|
Hvilket netkabel |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
BorreBoy ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 03-December-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 383 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 26-Januar-2012 kl. 11:27 |
Hejsa.
Jeg skal have trukket et kabel fra min router og ned til en PC i kælderen. Ca. 15-20 meter. Hvilket kabel skal jeg vælge? Jeg bliver forvirret når der er så mange betegnelser, ex. patch, snoet, parsnoet osv. Stik skal jeg eller en anden samle efterfølgende. Kører GB netværk, så det skal vel være kat 6 eller højere? Nogle konkrete forslag?
|
|
![]() |
|
Bschmidt ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-November-2009 Sted: Virtual-utopia Status: Offline Point: 3291 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du skal bruge Twisted pair UTP
installationskabel (solid core), minimum kategori 5e . Afslut i begge ender i underlag med hunstik (udtag) og træk derfra et kort patchkabel til udstyret. Det giver den bedste og mest holdbare løsning. Vær opmærksom på at stik og kabel skal være samme kategori!
BS
|
|
![]() |
|
Letten ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 12-Januar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1963 |
Husk, ikke for skarpe knæk når du trækker solid core kablerne. Med lidt opfindsomhed og snilde kan man godt føre skjult i eksisterende bolig.
|
|
![]() |
|
BorreBoy ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 03-December-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 383 |
Jeg bliver desværre mere og mere i tvivl.
Jeg vil gerne have det bedste (til rimelige penge). Tænker derfor på at skifte alle kabler ud til Cat 7: Men alle disse kabler er skærmet, og som jeg synes jeg kan læse mig til, så må man ikke bruge skærmede kabler, hvis ikke resten af installationen er jordet. Hverken moden, router, pc eller andet er jordet hos mig. Setup kort beskrevet: Waoo modem > router > NAS > Snom tlf > switch > Sonos > Boxee Box > blu ray > pc i kælder og lidt andet.
|
|
![]() |
|
Bschmidt ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-November-2009 Sted: Virtual-utopia Status: Offline Point: 3291 |
Hvad har du i dag?
Hvorfor vil du skifte? Hvad er dit behov? 3 spørgsmål der gør det lidt lettere at svare på dit spørgsmål. BS |
|
![]() |
|
db89 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-December-2008 Sted: Fredericia, DK Status: Offline Point: 1758 |
Hvis ikke du har problemer med dit nuværende netværk så kan jeg ikke se nogen grund til at udskifte de eksisterende kabler. Bare træk et kabel til den nye computer ligesom bschmidt skriver, er det samme jeg selv har gjort herhjemme. En ulempe ved skærmede kabler er også at det bliver noget mere kompliceret at samle.
|
|
Hold jer fra simplyelectronics.net
|
|
![]() |
|
Har i dag blandede cat 5 og 6 kabler. Vil skifte for at optimere, og have det samme overalt. Har intet behov ud over det skal virke. Er det korrekt mht jord og skærmede kabler?
|
|
![]() |
|
Letten ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 12-Januar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1963 |
Medmindre du har konstateret performanceproblemer som kan føres tilbage til dine kabler og stik, så ville jeg beholde det som det er. Hos de fleste ligger den begrænsende faktor i netkort og cpu.
Men er lidt forvirret, du rådes til CAT5e/CAT6 UTP solidcore installationskabel til kælder og vender tilbage med link til CAT7 patchkabler.
|
|
![]() |
|
Er skam også selv forvirret.
Ville bare have det bedste samt fremtidssikre mig en smule. Men det lader til at blive Cat6 UTP. Undrer mig stadig over det med skærmede kabler og jording. Det er jo ikke nemt at finde UTP når man søger Cat 6 eller 7. Det er der vel en grund til?
|
|
![]() |
|
Kategori 6 UTP er ganske almindeligt men en Kategori 7 er skærmet.
Grunden er at der skal kunne overføres med frekvenser op til 1000 MHz og ved disse hastigheder er der stor/større krav til kanalseperation som opnås med metalskærm. Grunden til jording i skærmede installationer er at: hvis du undlader jording vil der være risiko for en potentialeforksel mellem udstyret. Dette kan udløse en strøm der løber i skærmen/udstyr som kan foresage afbrænding af det ofte kostbare udstyr. Denne potentialeforskel elimineres ved at jorde udstyret så dette får samme (jord) potentiale. Mvh BS |
|
![]() |
|
Jeg kablede vores hus med dette kabel (CAT6 UTP Solid)
http://www.hardware-store.dk/lan-kabel-rulle/prod_2084.html
Konnektors: LEXCOM® 250 http://www.wattoo.dk/shop/konnektor-kat-6-51914p.html Udtag: Opus 66 http://www.wattoo.dk/shop/dataudtag-opus66-lige-51920p.html |
|
![]() |
|
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4951 |
Hvis du bruger skærmede kabler, så skal du også bruge skærmede stik og router/switch med skærmede stik.
Jeg ville bare holde mig til Cat5e eller Cat6 |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |