recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilke kabler til Focal Dome satelitter?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilke kabler til Focal Dome satelitter?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Tobster Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 15-Januar-2009
Sted: 9600 Aars
Status: Offline
Point: 362
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tobster Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilke kabler til Focal Dome satelitter?
    Sendt: 06-Marts-2012 kl. 21:52
Har lige købt sådan et sæt og har monteret surround-højttalerne.
Her har jeg brugt Elworks 0,75 mm2 fra Jem&Fix.
Er det noget skidt? For dårlige kabler? For lille kvadrat?
De er trukker ca 9-10 mtr.

Forstærkeren der er sat er en Pioneer SC-LX71 med 180 watt på hver udgang - 6 Ohm.

Front- og centerhøjttaleren har jeg ikke sat op og tilsluttet endnu.
Bør jeg vælge kabel her med større kvadrat?
Der er dog en grændse for hvor store ledninger der kan komme ind i skrueterminalerne på højttalerne.

Normalt ville jeg bruge lidt bedre/kraftigere kabel på front og center ifht surround, men når du det er 5 ens satelitter, bør jeg så bare bruge samme kabel, eller hvordan griber jeg det an?

HiFi-freaks har noget kabel "specielt" lavet til Focal Dome, men jeg kan ikke gennemskue hvor langt det er (kan naturligvis ringe og spørge)

Her er specifikationerne for sattelitterne:

Redigeret af Tobster - 06-Marts-2012 kl. 21:58
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2012 kl. 22:02
Jeg ville nok ha' taget 2,5 kvadrat. Kablet er så billigt at det kan svare sig. Og så kan du iøvrigt bruge samme tykkelse hele vejen rundt
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2012 kl. 22:07
som Kampus siger 2,5 kvadrat eller hvis du har plads 4 mm2. Jeg tror det vil give et løft i forhold til de 0,75 mm2. Om det skal være HN eller VDH kabel er nok op til dit temperament og pengepung. Selv vægter jeg pris over "eksklusivitet"

BS
Til top
Tobster Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tobster Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2012 kl. 22:18
2,5 er der fint plads til. Måske også til 4,0 men det bliver lige til øllet... Wink

Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Marts-2012 kl. 22:21
I og med det er satellitter, tror jeg det er begrænset hvor meget du vinder fra 2,5 til 4 kvadrat. Jeg kører selv med 4 kvadrat på mine fronter som er gulvhøjttalere, og her har det betydning for bassen
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7188
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2012 kl. 06:28
Når vi snakker sat. Højttalere er der efter min mening intet at hente med tykke kabler.

Bassen skal jo ikke til de små højttalere, kun til subben.
Til top
Tobster Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Tobster Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2012 kl. 08:40
Hvor går grænsen så mellem tykke og tynde kabler?
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2012 kl. 10:53
2,5 kvadrat er ikke tykke kabler. Vil mene det starter ved 4-6 kvadrat, for her snakker vi virkelig om kabeltykkelse som ikke sådan lige kan gemmes væk.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Point: 7188
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2012 kl. 11:35
Grænsen til tykke kabler !

4 og 6 kvadrat er tykke efter min mening.

og er sikker på at 1,5 kvadrat er rigeligt til Focal Dome satelitter

Harald Nyborg kabler
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2822
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2012 kl. 13:16
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

I og med det er satellitter, tror jeg det er begrænset hvor meget du vinder fra 2,5 til 4 kvadrat.

Små højttalere er svæere at drive end store.
Til top
jj79 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-August-2010
Sted: Vejen
Point: 539
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jj79 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2012 kl. 14:53
Der er ikke plads til 4mm med vægbeslag, brugte 2,5mm til dem, da de blev brugt til baght i mit setup, og Hn er fin til dem, du vil næppe kunne høre forskel.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu