recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Digital eller analog tuner
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDigital eller analog tuner

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
SimpleUser Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-August-2006
Status: Offline
Point: 231
Direkte link til dette indlæg Emne: Digital eller analog tuner
    Sendt: 14-August-2006 kl. 15:05

Kigger man rundt omkring i dette forum, så er det sjældent at de digitale tuner kort for uforbeholdne roser!!

Hvad er den den generelle erfaring - er de analoge tunere langt bedre?

Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-August-2006 kl. 16:12

Det er tit et spørgsmål om det software, der er muligt at anvende, f.eks. problemet med DVB-subtitles er et rent software anliggende...

Det er ikke hardwaren, der som regel er noget i vejen med..

Også problemer med kryteringen, hvor leverandørerne direkte spænder ben for HTPC-løsninger...

Der er helt klart en kvalitetsforskel mellem de to typer. Det er langt bedre at modtage signalet som data (digitalt), det er at sidestille med den kvalitet, der kan opnås fra en DVD og når vi snakker HDTV, så er der bare ikke noget i analog....

Redigeret af avh - 14-August-2006 kl. 16:24
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2006 kl. 00:30

ja de analoge er sgu langt bedre!!!!

Jeg har nu investeret i 3 forskellige leverandørers DVB-T kort (digitital TV sendt via de "gamle" sendemaster og modtaget vis den "gamle" UHF antenne).

DET FUNGERER IKKE

Hvis man kan accepterer en TV avis uden undertekster eller en udenlandsk film uden undertekster så er det bare a købe ind, ellers vent. Det fungerer ikke!!!!

Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2006 kl. 08:39

Jeg synes man i langt højere grad skal fokusere på hvilken HTPC-software, der anvendes...  og altså vurdere, hvad de forskellige HTPC-løsninger kan levere, herunder hvilke TV-kort, der supporteres...

Det synes jeg er en mere rimelig vurdering...

Hardwareleverandøren bør kun klantes for de tilhørende driveres kvalitet og type .....

DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
Badsted Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-November-2004
Sted: Ølstykke DK
Point: 1042
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2006 kl. 11:34
Oprindeligt skrevet af MCenterFreak MCenterFreak skrev:

ja de analoge er sgu langt bedre!!!!

Jeg har nu investeret i 3 forskellige leverandørers DVB-T kort (digitital TV sendt via de "gamle" sendemaster og modtaget vis den "gamle" UHF antenne).

DET FUNGERER IKKE

Hvis man kan accepterer en TV avis uden undertekster eller en udenlandsk film uden undertekster så er det bare a købe ind, ellers vent. Det fungerer ikke!!!!

Jeg forstår din frustration, men jeg er ikke ubetinget enig. Jeg bruger DVBViewer og har mine tre kanaler digitalt og det fungerer perfekt med super flot billede. Det er ekstremt sjældent at den misser en udsendelse og efter at have vænnet mig til bruger grænsefladen går det også fint. Det eneste jeg savner er muligheden for at sætte serier til optagelse.

Jeg bruger Hauppauge Nova-t PCI kort, har en antenne _under_ mit tag og har gamle ledninger, derfor har jeg ind imellem udfald på signalet, hvilket DVBViewer ikke er så glad for. Ser jeg udsendelserne via VLC Media Player ser jeg blot en lille smule pixelering og så suser den videre.

Undertekster virker perfekt, både gennem DVBViewer og hvis jeg ser en udsendelse på en anden PC via VLC Media Player.

Jeg har efterhånden også luret ProjectX og DVDAuthor, så jeg nu kan lave nærmest perfekte DVD'er af mine optagelser.

Men givet er det, at det er noget mere bøvlet end da jeg modtog signalet analogt og brugte Windows Media Center 2005.

Med venlig hilsen

Henrik Badsted

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2006 kl. 13:10

Ja det er unægtelig noget at et set-back med manglende tekster - og man bør jo nok primært se i Microsofts retning for at finde synderen. På den anden side set, så er DK jo et lille marked og et an af de få med underteskster. Og havde DR og TV2 valgt at hardcode, så havde vi ikke siddet her.

Men kan jeg konkludere udfra jeres kommentarer, at rent billedekvalitets- mæssigt så er der ikke den store forskel på analog og digital tuner. Jeg tænker her på den forringelse af kvalitet man oplever, når live-tv bliver vist igennem tuner til harddisc og så til tv?

Egentlig er det jo underligt at man ikke splitter signalet og lader det ene gå til tv, og det adnet til HD. Så ville det kun være det optagede som evt ville have en forringelse

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2006 kl. 14:32

#Badsted

DVBViewer er et af de få programmer jeg ikke har prøvet med. Hentede først evalueringsversionen, men det virkede ikke med nogen af mine kort. Bestilte så betalingsversionen i fredags, pengene (15 € er sendt, men jeg har ikke fået en mail fra ham endnu, med anvisninger vedr. download og installation (går ud fra at det er proceduren)

#simpleuser

Der er MEGET stor forskel på kvaliteten, specielt her hos os, hvor TV2 signalet er skod. Med DVB-T er det super!

DVB-T betyder også Dolby Digital 5.1  i film. Har ikke forstået at man har kunnet undvære det.

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2006 kl. 16:20

Jeg er også stor fortaler for DVB-T, men som det bliver diskuteret i "acer"-tråden så kan billedekvaliteten være af variabel kvalitet, selv med DVB-T. Og oprindelig troede jeg at det forringede DVB-T signal man ser på nogle maskiner skyldtes at DVB-T tunere var teknisk set (mere umodne) ringere end analoge tuner. Når man ser bort fra den bedre kvalitet af det modtagne dvb-t signal i forhold til analog.

Kan den forringede billedekvalitet i forskellige mediecentrermon skyldes stor forskel i kvaliteten af DVB-T tunere?

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2006 kl. 17:27

Jeg tror ikke det er tunerene der er problemet. Teknisk set må det være meget nemmere at håndtere DVB-T end analog. Groft forenklet skal de jo bare håndtere en digtal mpeg stream som de skal mase over i grafikkortet. I den analoge verden skal der jo først foregå en konvertering til digitalt.  Det synes jeg også jeg kan se på Tunerkortene, de fylder væsntligt mindre end de analoge, det sidste jeg har købt er Pinnacle dual DVB-T Pro (som heller ikke kan vise undertekster med det SW der følger med)

Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-August-2006 kl. 18:58

#simpleuser.

Dårlig kvalitet ved digital modtagelse optræder normalt som stop og hak i billedet...

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2006 kl. 13:40

Nu har jeg også fået DVBViewer, og YES det funker med DVB-T og undertekster og hele baduljen

Mit første indtryk er at det er ret teknisk, man skal lige bruge nogen tid på at sætte sig ind i det. Man skal i hvertfald ikke forvente at man kan bruge sine erfaringer fra MCE 2005. Til gengæld kan der skrues på ALT!

Jeg tror der et eller andet sted i programmet gemmer sig en mulighed for at sætte det op til Simpel brug, hvilket nok er vigtigt for at opnå en høj WAF

Det imponerede mig specielt at jeg med en (WinTV-HVR 900) DVB-Tuner kunne opage alle fire kanaler på Digi-TV muxen, og at den fandt 23 kanaler i mit område (svenske).

Nu skal jeg bare finde et passende DVB-S kort der kan rumme mit Canal+ abonnementskort, så er jeg vist godt kørende! 

Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-August-2006 kl. 14:21

Interessant du fik DVBviewer til at køre, jeg var spændt at høre dine kommentarer til programmet...

Der findes et brugerinterface via OSD-skrivning på TV-et og det kan betjenes med en almindelig MCE-remote (det er plugin). Høj WAF.

Bemærk, der også mulighed for WEB-interface...

Til DVB-S er et godt bud technotrend S1500 m/ci-interface/CAM,  Fire/FloppyDTV eller måske TwinHan.  

Så er der bare ulempen med powemangement, som  du har gjort opmærksom på...

Spørgsmålet er om ikke det kunne løses med et program i form af task, der løbende holder øje med resourceforbruget og så lukker ned ved foruddefineret værdier. Et eksempel er måske Hipernator, som jeg er ved kigge på. Eller når man kører under MCE, et andet program?  

DVBviewer kan sættes til at lukke ned efter endt optagelse, men der er jo også andre kriterier for hvornår der skal "køres" og være lukket. Derfor var en resource-test måske bedst.

Redigeret af avh - 19-August-2006 kl. 14:22
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu