aliexpress, de er dog ikke altid lige så holdbare som de Europæiske/Amerikanske designede moduler.
Til top
Brianigenigen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Maj-2010
Sted: Danmark
Point: 624
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brianigenigen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2015 kl. 10:56
Hvad er fordelen/meningen med at fjerne WAOO's eget udstyr, og benytte sig eget ?
Til top
TBK Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2015 kl. 11:00
Hurtigere svartider, spare strøm, sikrere netværk (intet WiFi der er konfigureret af en tredjepart), fuld kontrol.

For mit vedkommende giver det mig fiber fra WAN til device, da jeg også har fiber LAN.
Til top
Brianigenigen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Maj-2010
Sted: Danmark
Point: 624
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brianigenigen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2015 kl. 13:25
Hurtigere svartider, vil du kunne mærke det ?
Der er ikke wifi i min Box fra WAOO, så har selv sat en router op. Så derfor tror jeg, at mit net er rimelig sikker.
Det gir mig jo også fuld kontrol :) tror jeg
Til top
DanielPT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 752
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DanielPT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2015 kl. 13:26
Husk at hvis der sker noget med fiberen så det på egen regning hvis der skal blæses ny koster det.
Hvorfor vil man dog fjerne boksen? Det da bare at sætte et AC eller router efter.
Og jeg mener også det kan være farligt hvis man ikke ved hvad man laver.

Mvh Daniel
Min bio: http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=117177
Til top
TBK Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2015 kl. 13:58
Oprindeligt skrevet af Brianigenigen Brianigenigen skrev:

Hurtigere svartider, vil du kunne mærke det ?
Der er ikke wifi i min Box fra WAOO, så har selv sat en router op. Så derfor tror jeg, at mit net er rimelig sikker.
Det gir mig jo også fuld kontrol :) tror jeg

Mærkes... måske, måles ja.

Ikke alle ISPer er lige gode til at pushe den nyeste firmware til gatewaysene.

Oprindeligt skrevet af DanielPT DanielPT skrev:

Husk at hvis der sker noget med fiberen så det på egen regning hvis der skal blæses ny koster det.
Hvorfor vil man dog fjerne boksen? Det da bare at sætte et AC eller router efter.
Og jeg mener også det kan være farligt hvis man ikke ved hvad man laver.

Mvh Daniel

Der skal en del til at ødelægge et SC stik/terminering, og hvis det sker, så er det bare at klippe den gamle pigtale terminering af og lave en ny. Der ligge normalt også en meters penge oprullet fiber bag termineringspanelet.

Personligt gider jeg ikke betale strømmen for en boks der forsinker pakkerne og som essentielt er en blackbox på mit netværk. FTTH gateways er ikke de routere det har flest ressourcer.

Jeg har uddannelse inden for netværksfeltet. Jeg skal ikke sige om det er farligt for andre, for mig giver det fuld kontrol fra edge til device. Jeg er også en af det nørder der holder firmwaren på min printer, IP-telefon... og andre network connected deviced up to date for at minimere angrebsfladen.

Der er altid en kalkuleret risiko, ligesom med alt andet i livet.

Redigeret af TBK - 10-September-2015 kl. 13:59
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu