recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Router & wifi til 4G forbindelse
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Router & wifi til 4G forbindelse

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
tobywan Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 19-Juni-2006
Status: Offline
Point: 406
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tobywan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Router & wifi til 4G forbindelse
    Sendt: 23-Marts-2015 kl. 13:09
Hej alle,

Jeg skal have fundet den optimale 4g router med wifi til et sommerhus.

Udbyderen er Telenor, som skulle have bedst dækning i området.

Modtageforholdnene er ikke fantastiske, men jeg kan få en 4G forbindelse de fleste steder i huset via en mobiltelefon. Jeg tænker det måske kan give mening at finde en model, hvor der kan monteres en ekstern antenne på sigt. Jeg vil dog gerne forsøge uden først, da placeringen jo trods alt kan være lidt mere fleksibel end når man sidder med sin mobiltelefon.

Findes der et best-buy?
Panasonic VT50 - B&W CMs2
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Point: 4909
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2015 kl. 13:28
Jeg har den tidligere model af denne.

Smart fordi den kan medbringes overalt. Bruger den til bilen, når vi kører langt.

Jeg ligger den udenfor hvis der skal mere fart på. Men for det meste leverer det god hastighed i vinduet.
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Point: 4825
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2015 kl. 13:56
Oprindeligt skrevet af tobywan tobywan skrev:

Jeg tænker det måske kan give mening at finde en model, hvor der kan monteres en ekstern antenne på sigt ....
Findes der et best-buy?

Hej.

Jeg har altid gået ind for Huawei. Men ønsker du en transportabel eller stationær router til 230 Volt?

Jeg købte selv en Huawei E5776 billigt hos CallMe sammen med en måneds abonnement til 713,50 kr:

https://www.callme.dk/mobilt-bredbaand-mobilt-wifi/subscription

Jeg skulle kun bruge den i 4 uger, men de tilbød at jeg kunne returnere den efter 14 dage og få mine penge tilbage hvis jeg var utilfreds.

CallMe bruger Telias net, som jeg ellers er sikker på er slået sammen med Telenors net.

Den mast jeg brugte kørte LTE 1800 så jeg kunne bruge den Poynting Antenne PANL-A0038 UMTS Funkmodemantenne 1,7-2,2 GHz jeg allerede havde købt på eBay.de for 52€:

http://www.ebay.de/itm/400676425263?_trksid=p2060353.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Og her er et link til dens data:

http://poynting-europe.com/products/lte-3g-umts-antennas/panl-a0038/

For at forbinde antennens kabel med sma stik til Huaweis TS9 stik købte jeg denne adabter:

http://www.ebay.de/itm/271228403592?_trksid=p2060353.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Jeg har her beskrevet hvordan jeg gjorde. Jeg ved godt at der findes stationære løsninger med dual 4G antenner. Men de ligger i en helt anden prisklasse.

Hilsen Carsten.

Redigeret af csell - 23-Marts-2015 kl. 13:57
Til top
tobywan Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tobywan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2015 kl. 15:02
Hej Carsten,
Tak for dit svar. Jeg kigger nærmere på det.

Det er 100% en fast løsning, så mobilitet er ikke en prioritet.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Point: 4909
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2015 kl. 15:22
Denne her er også en mulighed.

Den er med to ekstra antenner der booster signalet.

Er det ikke nok kan du sætte en ekstern antenne på.

Man sikkert finde det billigere. Så er der lidt arbejde til dig.

Har du prøvet at lave en hastighedsmåling med din telefon?
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4808
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2015 kl. 15:43
Er der nogle af de her nævnte 4G/WiFi routere man kan sætte port forwarding op på? Så man f.eks. kan køre en web server (port 80) på indersiden eller en SqueezeBox (port 90xx)?

Redigeret af HeartWare - 23-Marts-2015 kl. 15:43
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2015 kl. 16:30
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Er der nogle af de her nævnte 4G/WiFi routere man kan sætte port forwarding op på? 

Hej.

Jeg undersøgte for at stykke tid siden muligheden for at åbne porte på er par af 4G Huaweis routere.

Det viser sig at være et to delt spørgsmål. Det kommer an både routeren og udbyderen:

http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/Huawei/E5776/Utorrent.htm

http://setuprouter.com/router/huawei/b593/port-forwarding.htm

F.eks er det muligt hos 3 med den måde de lader kunderne vælge APN på:

Mens det ikke skulle være muligt hos Telia, da man her får tildelt en privat lukket IP.

Hilsen Carsten.

Redigeret af csell - 23-Marts-2015 kl. 16:49
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4808
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2015 kl. 16:41
http://www.3.dk/Privat/Kundeservice/Hjaelp-til-mobilt-bredbaand/APN-guide1/#Hvad_er_APN

giver:

UPS! DET ER LIDT PINLIGT.
SIDEN DU PRØVER AT FINDE EKSISTERER FAKTISK IKKE.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2015 kl. 16:54
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

http://www.3.dk/Privat/Kundeservice/Hjaelp-til-mobilt-bredbaand/APN-guide1/#Hvad_er_APN

giver:

UPS! DET ER LIDT PINLIGT.
SIDEN DU PRØVER AT FINDE EKSISTERER FAKTISK IKKE.

Hej, jeg ved det godt.

Jeg have et gammelt link der ikke virkede.
Men da jeg genskabte det, kom det til at virke igen.
Men kun i en kort tid.
Jeg arbejder på at finde et nyt link.

Men det der stop i linket var, at ved at vælge et ud at 3  forskellige APN'er kan vælge om du skal have mulighhed for at åbne porte.

Hilsen Carsten.

Redigeret af csell - 23-Marts-2015 kl. 16:55
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2015 kl. 17:03
Hej.

Jeg har nu klippet og klisteret den informaton jeg før prøvede at linke til:

APN oversigt

bredband.tre.dk (standard)
Offentlig, dynamisk IP-adresse + adgang for indkommende trafik.

For at sende og modtage data-trafik mellem to 3-abonnementer, skal begge abonnementer have produktet statisk IP.

Du får dynamisk tildelt en offentlig IP adresse, som du kan bruge i op til 24 timer. Når du har logget af, bliver IP-adressen frigivet til brug for andre kunder.
Denne APN er åben for indgående trafik. Hvis du ønsker at spærre for indkommende trafik, skal du kontakte kundeservice. Af sikkerhedsmæssige årsager, er følgende porte dog spærret: 25, 135-139, 445 og 1433-1434.
----------

static.tre.dk (kun for kunder med statisk IP)
Offentlig, statisk IP-adresse + adgang for indkommende trafik.

For at sende og modtage data-trafik mellem to 3-abonnementer, skal begge abonnementer have produktet statisk IP.

Du får en offentlig IP adresse, der er permanent tilknyttet dit abonnement.
Denne APN er åben for indgående trafik.
Af sikkerhedsmæssige årsager, er følgende porte dog spærret: 135-139, 445 og 1433-1434.
----------

data.tre.dk
Privat, dynamisk IP-adresse + spærret for indkommende trafik.

Du får dynamisk tildelt en privat IP adresse, som du kan bruge i op til 24 timer. Når du har logget af, bliver IP-adressen frigivet til brug for andre kunder.
At du får tildelt en privat IP adresse betyder, at du deler IP adressen med en række andre kunder og at din synlighed på internettet bliver begrænset.
Denne APN er spærret for indgående trafik. Hvis du ønsker at åbne for indkommende trafik, skal du kontakte kundeservice. Af sikkerhedsmæssige årsager, er følgende porte dog spærret: 25, 135-139, 445 og 1433-1434.

Hilsen Carsten.
Til top
reslfj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Maj-2007
Point: 2247
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér reslfj Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Marts-2015 kl. 23:37
Oprindeligt skrevet af tobywan tobywan skrev:

Hej alle,

Jeg skal have fundet den optimale 4g router med wifi til et sommerhus.
Udbyderen er Telenor, som skulle have bedst dækning i området.

Modtageforholdnene er ikke fantastiske, men jeg kan få en 4G forbindelse de fleste steder i huset via en mobiltelefon.

Her taler vi ikke kun om dækning, men om en så høj signalstyrke fra masten og når dit uploadsignal modtages på masten, at hastigheden bliver høj og forbindelsen stabil. 
Ligeledes er prisen for pakker med større dataforbrug ofte afgørende i statiske router opsætninger, og her kan det let blive interessant at kende sine muligheder for at skifte leverandør (og fortsat have et 1. klasse signal).

Prøv at find dine mulige master på mastedatabasen.dk  og spørg evt.  TDC og/eller TeliaTelenor om du har udbygget med flere master / nye frekvenser.

Det er sikkert fint med TeliaTelenor, men TDC har netop afsluttet den landsdækkende opdateringen af deres 4Gnet (og desuden fået meget bedre 3G dækning).   Begge net har huller med svag dækning, der afventer at ekstra master opsættes.
Samlet set har TDC nok lige nu den bedste dækning.   3 har store huller udenfor byerne og meget færre af de  lave frekvenser, der skaber god dækning 'ud over markerne'

4G/LTE anvender 700, 800,  1800 og 2600 MHz båndene og det forventes, at  900 og 2100 MHz bådene i det mindste delvist vil overgår til 4G/LTE  indenfor kortere tid. 

1800 MHz båndet skal udbydes til salg igen allerede i 2016 og de nye købere vil overtage deres del af 1800 MHz båndet fra juni 2017.

Den/de frekvenser som ens teleselskab lige nu anvender til 4G/LTE  fra en given mast, kan meget let være ændret indenfor måneder.   Fx startede TeliaTelenor med LTE1800, men mange steder  anvender TT  nu  LTE800 fra masterne.

Det er antennen,  der er det afgørende for at få høj hastighed, men selv med den bedste antenne er der af teleselskabet fastlagt en højeste hastighed, som man kan lave download og upload med.,
De nyere 4G antenner har to antenner der står vinkelret på hinanden og har 2 coaxkabler fra antennen til routeren.  

Det giver en afgørende fordel for en router der er bygget til MIMO drift.

TDC har vist nedenstående  forventede hastigheder vs afstand fra mast  når man bruger sin mobil inde, en router med indbygget antenne(r) og en router med udendørs antenne.  
Det ses klart, at når man kommer noget væk fra masten (eller hvor der er lidt træer, forhindringer på en kortere afstand), så giver udendørsantennen  en klart bedre hastighed.  Og måske vigtigere vil antennen give mere sikkerhed for en stabil løsning.
Ved de de frekvenser er antenne fysisk ret stor (bølgelængden er i områder 30-40 cm) så der sværere at få gode 70/800/900 MHz antenner ind i en lille boks.

Men bor man få hundrede meter fra mobilmasten, så er det naturligvis ikke nødvendigt med en dyr antenne monteret udendørs.

Lars    Smile

Et par antenner:
http://www.edbpriser.dk/antenne/poynting-antennasxpol-a0001-id-7126191.aspx?
og med omkring 6-7 dB højere egenforstørkning (4-5 gange kraftigere signal)
http://www.edbpriser.dk/antenne/poynting-antennascross-polarised-high-gain-lte-panel-antenna-id-7126192.aspx

Redigeret af reslfj - 23-Marts-2015 kl. 23:47
Send mindst én DR kanal HEVC kodet, så alle forstår at alt nyt skal kunne HEVC.
Til top
tobywan Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tobywan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2015 kl. 08:44
Hej Lars,

Mange tak for dit grundige svar. Det er til stor hjælp.
Ifølge mastedatabasen er der både Telenor/Telia og TDC, dog virker TDC bedre repræsenteret med LTE i området.

Telenor er en stor fordel for os, da vi kan få attraktive dataabonementer igennem arbejdspladsen, så jeg tænker det kan give mening at bruge et engangsbeløb på et setup med en retningsbestemt antenne.

Har du eventuelt en konkret anbefaling til router som kan benyttes til de antenner du linker til?

Redigeret af tobywan - 24-Marts-2015 kl. 08:45
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu