recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ny nas eller apple Time Capsule
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny nas eller apple Time Capsule

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Ole-T. Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 21-Januar-2015
Status: Offline
Point: 29
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ole-T. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ny nas eller apple Time Capsule
    Sendt: 19-April-2015 kl. 22:41
Hej

Jeg kører for tiden med en ældre Qnap NAS, som egentlig fungerer fint, men pga ønsket om dels mere plads, dels gerne mulighed for at køre RAID, er jeg begyndt at se mig om efter en opdatering.

Den jeg har nu, har kun en disk - og var egentlig smart, da vi boede i lejlighed, og havde den stående inde i stuen. Den har nemlig ingen blæser, og er derfor rimelig støjsvag. Men nu hvor vi for længst er flyttet til hus, og hvor NAS'en er placeret i et skab langt væk, er det ikke længere nær så kritisk mht. støjen.

Men hvad skal jeg vælge?

Umiddelbart tænker jeg på en ny fra Qnap med flere diske eller den løsning der måske er nemmere, nemlig en Airport Time Capsule. Det meste hardware herhjemme er alligevel fra Apple, så det ville sikkert gå rimelig nemt. Med en Time Capsule går jeg dog ud fra, at jeg igen må undvære at køre RAID(?).

Mit behov er følgende:
 - God plads til musik, billeder og film
 - Skal forbindes til Sonos
 - Nem at tilgå, da vi har en del fælles data liggende på den
 - Mulighed for at bruge den med Time Machine fra mindst to MAcBooks
 - Gerne RAID

Hvad mener I vil være bedste køb? En Qnap NAS eller en Time Capsule?

...og hvis svaret er en Qnap NAS, er der så nogle gode forslag til hvilken det kunne være?

Mvh.
  Ole
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Point: 6693
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2015 kl. 10:40
Ikke TimeCapsule, hvis du vil bruge den til andet end backup.
TimeMachine backup går i stykker, hvis du bruger disken til andet.

Så hellere en NAS. De fleste understøtter TimeMachine. Jeg ved QNAP, Synology og Drobo gør. Men da Mac OS X Lion udkom, gik der over en måned før TimeMachine virkede igen på QNAP. Det KAN ske igen, da modulet, der sørger for at TimeMachine virker, er open source.

Redigeret af Brixen - 20-April-2015 kl. 10:50
Venlig hilsen
KB
Til top
Ole-T. Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ole-T. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2015 kl. 11:24
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Ikke TimeCapsule, hvis du vil bruge den til andet end backup.
TimeMachine backup går i stykker, hvis du bruger disken til andet.

Ja, så er det da afgjort. Det bliver en NAS - formentlig fra Qnap, da det er den jeg kender i forvejen.
Med mindre der skulle være nogle erfariger om råd til en bedre NAS, som netop også skal kunne være stabil i forhold til Time Machine?
Til top
Ole-T. Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ole-T. Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2015 kl. 12:11
En hurtig gennemgang på qnap's hjemmeside, giver mig indtrykket af at en TS-431 vil være et godt valg.

Har I nogle kommentarer til den, anbefalinger til alternativer eller lign.?
Den kan fås for 1.999,-

/Ole
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7237
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2015 kl. 12:55
har været bruger af qnap i flere år.

Ganske fornuftige og de er flinke til at opdatere produkterne.

Sørg for at vælge nogle diske beregnet til nas drift.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu