recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Netværks hastighed kablet LAN
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Netværks hastighed kablet LAN

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
johnnyn Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-Januar-2013
Status: Offline
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér johnnyn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Netværks hastighed kablet LAN
    Sendt: 04-December-2014 kl. 21:14
Halløj

Sad og rodede lidt med nogle overførsler til min NAS, og kom til at tænke på, hvad hastighed jeg kan forvente fra PC med gigabit kort, til gigabit switch, til QNAP med gigabit netværk, som er fortrådet med CAT6 kabler ?

Pt opnår jeg ca 30 - 32 mb/s

Teoretiske hastighed for 1000mb/s er vel 1000/8 = 125mega byte/s

mvh
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Point: 1253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2014 kl. 21:27
Jeg opnår jævnligt 100-115mb/s til/fra min NAS på cablet netværk (Cat5e)
Til top
johnnyn Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér johnnyn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2014 kl. 21:53
Hvor kan min flaskehals så ligge? Er der nogle indstillinger der skal ændres ?
Til top
0leDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Januar-2009
Sted: Denmark
Point: 1213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér 0leDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2014 kl. 21:57
Kommer også an på størrelse af de filer du overfører. Store filer giver større hastighed en en masse små. Hvad NAS er det og er det raid 5? Som kan have langsom skrive hastighed
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4119
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2014 kl. 22:02
Jeg vil også tro, at det er din NAS, der er flaskehalsen. Prøv at checke specs/test på din NAS
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Point: 1660
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DrageMester Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2014 kl. 00:22
Du kan kun forvente at opnå maks hastighed ved overførsel af store filer (mange megabytes), ikke ved mange mindre filer.

Harddisken på din pc kan være en flaskehals, hvis den har ældre harddiske eller det er en laptop.

Jeg får op til ca. 120 MB/sved overførsel til/fra min Synology, men den langsomme del af min laptop harddisk kan sænke hastigheden ned til ca. 75 MB/s.
(Harddiske er hurtigere for data, som fysisk ligger yderst og dermed roterer hurtigere)
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Point: 1253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2014 kl. 08:18
Ja, hvilken NAS er det du har? Der er sket rigtigt meget de sidste 2-3år med hastighederne på NAS, så det kan godt være her. 

Hvordan er overførslen fra en computer til en anden på dit netværk?

Lige en detalje mere: Det skulle vel ikke være en bærbar computer hvor det trådløse net stadigt er tændt? Windows har haft en meget sær tendens til at prioritere det trådløse net over kablet, hvis ikke du fortæller den noget andet
Til top
johnnyn Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér johnnyn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2014 kl. 16:59
Det er en Qnap 219P. Diskene kører bare som almindelig. Det er WD red diske på 3 TB jeg har i. Det er en fil på 1,5 GB jeg har prøvet med. Som  blev overført fra SSD drev på min stationære pc

Jeg vil prøve fra min stationære til min HTPC og se hvor hurtigt det går. Der sidder SSD i begge.

Mvh
Til top
Jwin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Januar-2008
Sted: København, DK
Point: 769
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jwin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-December-2014 kl. 18:58
Oprindeligt skrevet af johnnyn johnnyn skrev:

Teoretiske hastighed for 1000mb/s er vel 1000/8 = 125mega byte/s

Husk at der er cirka 8% overhead på TCP/IP protokollen. De skal lige trækkes fra.

J
Til top
johnnyn Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér johnnyn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2014 kl. 09:18
Sku stadig ku overføre med 115 så jo :-) Ligger den i min harddisk opsætning?
Til top
LarsGeisler Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Juli-2007
Point: 398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LarsGeisler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2014 kl. 13:53
Hej, der er mange variabler her. Min erfaring er at netværkskortet, eller onboard LAN, på pc ofte ikke er særlig gode. Jeg har selv skiftet i min pc og server for at få mere fart.
Jeg har et setup her med en Synology DS412+, med 4 WD red 2TB, min stationære (et muskelbundt) med SSD, og en pc (Server) med ubuntu. Jeg har lavet følgende forsøg, med fil (film) på 2,5GB:

Fra      /    Til

NAS       Server          PC
NAS         30          39           55
Server      32         120           58
PC          82          72           1GB*

*) her er der tale om kopiering fra SSD til SSD.
Det ses at det svinger en del, bedst er PC til NAS (82) hvor det nærmer sig det maksimale på 100MBs, men omvendt opnås kun 55MBs fra NAS til PC.
Så det er svært at finde ud af hvad der kan opnås. Kvaliteten af switch, netkort, driver spiller ind.  Mvh Lars
Til top
LarsGeisler Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Juli-2007
Point: 398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LarsGeisler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2014 kl. 14:00
Ups, jeg skal nok lige klargøre et par ting.
Kopiering fra Server til Server sker ikke igennem netværket, så det er disk til disk.
Kopiering fra NAS til NAS sker faktisk igennem netværket.
Jeg har kørt alle kopieringerne gennem PC.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu