recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvilket netkabel
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilket netkabel

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
BorreBoy Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-December-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 383
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BorreBoy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvilket netkabel
    Sendt: 26-Januar-2012 kl. 11:27
Hejsa.

Jeg skal have trukket et kabel fra min router og ned til en PC i kælderen. Ca. 15-20 meter.

Hvilket kabel skal jeg vælge? Jeg bliver forvirret når der er så mange betegnelser, ex. patch, snoet, parsnoet osv.
Stik skal jeg eller en anden samle efterfølgende.
Kører GB netværk, så det skal vel være kat 6 eller højere?

Nogle konkrete forslag?
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2012 kl. 11:32
Du skal bruge Twisted pair UTP  installationskabel (solid core), minimum kategori 5e . Afslut i begge ender i underlag med hunstik (udtag) og træk derfra et kort patchkabel til udstyret. Det giver den bedste og mest holdbare løsning. Vær opmærksom på at stik og kabel skal være samme kategori!

BS
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Januar-2005
Point: 1963
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Letten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2012 kl. 11:58
Husk, ikke for skarpe knæk når du trækker solid core kablerne. Med lidt opfindsomhed og snilde kan man godt føre skjult i eksisterende bolig.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BorreBoy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2012 kl. 12:47
Jeg bliver desværre mere og mere i tvivl.
Jeg vil gerne have det bedste (til rimelige penge).

Tænker derfor på at skifte alle kabler ud til Cat 7:

Men alle disse kabler er skærmet, og som jeg synes jeg kan læse mig til, så må man ikke bruge skærmede kabler, hvis ikke resten af installationen er jordet. Hverken moden, router, pc eller andet er jordet hos mig.

Setup kort beskrevet:
Waoo modem > router > NAS
> Snom tlf
> switch
> Sonos
> Boxee Box
> blu ray
> pc i kælder
og lidt andet.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2012 kl. 13:14
Hvad har du i dag?
Hvorfor vil du skifte?
Hvad er dit behov?

3 spørgsmål der gør det lidt lettere at svare på dit spørgsmål.

BS
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Point: 1758
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér db89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2012 kl. 13:21
Hvis ikke du har problemer med dit nuværende netværk så kan jeg ikke se nogen grund til at udskifte de eksisterende kabler. Bare træk et kabel til den nye computer ligesom bschmidt skriver, er det samme jeg selv har gjort herhjemme. En ulempe ved skærmede kabler er også at det bliver noget mere kompliceret at samle.
Hold jer fra simplyelectronics.net
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BorreBoy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2012 kl. 13:54
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Hvad har du i dag?
Hvorfor vil du skifte?
Hvad er dit behov?

3 spørgsmål der gør det lidt lettere at svare på dit spørgsmål.

BS
Har i dag blandede cat 5 og 6 kabler.
Vil skifte for at optimere, og have det samme overalt.
Har intet behov ud over det skal virke.

Er det korrekt mht jord og skærmede kabler?
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Letten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2012 kl. 14:35
Medmindre du har konstateret performanceproblemer som kan føres tilbage til dine kabler og stik, så ville jeg beholde det som det er. Hos de fleste ligger den begrænsende faktor i netkort og cpu.

Men er lidt forvirret, du rådes til CAT5e/CAT6 UTP solidcore installationskabel til kælder og vender tilbage med link til CAT7 patchkabler.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BorreBoy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2012 kl. 16:32
Er skam også selv forvirret.
Ville bare have det bedste samt fremtidssikre mig en smule.

Men det lader til at blive Cat6 UTP. Undrer mig stadig over det med skærmede kabler og jording. Det er jo ikke nemt at finde UTP når man søger Cat 6 eller 7. Det er der vel en grund til?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2012 kl. 16:43
Kategori 6 UTP er ganske almindeligt men en Kategori 7 er skærmet.
Grunden er at der skal kunne overføres med frekvenser op til 1000 MHz og ved disse hastigheder er der stor/større krav til kanalseperation som opnås med metalskærm. Grunden til jording i skærmede installationer er at: hvis du undlader jording vil der være risiko for en potentialeforksel mellem udstyret. Dette kan udløse en strøm der løber i skærmen/udstyr som kan foresage afbrænding af det ofte kostbare udstyr. Denne potentialeforskel elimineres ved at jorde udstyret så dette får samme (jord) potentiale.

Mvh BS
Til top
Letten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Letten Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2012 kl. 17:09
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4951
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Februar-2012 kl. 17:39
Hvis du bruger skærmede kabler, så skal du også bruge skærmede stik og router/switch med skærmede stik.

Jeg ville bare holde mig til Cat5e eller Cat6
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu