|
Køling af Processor |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | |
flex195 ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 04-Juli-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 459 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 06-Marts-2014 kl. 09:25 |
Hej alle.
Min ny indkøbte processor bliver for varm så jeg skal have fundet en anden måde at køle den på, det drejer sig om den her : Intel den er monteret i et HFX Classic HTPC kabinet hvor udluftningshullerne er monteret på toppladen, så de sidder ovenover bundkortet. Jeg har kigget noget på Corsairs lukkede vandkølesystemer, nu kommer det store spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe med : Må selve radiator elementet ligge ned, så det er placeret vandret i stedet for lodret? Har læst manualerne på deres hjemmeside men kunne ikke finde noget om det. Håber i kan hjælpe mig, evt andre gode støjsvage løsninger modtages gerne, er heller ikke bange for at bevæge mig ud i noget DIY bare det virker ![]() ![]() |
|
Mvh Brian
Infinity : Technology - Performance - Design |
|
![]() |
|
Kasper_J ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-Marts-2007 Status: Offline Point: 2830 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvorfor bliver den for varm? Hvad køler du den med nu? Start med at rense den, og give den ny kølepasta (endelig ikke for meget).
|
|
![]() |
|
flex195 ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 04-Juli-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 459 |
Det er en passiv køleblok med heatpipes fra BorgFX, den er dog alt for lille og beregnet til en socket 479 mobil processor, så den er desværre underdimensioneret. Temperaturen kommer op på 80 grader uden at arbejde og 86 grader med det samme den er i brug.
|
|
Mvh Brian
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
JA! Køleren i de lukkede vandkølesystemer må gerne ligge ned!
Jeg har selv et tilsvarende system i min PC. Det er skide effektivt, og har flere predefinerede hastigheder, så det kan blive rimelig stille. Jeg skal aldrig igen have en almindelig kølerib/blæser kombi, efter at have prøvet disse lukkede vandkølesystemer. ![]() M.v.h. |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 34 ![]() -- ![]() Oprettet: 05-November-2011 Sted: København Status: Offline Point: 320 |
Hfx classic burde kunne klare en 95w cpu - med korrekt montering af kølesættet. Hver heatpipe kan transportere 25-30w varme. Jeg har selv haft en 3570k på 77w kølet i det noget mindre hfx mini.
Så, hvis du har problemer med 45w er det helt sikkert monteringen der ku være bedre ![]() |
|
![]() |
|
Så må jeg hjem og tjekke monteringen og komme noget nyt kølepasta på, når den er korrekt monteret hvor varm vil i så mene den skal være?
|
|
Mvh Brian
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 34 ![]() -- ![]() Oprettet: 05-November-2011 Sted: København Status: Offline Point: 320 |
35-40 grader idle, 60-70 under load
Har du kølepasta imellem alle varmeledende dele? Cpu-kobberklods-heatpipeklods-heatpipes-heatpipeklodser-kabinet? Den rette mængde kølepasta er vigtig, for meget eller for lidt kan resultere i dårlig varmeledning. |
|
![]() |
|
Nej så kan jeg godt se jeg har et problem der. Har lige skiftet bundkort og processor og som en nødløsning brugte vi det der sad på det gamle setup, har lige været omkring labtech og købe kølepasta:-) hvor hårdt vil du mene selve kobberklodsen skal spændes fast?
|
|
Mvh Brian
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
Den kan ikke spændes mere fast end den er beregnet til. Men når du skal sættes pasta'en på så læg hvad der ca svarer til en vanddråbe midt på CPU'en og sæt så køleren på som presser pasta'en ud. - Eventuelt kan du lave en "dejskraber" med et kreditkort lignende stykke plastic og rotere rundt hvis det er det du vil i stedet, men "dråben" midt på virker ligeså godt.
|
|
![]() |
|
Hmm nu er jeg i gang med projektet, men placeringen af processoren gør at de 2 korte rør der skal gå ud på køleribberne, kommer til at sidde med spidsen inde i blokken hvor man spænder dem sammen, så det er faktisk kun de 2 lange rør der kommer ud af blokken.. spørgsmålet er om det gør noget ved varmen eller jeg skal afmontere den ene blok, så de kun bliver spændt fast et sted på kabinet siden ? Håber det gir mening :-)
|
|
Mvh Brian
|
![]() |
|
Det virkede i starten :-) den startede med at være 57-60 grader efter 45-50 min YouTube og roden rundt på nettet endte den på 80-83 grader og de bagerste køleprofiler blev pænt lune så jeg lukkede ned.
|
|
Mvh Brian
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
åhhh ja - nu så jeg så lige hvad det var for en sokkel køler du havde. De to passer jo overhovedet ikke sammen. Sokkel 479 og sokkel 775 er ikke kompatible. Du bliver nødt til at finde den rigtige køler model.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |