recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Bruger til bruger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - LED Belysning
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

LED Belysning

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9422
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: LED Belysning
    Sendt: 04-Januar-2013 kl. 12:52

Hej

Ville høre om der er nogle som har praktiske erfaringer med LED belysning.

Jeg så en reklame i silvan at det koster ~140kr om året hvis man har en almindelig halogen spot pærer der lyser 5 timer om dagen.
En tilsvarende LED kostede vist omkring 20kr om året. Efter en hurtig optælling i hjemmet (køkken, bryggers, gang, toilet) kunne jeg se at vi har over 40 stk halogen. De brænder selvfølgeligt ikke alle sammen 5 timer om dagen.

Så her kom ideen, vil man kunne udkifte disse pærer med LED. Er LED gode nok og vil det kunne betale sig over nogle år ?
Hvilke mærker skal man gå efter.

Helt optimalt ville jeg helst udskifte alle med Philips Hue når de engang kommer i spot versioner, samt prisen når ned på et mere rimeligt niveau.

Hvilke farve temperatur skal man gå efter, vil denne kunne bruges eller er der andre som er bedre.

Philips LED-Spot MR16, GU5.3, 5.5 W, ~16€
Wattattzahl: 5,5 Watt
entspricht Wattattzahl: 35 Watt
Lumen: 300
Lichtfarbe: 2700 Kelvin
Farbton: warm-weiß

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2013 kl. 14:51
Hørte i"Smutvejen" på P4 kl 12.15 - 13.00, at LED i modsætning til halogen, ikke kan levere lys så ting har deres naturlige farve
Til top
Theilo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Marts-2010
Sted: Horsens,Danmark
Point: 1226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Theilo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2013 kl. 15:45
De første LED pærer jeg satte op var nogle 1 watts som lyste mere blåt end alm og med en meget koncentreret lyskegle.
De sidder i brusenichen, så det betyder ikke så meget.
Den seneste tid er jeg begyndt at sætte LED i udendørslyset (9watt 2900Kelvin) og vil sige at lyset er bedre end halogen og glødepærer. Her tænker jeg på farven  vores træværk er malet med, for at have noget at sammenligne med. LED lyset rammer farven bedst.

På ungernes værelser sidder der 5w (2900Kelvin) LED  og giver rigtig fint lys
Alle de steder hvor jeg har halogen (gu10) skifter jeg til LED når jeg ser nogle fornuftige priser.

Resten af stederne hvor jeg har halogen med transformator, må jeg så acceptere at de ikke kan skiftes.
Samsung Le37-r81,Pioneer VSX-529, Bose Am5, Zaptor, Squeezebox duet,Squeezebox Radio, Synology ds212+
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2013 kl. 16:01
Hvorfor kan de ikke skiftes når der er en transformator ?
Til top
Theilo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Marts-2010
Sted: Horsens,Danmark
Point: 1226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Theilo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2013 kl. 17:08
Skrev til producenten til de lamper jeg har og de skrev tilbage at transformatoren ikke duede til LED (Lamperne er 7 år gamle)
De anbefalede at jeg samtidig skulle skifte transformator og så er vi oppe i en anden pris, og der er ingen chance for at lillemor vil have de lamper skiftet
Samsung Le37-r81,Pioneer VSX-529, Bose Am5, Zaptor, Squeezebox duet,Squeezebox Radio, Synology ds212+
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2013 kl. 19:26
Vi har sat sådan nogle led http://www.loevschall.dk/produkter/Badbelysning/uni%20led%20flex/uni-led.html i vores køkken, de giver et langt bedre lys end de tidligere halogen, desuden kan de såfremt man vælger den rigtige driver dæmpes enten via alm lysdæmper eller ihc
Jeg har hørt de snart kommer i en revideret udgave som skal kunne ramme "naturligt" lys endnu bedre.
Mvh

René
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2013 kl. 13:09
Vi har desværre ikke mulighed for at udskifte driveren, så skal det laves "smart" er vi nok ude i en Philips Hue løsning.

Jeg fandt denne beregner http://www.greenline.dk/led-beregner som let beregner om det kan betale sig at skifte. HVis de kun er tændt nogle timer om dagen og de kun er på 20Watt så kan det ikke umiddelbart betale sig.

Vil dog nok når en af de nuværende går skifte til LED, som sandsynligvis bliver en del billigere de næste par år.

Til top
Treated Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Januar-2010
Sted: Horsens
Point: 1639
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Treated Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2013 kl. 19:16
lahan det kommer vel an på hvad man kan anskaffe sine led spots til, vi har 6 stk 5 watt udenfor og ca 15 stk 4watt indenfor, jeg har givet mellem 40-60 kr pr stk og er ovenud tilfreds med det lys de giver, synes enda at de gamle halogen pærer der sidder i gangen lyser helt vild gult, hvor vores led giver faktisk et mere reelt lys, ikke hvid eller blålig, men en blanding af hvid og gul
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2013 kl. 19:20
Oprindeligt skrevet af Treated Treated skrev:

lahan det kommer vel an på hvad man kan anskaffe sine led spots til, vi har 6 stk 5 watt udenfor og ca 15 stk 4watt indenfor, jeg har givet mellem 40-60 kr pr stk og er ovenud tilfreds med det lys de giver, synes enda at de gamle halogen pærer der sidder i gangen lyser helt vild gult, hvor vores led giver faktisk et mere reelt lys, ikke hvid eller blålig, men en blanding af hvid og gul
ja 40-60 lyder ok. Har du evt et link til disse ?
Til top
Treated Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Treated Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2013 kl. 23:14
Ledtek bor nemlig i samme by

kontakt dem om prisliste

Redigeret af Treated - 06-Januar-2013 kl. 23:14
Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Point: 3195
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cnn3 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2013 kl. 23:53
Det ser da ud som led-tek kun sælger via forhandlere?
Ellers ved jeg at Ikea sælger led-pærer til 60 kr, aner dog ikke noget om kvaliteten....
mvh Christian
Til top
Treated Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Treated Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2013 kl. 06:52
jeg har købt en masse ved ledtek, jeg er ikke forhandler :)
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu