|
Nyt HTPC setup, Intel NUC! |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
AndHan ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 07-December-2013 Sted: Norge Status: Offline Point: 9 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 07-December-2013 kl. 00:57 |
Hejsa
![]() Jeg tænkte at jeg ville dele mit lille nye HTPC projekt med jer. Setup'et bliver baseret på en Intel NUC baseret på Ivy Bridge, frem for Haswell. Årsagen til mit valg af Ivy Bridge lå på Proshop's tilbud på DC3217BY og at jeg i forvejen har 2x 2GB ram blokke liggende. Besparelsen ligger i ca. 1000,- dkk. Eftersom denne NUC ikke har integreret Ethernet eller Wifi, har jeg valgt en Intel Centrino Advanced-N 6235 miniPCIe adapter, som Wifi og Bluetooth adapter. På storage delen har jeg bare valgt en Intel 525 SSD Series mSATA på 30GB, da dette er mere end rigeligt til at starte med. Desværre har jeg ikke nogen anden storage løsning.
Da jeg er bosat i Norge og i forvejen har adgang til Canal Digital, har jeg også valgt at købe en DVB-S2 tuner. Valget faldt på en DVBSky S960, som tilsluttes via USB, og mht. kortlæsere har bestilt 2x Smargo Smartreader Plus, til begge mine danske og norske Canal Digtal kort. I forhold til fjernbetjening, så har jeg bestilt en Flirc - som jeg har tænkt mig at programmere op mod min Apple Remote. Det var så lidt om HTPC hardwaren! ![]() Desværre, så bliver der ikke involveret noget nyt på hverken TV eller lyd siden - dette bliver bare med HDMI direkte til TV'et, som bare er et ældre Sony LCD. Tanken er at opgradere TV'et til nyere Samsung ![]() Mht. software så vil jeg selvfølgelig køre XBMC som frontend - på backend bliver det TVHeadend sammen med OScam og endten Cccam eller Newcamd. Jeg har endnu ikke besluttet mig for hvilken Linux dist, eller om jeg bare skal vælge OpenELEC. Hvis der er nogen som har forslag, spørgsmål eller bare en kommentar - så lad mig høre!
![]() |
|
![]() |
|
avh ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2891 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg synes ikke dit forslag udnytter det at der er en NUC særligt godt, der bliver alt for meget med løsthængende USB ting koblet til.
Der ville reelt være bedre styr på tingene i et almindeligt mini-itx kabinet, hvor det kunne være "indendørs".. Dog er prisen attraktiv. Der hvor jeg synes en NUC kunne være smart er til at gøre et TV til et egentlig smart-TV ved at placere den bag tv-et og ligesom være en integreret del af TV-et.. Til tuner kunne der så anvendes en netværkstuner, som kunne placeres hensigtmæssigt med hensyn parabol-kabel og netværk. Fjernbetjening: den metode hvor tasttryk sendes videre til NUC. Software f.eks. Windows 8, så der et stort udvalg af apps (Netflix osv.) og der kan også køre almindelige programmer, som eks. dvbviewer , som kan sættes op i en klient/server løsning.. Redigeret af avh - 07-December-2013 kl. 09:41 |
|
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
|
|
![]() |
|
AndHan ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 07-December-2013 Sted: Norge Status: Offline Point: 9 |
Jeg er heller ikke meget for alle USB enhederne, og jeg har også en anden løsning på tegnebrættet.
Min oprindelige tanke mht. tuneren og kortlæserne var at lade dem være tilkoblet min VMware ESXi server og sætte en virtuel gæst op til at køre TVHeadend og softcam. Desværre så tillader den nuværende placering af min ESXi server ikke dette, hvorfor USB tuneren må være tilsluttet NUC'en - i hvertfald midlertidigt ![]() Det er netop prisen som gør at jeg har været interesseret i at basere det hele på NUC'en. Størrelsen er en mindre faktor, da det hele kommer til at stå gemt - men ideen om at have den monteret bag på selve TV'et er lidt lokkende ![]() Fjernbetjening - det er netop den metode jeg vil bruge sammen med Flirc'en og min Apple Remote. Software - det bliver en Linux løsning, da Windows er ikke-eksisterende i mit nuværende miljø ![]() Nårh ja... det kan dog komme på tale med en virtuel gæst der kører Windows. Jeg har ikke fundet et alternativt til PlayOn, som kan køre på Linux eller Mac, således at jeg kan få Netflix ind på XBMC'en
![]() Redigeret af AndHan - 07-December-2013 kl. 09:40 |
|
![]() |
|
avh ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2891 |
Overvejer pt. selv at sætte en NUC løsning op og vil her gå efter en Windows 8 smart TV løsning, hvor n NUC er placeret på bagsiden af TV-et..
Windows 8 kan så anvendes til skifte rundt mellem diverse apps (f.eks. netflix) og dvbviewer. Jeg har anvendt dvbviewer en del år og den er opsat som en klient/server løsning, hvilket betyder at klienten (NUC) kan være meget tynd (som du forslår 30 GBYte msata). Jeg har ikke helt check på det endnu, men den løsning med fjernbetjeningen kræver vist nok noget ekstra enhed til NUC (via usb!). Der skulle også være noget med at der findes en IR-header i selve NUC-enheden, så det skulle være muligt at anvende MCE-remote, som alternativ (og en logitec harmany remote til styring af både tV og NUC) Redigeret af avh - 07-December-2013 kl. 09:56 |
|
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
|
|
![]() |
|
Jeg har aldrig rigtigt haft en længerevarende HTPC løsning, da jeg boede i Danmark.
Endtil videre har jeg bare kørt med et mix af Apple TV og en Mac Mini. Det er korrekt at fjernbetjeningen kræver en USB enhed, og det er netop her Flirc'en kommer ind i billedet. For mig er det den perfekte løsning, eller det håber jeg i hvertfald. Ja, men så må man op i Haswell modellerne for at få indbygget IR receiver. Dette var også min oprindelige tanke, men Flirc'en tiltrækker mig endnu mere da jeg kan bibeholde min Apple Remote plus at den er 100% universal.
Redigeret af AndHan - 07-December-2013 kl. 10:05 |
|
![]() |
|
Rimeligt smart det med Flirc.
Der er en anden enhed http://www.proshop.dk/Mini-PC-Android-og-Raspberry-Pi/Pulse-Eight-USB-CEC-Adapter-2428105.html Er der forskel i principperne? Ideen skulle være om det er muligt at få en fuldstændig integration mellem TV og NUC, altså kun en fjernbetjening inkl. tænd og sluk.. Reelt er der vel tale om at man har nogle Ir-Komandoer til TV-et og nogle programmet i NUC-en. Det er noget som jeg hidtil har løst via en logitec harmony remote som kan programmes til at styre mange typer enheder.. Men er det princip med overføre IR-kommandoer via HDMI forbindelsen bedre? |
|
|
|
![]() |
|
Ja, der er stor forskel
![]() Flirc'en er en Intelligent Infrared Receiver, hvilket vil sige at den snakker IR med din fjernbetjening mens den bare fremstår som et alm. keyboard overfor din computer. Det gør at du med den medfølgende software parrer din fjernbetjening med Flirc'en og herefter konfigurere tastetryk - fx. Play/Stop som på et keyboard normalt er mellemrumstasten. Pulse Eight er en CEC adapter som du tilslutter din computer med USB og HDMI, samt dit TV med HDMI. USB'en bruges til at sende CEC signalerne til computeren og HDMI bruges selvfølgelig til billede og lyd. Om det er bedre ved jeg ikke, men det gør at du har flere kabler - og alene det faktum er nok for mig. Jeg kommer til at have nok kabler i forvejen pga. tuner osv.. Et andet er prisen, og så kunne jeg også forstille mig at Pulse Eight adapteren kræver en ekstra driver (som dog sikkert er indbygget) eftersom den sender CEC signalerne via USB - om den også gør det ved at emulere et keyboard, det ved jeg ikke. Hvis man bare ønsker at have EN fjernbetjening, så ville jeg nok også gå efter en Logitech Harmony.
Redigeret af AndHan - 07-December-2013 kl. 10:33 |
|
![]() |
|
Tak for tips..
|
|
|
|
![]() |
|
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4950 |
Du får nok problemer med at køre selve CAM serveren på den virtuelle maskine, da den så har svært ved at få fat i kortlæseren. Med en regulær ESX kan det lade sig gøre, men det er jo et helt andet produkt.
|
|
![]() |
|
![]() ![]() |
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
ja cyberguyen er lidt på afveje - esxi hypervisoren er identisk uanset om produktet er barebones esxi, vsphere eller en hvilken som helst anden enterprise version fra vmware(esxi er nederste lag. Alt andet er i virkeligheden bare administration). Der kan dog i sjældne tilfælde være lidt problemer med usb. Det kommer helt og holdent an på applikationerne, men er efterhånden ved at være sjældent.
|
|
![]() |
|
Jeg har i hvertfald ikke haft problemer med det, så det er forsat min tanke at gøre det sådan
![]() Hvis jeg finder behov for det, så sætter jeg endnu en virtuel guest op med FreeNAS eller lign., sammen med 3x 1TB USB diske og så var tanken at lave et media library delt via SMB/CIFS
![]() |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |