recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Køling af reciever, hvilke LYDLØSE blæsere?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Køling af reciever, hvilke LYDLØSE blæsere?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Preps Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-December-2004
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 456
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Preps Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Køling af reciever, hvilke LYDLØSE blæsere?
    Sendt: 08-Oktober-2014 kl. 15:05
Jeg har brug for at tilføre aktiv køling omkring min surround forstærker, da det kniber med plads i reolen.

Umiddelbart vil de ikke kunne ses, så udseendet er ligegyldigt, men de skal bruges i en push/pull kontruktion. Jeg forventer at skulle bruge 2x2 stk. tilsluttet triggerudgangen.

Mine eneste krav er at de skal være LYDLØSE og alligevel flytte en stor mængde luft. Så jeg forestiller mig en diameter omkring 120-140 mm.

En mulighed kunne være denne model fra Noctua:

Men ofte er der væsentlig forskel på lydniveauet mht. push og pull, hvilket også er tilfældet med oventående model.

Hvad er jeres erfaringer og hvad bruger I ?

Redigeret af Preps - 08-Oktober-2014 kl. 15:06
Til top
Preps Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Preps Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2014 kl. 10:31
Slet ingen som bruger ekstra kølere til deres Hi-FI?
Til top
Gooferen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-April-2006
Sted: Århus
Point: 505
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gooferen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2014 kl. 11:24
Oprindeligt skrevet af Preps Preps skrev:

Ikke ekspert på dette område, jeg har kun et sæt bose højtalere og receiver, dog er fjernbetjening til bose radiostyret.

I min stue er jeg så heldig at have et værelse på den anden side af væggen, derfor har jeg boret et hul i væggen og placeret min receiver, mediecenter osv. på den anden side af væggen. Dermed har jeg kun højtaler, sub og tv placeret i selve stuen.

Hvis du har mulighed for det, kan du jo placere receiveren på den anden side af væggen, dermed slipper du for at investere i køling samt at dæmpe støjniveauet osv.

Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 4951
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Oktober-2014 kl. 13:40
Oprindeligt skrevet af Preps Preps skrev:

Jeg har en Papst 12 tommer i nogle gummiophæng. Den trækker luft op fra bunden af stereorack så det passerer hen over recievere og ud foran.

Jeg har en strømspareskinne med forskelligt udstyr sat til receiveren, heriblandt en HDMI switch.
På den måde starter blæseren sammen med receiveren.
Jeg har med en strømtyv sat blæseren til strømforsyningen på HDMI switchen og en Zalman Fan Mate til at kontrollere hastigheden.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Preps Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Preps Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2014 kl. 08:06
Tak for input. 

Ideen går ud på at udskifte luften i receiveren ved at montere 2 blæsere inde i den, og samtidigt udskifte luften i møblet med 2 blæsere som dels blæser ind og trækker ud igen. 

Jeg tror også løsningen bliver med fast spænding, helst via min trigger udgang, så det hele tænder samtidigt. Alternativt med et relæ på triggeren som tænder for en ekstern strømforsyning.
Hvis strømforbruget ikke overstiger det som udgangen kan levere, havde jeg tænkt at serieforbinde dem 2 og 2, så 12V spændingen sænkes til 6V og dermed lavere støjniveau.  

Min Onkyo 5007 kan varme et helt parcelhus op, så den skal have hjælpe til at trække vejret. Jeg har endda overvejet at montere køleprofiler på f.eks hdmi kortet som jo har det med 
at blive varmt. 

En hel del af de nye low noise blæsere er lavet med gummiophæng og "gummiskruer" aht. vibrationsdæmpning, den er den type jeg er interesseret i af få afprøvet, da jeg er rimelig 
allergisk overfor blæserstøj/summen. 
Til top
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-December-2007
Sted: Denmark
Point: 1756
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmusdc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2014 kl. 09:01
kender ikke meget til selve det at køle recievere men kender meget til pc køling.

Noctua er klart det bedste og mest "lydsvage" kølere, du får aldrig en lydløs løsning

der er to typer..

hvor SP = Static pressure fans, er en af dem.. men irreleveant i dit tilfælde da det er til "radiatorer" og andet med hård modstand i..

Har erfaringer med den gamle lortebrune Noctua, der findes en billigere REDUX og en dyrere Industrial blæser i dag, men vil stadig holde mig til den brune, især fordi gummi foringen i kanten af blæseren, vil fjerne størstedelen af vibrationerne..

personligt ville jeg nok gøre følgende..

2 blæsere til at fyrer luft ind i kabinettet, men bare huller til ud... eller alternativt ud ved fronten..

2x140mm og så et filter på, for at sikre du ikke får støvfælder inde ved forstærkeren.. det er så træls isolerende..

jeg ville nok købe noget ala en PICO psu på amazon, og så tilslutte den til en strømspare skinne sammen med forstærkeren, så den tænder med din forstærker..

så vil jeg købe en simpel blæser kontrol, og smække de 2 140mm på.. alternativt er der 7v convertere med til Noctua i kassen.

Jeg ville gå efter følgende blæsere.

Noctua NF A14 ULN eller FLX (du kan bare skrue ned for den) du har ikke brug for PWM fans... alternativt skal du bruge dem i en pc senere så køb PWM..

som biligere alternativ så bruger jeg selv 4 af disse i min server, og den kan ikke høres.

http://www.proshop.dk/Koeling-og-blaeser/Corsair-Air-Series-AF140-Quiet-2338750.html

AF140´eren kan fåes i perioder ned til 120kr eller 2pack for 200kr, jeg er faktisk positiv over den..

synes hvis jeg ligger hovedet HELT op til, at den har en lille smule mekanisk støj, som Noctua ikke har, men så taler vi hovedet ned til pc´en...

Så enten den Corsair eller Noctua...

personligt vil jeg gå efter Noctua´s brune serie.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu