recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lydopsætning/indstillinger
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lydopsætning/indstillinger

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Silentbob Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 632
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Lydopsætning/indstillinger
    Sendt: 13-Juli-2014 kl. 07:54
Jeg har generelt aldrig gået helt vild i dybden med korrekt opsætning af mit lyd. Nok mest i erkendelse af, at mit udstyr ikke er til det helt store.

Men vi har opdaget, at når vi ser film via vores mediacenter/bærbar er lydeffekterne meget høje i forhold til tale. Det er lidt frustrerende at skue op og ned alt efter scenenSmile

Som det er nu er vores opsætning:

Mediacenter -> HDMI -> Panasonic TV -> Phono -> Gammel Denon forstærker -> Stereo B&W højtaler

XBMC indstilling: HDMI Directsound: Panasonic-TV (Intel(R) Lyd for skærm)

Alternativt kunne opstillingen være:

Lyd: Mediacenter -> Mini jack/phono -> Denon forstærker -> B&W stereo højtaler
TV: Mediacenter -> HDMI -> Panasonic TV

Hvilken af de to opsætninger er den mest korrekte?
Alt afhængig af opsætning, hvad er de rigtige indstillinger af Windows 8.1 og XBMC?

Redigeret af Silentbob - 13-Juli-2014 kl. 08:07
Til top
Zulu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-December-2005
Point: 775
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Zulu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2014 kl. 09:58
Har du husket at sætte XBMC til kun at sende lyden ud i stereo? Det lyder ikke sådan.
Hvis XBMC sender et surround-signal til TV'et, og TV'et ikke downmixer korrekt til stereo, vil du opleve at stemmerne (som normalt kommer fra centerhøjtaleren) vil være meget lave - eller slet ikke være der.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2014 kl. 12:03
Tak for svaret.

Har lige kontrolleret, den står desværre allerede på 2.0.

Forskellen mellem lydeffekter og stemmer er heller ikke ekstrem. Blot nok til, at mistænke vores lydopsætning er lidt skæv.
Til top
Random_Hero Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 29-September-2009
Point: 297
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Random_Hero Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2014 kl. 12:08
du har ikke mulighed for at sende lyd direkte til forstærker (spdif, hdmi eller phono)? og så hdmi til TV. 
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2014 kl. 12:18
Det har jeg. Som beskrevet i min post:

Mediacenter -> Minijack/phono -> Forstærker

Er det den optimale opsætning i mit tilfælde?

Er der nogle bestemte windows og XBMC instillinger jeg skal være opmærksom på?

Redigeret af Silentbob - 13-Juli-2014 kl. 12:18
Til top
Zulu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Zulu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2014 kl. 12:34
Oprindeligt skrevet af Silentbob Silentbob skrev:

Tak for svaret.

Har lige kontrolleret, den står desværre allerede på 2.0.

Forskellen mellem lydeffekter og stemmer er heller ikke ekstrem. Blot nok til, at mistænke vores lydopsætning er lidt skæv.

OK, det var et forsøg værd...

Jeg har ikke lige XBMC installeret, men er der mugliheder for at indstille, hvordan downmix til 2.0 foregår?
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MCenterFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2014 kl. 12:38
Den optimale opsætning er Mediacenter lyd/billede til Reciever via HDMI. Receiver billede til TV via HDMI. Lyd fra Receiver til højtalere, men hvis din Denon ikke har HDMI, er det måske ved at være tid til noget i denne stil: http://www.hifiklubben.dk/Products/denon-avr-x500-surround-receiver-59165/
Har selv lige købt sådan en til køkkenet. Det fungerer rigtig godt. Vælger nu bare source på fronten eller remoten, så kan jeg nemt skifte mellem Mediecenter, SAT receiver og TV som input
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2014 kl. 13:34
Tak for svarene. 

MCenterFreak: Den er for høj til mit TV-møbel. Desuden venter jeg på Marantz 1605 med HDMI 2.0 og formodentlig HDCP 2.2. Dermed lidt fremtidssikret.
Dog går der lidt tid før den kommer til Danmark og endnu længere tid inden jeg har pengene til den:) Optimalt ville være hvis jeg kunne finde en meget billig brugt Marantz 14.., 15.. og 16.. i mellemtiden, men det er ikke lykkes.

Derfor jeg vil optimere min nuværende opsætning, da der går lidt tid inden den ændrer sig.
Til top
Zulu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Zulu Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juli-2014 kl. 18:52
Prøv med lyden direkte til receiveren og se, hvordan det lyder. :)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juli-2014 kl. 17:27
Jeg giver det et forsøg. Tak for input.

Vender tilbage når jeg har fået det sat op og testet et par film.

Redigeret af Silentbob - 14-Juli-2014 kl. 17:30
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu