recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nordost Red Dawn vs. VDH D-352
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nordost Red Dawn vs. VDH D-352

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
kloppern Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-Februar-2010
Sted: Hinnerup
Status: Offline
Point: 133
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kloppern Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Nordost Red Dawn vs. VDH D-352
    Sendt: 07-Juli-2013 kl. 21:27
Hej med jer
Jeg er endelig ved at opgradere mit anlæg, men mangler lige højtalerkablerne (se min signatur). Jeg havde egentlig besluttet mig for Van der hul D 352 (jeg kan læse at mange er glade for det), men jeg kunne jo også købe noget brugt som f.eks. Nordost Red Dawn.
Jeg får brug for at flytte rundt på højtalerne (eller rettere jeg har brug for at stille højtalerne væk, når der er små pilfingre på besøg), så det bliver med bananstik f.eks. de her

Jeg ved at diskussioner om kabler let bliver en diskussion om religion og nogle mener at harald nyborgs billigste er lige så gode som mega dyre kabler. Jeg har virkelig forsøgt at søge rundt, men synes det er svært at finde nogle gode svar (eller beskrivelser af de forskellige kabler).

Jeg har ikke lagt noget budget, men jeg ønsker selvfølgelig ikke at betale mere end højst nødvendigt, omvendt er resten af anlægget så dyrt at det vil være ærgerligt at gå glip af noget for at spare et par 100 kr.
Det bedste ville naturligvis være at lytte til kablerne på mit setup, men det er ikke umiddelbart en mulighed.

Altså:
1. Er der nogen der kender de 2 kabler? 
2. Kan anbefale andre til mit setup?
3. Har det nogen betydning hvor gammel kablet er? - det Nordost jeg linker til er 7 år gammel.

Jeg er taknemmelig for alle inputs!

Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juli-2010
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2013 kl. 10:16
Efter min overbevisning er der intet at hente via kablerne ift. generel placering i rummet, akustiske tiltag og bedre elektronik (delefilter i højttalerne eks.)

Kabelproducenterne spiller direkte på din usikkerhed om du vil miste/gå glip af noget som følge af at du ikke har brugt en formue på snoede kobbertråde.

Der hvor man henter noget på mærkekabler er gensalgsværdi og de har en god finish ift. DIY.kabler. Performancemæssigt er der ingen forskel anden end placebo.
Til top
SosFarum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-Juli-2007
Sted: Frederikssund
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SosFarum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2013 kl. 10:24
Ville ikke købe nye kabler uden at kunne høre dem først.
Jeg er en af dem der kan høre forskel på kabler - ikke sikkert at du er er en af dem.
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2013 kl. 12:12
Jeg har købt BJC Twelve White, med med terminerede locking banana plugs så jeg er garanteret ordentlig kontakt. Jeg valgte fabrikstermineringen for at være sikker på det blev lavet ordentligt.

http://bluejeanscable.co.uk/store/speaker/index.htm

Jeg er klar over det er lidt OT, men håber det er ok jeg tilbyder et alternativ.
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kloppern Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2013 kl. 14:11
Tak indtil videre, det er fedt med nogle input.
Jeg synes også godt at jeg kan høre forskel på kabler, men har kun erfaringer med rimelig billige af slagsen. Jeg skiftede mine spaghettikabler ud med et par meter VDH snowline, hvilket bestemt gav et løft til detaljerne, dog synes jeg at stereoperspektivet blev lidt snævret, måske endda lidt fladt.
Jeg er på jagt efter en lyd med et godt stereoperspektiv, god bass og godt med luft. Det må gerne være lidt til den mørke side - jeg er nærmest allergisk overfor en for markant diskant.
Da jeg hørte Kef LS50 var det med Nordost kabler og det lød smaddergodt (jeg har dog ikke hørt dem med andre, så hvor meget kablerne spiller ved jeg ikke).
Alternativer er bestemt velkomne. Slumbert hvad betyder OT?

Nogle der generelt kan sige noget om forskellen på kobber, sølv og kulfiber?
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2013 kl. 14:41
OT= Off Topic. Skrev det mest fordi du spurgte specifikt til VDH og Nordost

endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
SosFarum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-Juli-2007
Sted: Frederikssund
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SosFarum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2013 kl. 15:34
Tag et lyt på Wirewizard Spellbinder og Dreamcaster - det er Nordost's billige mærke
Til top
Dolph 2635 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 21-Marts-2009
Sted: Denmark
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dolph 2635 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2013 kl. 16:03
Vil da gerne byde lidt ind. Jeg har pt. VdHs D-352, og syntes de gav mig et betydeligt løft i lyden på mine Bowers Wilkins 386 fra 600 serien. Opgraderede fra et par AudioQuest Type4 solid-core kabler.
Eneste ulempe ved VdHs kablerne er når de skal termineres. jeg monterede BFA banan stik på dem, magen til dem som Nordost bruger og det er noget af et projekt at fjerne kulfiberen.

Har også hørt godt om Nordost, så overvejede dem også da jeg var ved at opgradere, men efter at have lytte på et par forskellige, dog ikke Nordost, faldt valget alligevel på VdH ud af dem jeg prøvede.

Men lån et par VdH med hjem fra Hifiklubben, hvis det er muligt og giv i hvert fald også Nordost et lyt, det er et meget spændende kabel.

Til top
audiogon Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet

Oprettet: 23-Februar-2010
Point: 395
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér audiogon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2013 kl. 19:42
Jeg havde engang Red Dawn på prøve, og på mit daværende setup var de en vinder. Dengang kostede de 12000 kr. sættet. Jeg havde på daværende tidspunkt et hjemmelavet kabel med 4 single core ledere 2,5 m2 fra NKT i bi-wiringskonfiguration poleret i bomuldssok til ca 500 kr., og samtidig med havde jeg et Cardas Quadlink 5 på prøve til 4500 kr..
Red Dawn lød rigtig godt, men forskellen ned til Cardas var minimal. Fra Cardas ned til diy kablet var der et ok stykke der gjorde opgraderingen retfærdigt.
Diy kablet vandt over Audioquest Midnight 2 der var 4 x 3 meter til 1800 kr.
Det er så ved at være 15-17 år siden.
Sidenhen er der nu In-Akustik Black&White LS 1302 der sidder imellem klemmerne med 2x3 meter til hver højttaler.
Det blev så lige 11000 kr. Dynamisk kraftfuld og neutral i klangen, så de ændrer ikke lyden til lys eller mørk.
Cardas husker jeg som lidt mørk i klangen, men igen, det var på et helt andet anlæg.
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kloppern Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2013 kl. 22:30
Tak for jeres input!
Jeg valgte at slå til og købe Nordost kablerne. Jeg fik dem til 1300 inkl forsendelse. 
De ligger nu på posthuset og venter på mig. 
Jeg endte med at købe lidt udfra logikken: 
- Et kabel der for 7 år siden kostede 5-6000, kan ikke være helt dårlig.
- Hvis jeg skulle have VDH i en termineret udgave ville det blive dyre, og med bananer blev det lige så dyrt.
- Da jeg demoede mine højtalere var det med Nordost kabler (ved ikke hvilke, men ikke Red dawn).
- Synes de er flotte og virker ikke så stive i det (det tæller ikke alverdens, men er bestemt et plus).

Jeg vender selvfølgelig tilbage med inputs, når jeg har haft det et par dage.

Endnu en gang tak for jeres feedback, det er virkelig værdsat!
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kloppern Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Juli-2013 kl. 19:36
Så har jeg fået lyttet lidt, men det havde jeg sådan set ikke behøvet.
Jeg havde forventet en vis effekt, men er virkelig overrasket over hvor markant forskellen er!
Jeg havde før et sæt VDH snowline og har altid synes at lyden var lidt flad. Helt anderledes er det med Nordost kablerne. Meget mere åben lyd, med mere ro omkring instrumenterne. Generelt synes jeg at stereo billedet er bedre, instrumenterne virker mere præcist placeret.

Om det er fordi kablerne er bedre, eller placeboen snyder mig ved jeg ikke, men det lyder i mine øre væsentlig bedre.
Endnu en gang tak for jeres input!
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu