|
Er HTPC ved at dø? |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
ShadowDK ![]() Bruger ![]() Oprettet: 27-September-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 200 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 01-August-2014 kl. 21:50 |
Halløj,
Jeg skal til at have lavet en central TV server, men står lidt med mig selv og diskutere om MCE er ved at uddø, eller jeg stadig kan retfærdiggøre at poste et par tusind mere i mit setup. Nuværende setup: Digital devices S2 tuner + HDHomeRun I3 + DH61ag front end Det hele kører på Windows 7 og DVBLink og fungerer faktisk fint nok, dog med den mangel af min nuværende i3 HTPC ikke kan transcode HD kanaler "on-the-fly". Jeg ville derfor opdatere min centrale TV server til en I5 maskine som så er tændt 24/7. Jeg er dog lidt bekymret i forhold til at Microsoft ikke længere opdatere Windows Media Center, og syntes ærligt ikke at alternativerne er noget at råbe hurra for. Hvad er jeres mening? - Er HTPC'en på vej ud til fordel for andet?
|
|
![]() |
|
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2423 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg kan ikke få øje på hvad det er der skulle kunne erstatte den funktionalitet en htpc har, det skulle da lige være hvis alt fremover tilbydes af diverse streaming services. Jeg synes stadig det er fedt at kunne optage lige hvad det skal være, adskillige programmer på samme tid og hvad ved jeg, i et stabilt format der kan bruges på mange forskellige systemer. Man kan godt sætte sådan en harddiskoptager til at nappe en udsendelse, men det bliver langtfra lige så nemt og fleksibelt som med et htpc setup og typisk ligger optagelserne samtidigt låst i et format så de SKAL afspilles der hvor de blev optaget. Den eneste "trussel" jeg kan få øje på, er når tv stationerne begynder at tilbyde ALT deres materiale til streaming, så behøver man ikke længere muligheden for at kunne optage ting, det hele ligger jo tilgængeligt. Dog vil jeg sige, at selv når det hele engang bliver tilgængeligt via streaming kan det stadig være fedt med en htpc så man kan få et lidt mere strømlinet interface end de der færdige æsker tilbyder. En htpc baseret på mce vil jeg dog mene har været en halvdød ide i årevis..
![]() |
|
![]() |
|
MCenterFreak ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5446 |
Hvorfor vil du transcode noget som helst? Lav en server med Recording Service og dine tunere, og lad dine klienter streame fra denne. Det kunne være DVBViewer, Mediaportal, XBMC eller lignende der ligger på klienterne. Server delen kan køre på en strikkepind, så der er ikke noget behov for at opgradere den (jeg optager ofte 2 Canal Digital HD kanaler, samtidig med at jeg ser en anden, fra min server der er en gammel i3 med 4 gb RAM)
|
|
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-) |
|
![]() |
|
avh ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2891 |
Det har jeg også spekuleret på, hvad skal man bruge HTPC-en til efterhånden... F.eks. NETFLIX bruger-interface jo fremragende, og giver bedre overblik end det en HTPC løsning kan præsentere de optaget udsendelser i.. Har dog konstateret at der fortsat er noget man kan bruge HTPC-en til... Udsendelserne f.eks. dem fra DR er efter seneste mediaforlig kun til rådighed i streamningstjenesten i meget kort tid... Der skulle vist også være noget med at arkivet med ældre produktioner udtyndes, vist noget med at f.eks. "Matador" forsvinder... Der er også en del udsendelser som kun er tilgængelig via tuner-tv.. (ophavsrettigheder) Dvs. udbudet af Tv-programmer skal søges findes i en blanding af tuner-tv og streamning. Det gør det svært at have et samlet overblik, der er for mange "postkasser", der skal kigges igennem. Har forsøgt at løse bruger-interface problemet med at satse på windows 8 metro-interface med apps til streamingstjenersterne og en TV-server med dvbviewer recording service med dvbviewer klient på mini-pc-erne foran hvert TV (NUC .eks.). Udbudet af programmer skal undersøges i hver steamning app og EPG til dvbviewer....
|
|
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
|
|
![]() |
|
Steen6400 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-December-2010 Sted: Sønderborg Status: Offline Point: 2127 |
Nu er HTPC og Windows Mediacenter helt forskellige ting:
WMC er ikke blevet udviklet nævneværdigt siden den kom frem, så den platform er der ikke meget liv i. HTPC er en enhed til at afspille film med og den lever da i bedste velgående. Som nævnt er der dog et skifte mod streaming, men jeg ser da stadig behov for at kunne optage. Kunsten er så at få tingene samlet på en overskuelig måde, hvilket mit setup ikke har. Jeg ser dog alligevel Netflix fra min Blu-Ray afspiller for at få 24p. Jeg vil på et tidspunkt skifte til Win8 for at få det mere overskueligt samt at få Netflix 24p. |
|
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
Apple TV 4K 1. gen, Nvidia Shield TV, Norlys, IPhone 13, Huawei Watch GT3 Pro |
|
![]() |
|
Nagash ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 24-Oktober-2007 Sted: Hillerød, DK Status: Offline Point: 6062 |
Jeg forstår så ikke, hvorfor du ikke kan transcode on the fly. Det gør jeg med min i3 server, som endda er en T-model (strømsvag model).
Jeg transcoder til mine mobile enheder på farten gennem PLEX. Der er altså tale om fuldblods blu-ray rips, .ts optagelser, mkv filer og alt mulig andet. Er du sikker på, at du ikke har sat noget forkert op?
|
|
![]() |
|
ShadowDK ![]() Bruger ![]() Oprettet: 27-September-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 200 |
Jeg bruger ærligt ikke min HTPC til at optage, det er mest til LiveTV, der af ren og skær vane foregår Live i familien.
Nagash, intet problem med Live SD kanaler, men mere HD kanaler der bliver et problem. Film har jeg faktisk ikke streamet så meget af(Selvom jeg nok oprindelig tiltænkte denne funktion). Strandvasker og Steen: Hvad bruger i af frontend der også understøtter Live Tv?
|
|
![]() |
|
Nagash ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 24-Oktober-2007 Sted: Hillerød, DK Status: Offline Point: 6062 |
Men det er netop min pointe. Hvis en i3 kan klare en fuldblods blu-ray i transcoding, så burde den også kunne klare HD kanaler. Blu-ray er trods alt betydelig højere bitrate end HDTV.
|
|
![]() |
|
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2423 |
Jeg er nok ikke den rigtige at spørge, da jeg er holdt stortset helt op med at se live tv. Alt hvad der interesserer mig bliver optaget og efterfølgende set når og hvis det passer mig. Det eneste jeg har set live de seneste år har været første halvleg af søndagenes transmissioner af amerikansk football indtil jeg bliver for træt af rekvalmerne og gemmer resten til dagen efter og så har jeg i vanlig stil snorksovet til tour de france her for nyligt - jeg synes cykling er spændende, men der er bare et eller andet ved kombinationen af lyden dæk mod asfalt, helikopternes pisken og Leth's anekdoter der får mig til at gå ud som et lys.. ![]() Så i store træk er live tv et overstået kapitel her hos mig. Det hænder at jeg ser ting "semi live", fx. først sætter mig til tv'et en halv times tid inde i den amerikanske football kamp, starter afspilningen fra starten og så nyder at jeg kan spole hen over de første 30 minutters rekvalmepauser inden jeg indhenter live signalet, det fungerer helt fint med recording service og xbmc.
|
|
![]() |
|
Steen6400 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 27-December-2010 Sted: Sønderborg Status: Offline Point: 2127 |
|
|
LG OLED77CX, Oppo UDP-203, Marantz SR6011/AMP150.4, 7.2.4 Jamo D500 LCR/MiniMe P12, miniDSP 2x4HD
Apple TV 4K 1. gen, Nvidia Shield TV, Norlys, IPhone 13, Huawei Watch GT3 Pro |
|
![]() |
|
Notfast ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2008 Sted: Øst Jylland Status: Offline Point: 2876 |
Jeg bruger min HTS (HT Server) til at optage alle de gode børne film og andet jeg ikke kan se live, eller gider at bøvle med at streame senere.
Jeg bruger Media Browser 3 server til at dele alting, på alle mulige platforme - både ude og hjemme. Seriøst kiggeri er med MediaPortal eller Jriver.
|
|
.....
|
|
![]() |
|
Notfast ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2008 Sted: Øst Jylland Status: Offline Point: 2876 |
Netflix sender ikke i 24p.
|
|
.....
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |