recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kabel hjælp
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketKabel hjælp

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Farmand Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 30-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15
Direkte link til dette indlæg Emne: Kabel hjælp
    Sendt: 04-Juni-2006 kl. 08:51

Hej Alle,

Jeg vil høre om der nogen der kan hjælpe med, hvordan og hvilke kabler jeg skal bruge i dette  setup, og ikke minst hvor de skal sidde i hvilken rækkefølge, setup er som følgende:

Stofaekstra m/ digitaltspejld.

Digital satbox Force3

En færdigbygget Vision Mediacenter MC500

En DENON AVR-4306 surround receiver (dog ikke leveret endnu)

En Xbox 360

Et Samsung LE-40R72B (købt her på fælleskøb)

Her er det så jeg går kold, skal antennesignalet i Forze3 først?

eller i MC500? for der er scart ud på MC500.

Eller skal antennesignalet i min Denon (når jeg får den leveret) og så derefter videre?

Hvilken enhed skal så efter den først og med hvilke kabler er det bedste setup egentlig.

Jeg ved der er mangler på MC500 og Xbox i forhold til HDMI udgange, for når jeg modtager min Denon er der 3. stk HDMI ind og en ud, så når der kommer et grafikkort med HDMI ud, kan jeg jo sætte det i MC500.

Men hvordan det pt. bedst skal sættes op, aner jeg ikke  altså med kabling til lyd/billed med hvilke kabler til hvilke enheder for at få det til at spille på den bedste måde.

Håber I forstår mit spørgsmål og at I har lyst til at hjælpe en frustreret mand der har sagt til konen at det er det fedest setup, som hendes mand bare ikke aner hvordan man sætter sammen

Håber virkelig at I kan hjælpe

I må gerne linke til kablerne til av-connection, med billeder  da jeg er en visuel mand

Farmand

Redigeret af Farmand - 04-Juni-2006 kl. 08:52
Til top
Don Pedro Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-Oktober-2005
Point: 169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2006 kl. 10:06

Hej Farmand

Vil rigtig gerne hjælpe, men kan du ikke poste billeder af tilslutningsmulighederne på alle produkterne.

Hilsen Don P.
Til top
Farmand Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2006 kl. 22:01

Hej Don Pedro,

På min Force3 er RGB ud, har dog lige bestilt Stofa's nye tilbud med at bytte den til en Samsung dekoder fro 1999,-, men der skulle også være RGB ud på den.

På mediecentret er disse udgange:

1 x Parallel
1 x PS/2 Keyboard + mus
1 x Minijack lyd + Mikrofon minijack ud
2 x minijack lyd (på front og bagside) ind
1 x SPDIF Coax lyd udgang
8 x USB 2.0 (4 på front + 4 på bagside)
2 x IEEE1394 firewire
1 x 10/100Mbs RJ45 netværk
1 x VGA
1 x DVI
1 x Scart indgang med forbindelse til tv-kortet. Bruges til tilslutning af sat-receiver.
1 x Composite Video ud og HDTV(RGB) ud

Lyd:

Digital SPDIF coax

Surround Sound 7.1

Min Denon ser sådan ud:

Specifikationer

• 7 x 130 watt i 8 ohm (kont. effekt, to kanaler i drift, 20-20.000 Hz, 0,05% forvrængning)
  • 7 x 170 watt i 6 ohm (kont. effekt, to kanaler i drift, 1 kHz, 0,7% forvrængning)
  • 7 separate strømforsyninger
  • Auto-Setup med digital rumkorrektion (Audyssey MultEQ XT)
  • Formater: Dolby Digital, Dolby Digital EX, Dolby Pro Logic II/IIx, DTS, DTS-ES Discrete/Matrix 6.1, DTS Neo:6 Cinema/Music (Enhanced), DTS 96/24, HDCD
  • 32-Bit Floating Point DSP, 3. generation SHARC ADSP-21366
  • AL24 Plus Processing i alle kanaler
  • Pure Direct-funktion
  • Audio-In: 10 linje, Phono MM, 7.1 analog, 7 digital (5 optisk, heraf 1 på front, 2 coaxial)
  • Audio-Out: 8 analog Pre-Out, 3 analog Rec-Out, 2 optisk, Denon Link 3rd, Zone 2 og 3
  • Video-In: 3 HDMI, 3 komponent, 7 komposit, 7 S-video
  • Video-Out: HDMI, komponent, 3 komposit, 3 S-video, Zone 2
  • Ethernet-interface
  • USB- og iPod indgange på front
  • Digital Audio-Streaming i zone 1 og 2
  • Video-konvertering til HDMI
  • Digital komponent op/ned videokonvertering
  • Cinema Equalizer
  • Dolby Virtual Surround
  • D.D.S.C.-kredsløb
  • D/A- og A/D-konvertere: 24 Bit / 192 kHz
  • Digital Interface Receiver (DIR): 24 Bit / 192 kHz
  • Audio-Delay (Lip-Sync): 0-200 ms
  • On-Screen menu (også på komponentudgang)
  • Aluminiumsfrontpanel
  • Programmérbar fjernbetjening
  • Tuner: RDS m. RadioText, 56 programpladser
  • Standbyforbrug: <1 Watt
  • 12V trigger-funktion
  • IR ind- og udgang
  • RS-232C interface
  • Præcisionsmålemikrofon fra Audio-Technica (6 meter kabel medfølger)
  • Mål: 43,4 x 17,1 x 42,9 cm (BxHxD)
  • Vægt: 18,5 kg
  • Farver: Sort eller sølv

Jeg har også en Denon DVD 2910:

Håber det hjælper til en evt. opsætning og med hvilke kabler, 1000 tak for hjælpen på forhånd.

Farmand

Redigeret af Farmand - 06-Juni-2006 kl. 22:07
Til top
Farmand Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2006 kl. 22:05

UPS så lige at det var scart ind på mit mediecenter, så der skal min dekoder vil ind også dele ud fra mediecentret, men hvordan?

Farmand 

Til top
Farmand Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2006 kl. 06:47

Hej alle,

Ingen der kan hjælpe!

Jeg ved godt vejret er blevet bedre og at folk nok er mere ude nu, men det ville være dejligt med nogle hjælpene ord og venlige bemærkninger, nej pjat til side, hvis nogen har en god forklaring vil det være super, tak på forhånd.

Farmand 

Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juni-2006 kl. 10:09

Hej

Hvis det er MS MediaCenter 2005 (MCE) du skal benytte så er der en hurdle du først skal over: MCE kan KUN benytte en signaltype, enten Sat, Antenne eller Kabel. Såvidt jeg kan se, så har du tænkt di at køre både med Sat og Kabel, er det korrekt?

Til top
Farmand Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2006 kl. 12:17

Hej MCenterFreak

Jeg havde regnet med at køre mit antennesignal fra Stofanet ind i min satboks, der efter ind i Mediecentret, og der fra fordele ud, ja det er MCE.

Jeg ved egentlig ikke hvad jeg vil, men jeg ville bruge mediacentret til at optage tv, gemme film, billeder samt musik, men jeg vil selvfølgelig havde det bedste digitale på mit samsung R71 samtidigt, kan dette lade sig gøre eller ? hvis det ikke kan lade sig gøre, er det ok, med analog optag på mediacentret.

Håber du forstå mine ønsker

Farmand

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2006 kl. 17:07

Jeg forstår ikke helt hvorfor antennesignalet skal ind i sattelit recieveren?

Men uanset hvad så er der et problem i at du både vil have sat og antenne ind i MCE2005, idet du ikke kan have to signaltyper kørende samtidigt, så du SKAL vælge mellem Sat eller Antenne. Det betyder i virkeligheden at du, hvis du vælger Sat så vælger du i princippet TV2 fra, idet de er de eneste der ikke sender via sattelit. Hvis du vælger antenne i MCE2005 så kan du selvfølg føre den aktuelle Sattelitkanal ind i Antennesignalet på f.eks. kanal 36. Men så kan du ikke styre hvilken kanal Sat boksen står på, fra MCE2005, og dermed ikke benytte EPG og optagelser via EPG fra din satbox.

Din Denon DVD bør du ikke blande ind i MCE for det kan den slet ikke styre, der skal du bruge det indbyggede DVD drev. Du kan evt. plugge Denonen direkte på din Sourroundreciever for optimal gengivelse i forhold til MCE maskinen. Her ville jeg bruge Componentudgangen over i TV Componentindgangen og den optiske udgangen over i Souroundforstærkern optiske lydindgang

Din sourround box skal du koble på MCE via SPDIF eller minijack, helst SPDIF hvis du kan få det til at virke (jeg kunne ikke, så jeg bruger 3 minijackkabler der ender i phonoindgangene på forstærkeren)

Dit TV skal du koble på DVI udgangen på MCE maskinen. Hvis dit TV kun har HDMI skal du have et kabel med HDMI i den ene ende og DVI i den anden, ellers DVI til DVI.

Redigeret af MCenterFreak - 12-Juni-2006 kl. 17:09
Til top
Farmand Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2006 kl. 06:27

1000 tak for dit svar.

Jeg ved ikke om jeg selv helt forstå det med antennesignalet, men jeg havde den ide, hvis nu scart fra satbox gik i mediecentret, så kunne det alm. antendestik ud fra satbox gå i dvdén, så jeg både havde analog og digitalt signal med de ulemper og fordele de havde hver især.

Jeg prøver dit setup om et par dage og ser om det giver det jeg tror jeg skal have

Jeg kommer tilbage med et svar, 1000 tak indtil videre.

Farmand

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2006 kl. 08:04

Det det hele drejer sig om er: Kontrol og styring

Hvis MCE skal have den opgave så er man underlagt de begrænsninger der ligger i MCE

MCE kan kun håndtere een og kun een signaltype på et givet tidspunkt. Vælger du, under konfigurationen, f.eks. antennesignal så kan den kun håndtere det der kommer ind via antennneindgangen på TV kortet. Alt hvad der kommer ind på f.eks. Scart er nu MCE totalt uvedkommende. Nu da MCE har fuld kontrol med antennesignalet, kan den styre hvilken kanal der skal vises på den tilsluttede skærm og den kan styre hvilken kanal der skal optages fra (samtidigt hvis du har to tunere). Den benytter så den elektroniske programguide (EPG), som hentes via internet, til at vise info om den aktuelle kanal og til at styre hvornår den skal starte og slutte med at optage.

Er det derimod et Scart signal der kommer ind i MCE, så er der i princippet intet at styre, idet der i et Scart siganl kun findes eet "program" nemlig det som udstyret i den anden ende har valgt at sende via Scart kablet. MCE kan nu KUN vise det der kommer via Scartkablet. Alt hvad der nu kommer ind via Antennesignalet er MCE uvedkommende. MCE har så den lille smarte detalje at den kan lære sig at styre visse eksterne boxe, f.eks. en sattelit reciever. Det gør den via den lille ledning der medfølger modtagerdelen fil fjernbetjeningen. For enden af den ledning sidder der en lille IR sender der kan sende de signaler der normalt skal til for at skifte kanal på Satelitboxen. Min erfaring med dette er nu ikke så positive, men jeg har set at andre er fuldt ud tilfredse. Nu kan MCE så via den EPG der hører til sattelit recieveren styre hvad der skal optage.

Så i princippet kunne du godt putte antennesignalet ind i din sattelit reciever, men det kræver så at den kan styre antenne kanalerne på samme måde som sattelitkanalerne, således at MCE kun skal styre een box. Sådan en reciever tror jeg ikke findes, eller hvad?

Helt generelt er der dog et problem med EPGen idet den er yderst mangelfuld og meget fejlbehæftet. Sidst jeg forsøgte mig med en sattelitbox, manglede f.eks alle Canal+ programmerne. Den er dagligt fejlbehæftet, jeg har f.eks fået optaget flere VM fodboldkampe fra DR1 der meget poetisk  fremstår som "Fjernsyn for dig", idet EPGen ikke havde opdaget at "Fjernsyn for dig" kl. 18:00 var flyttet til DR2!

Til top
Farmand Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2006 kl. 06:36

Der altså en del mangler i softwaren MCE og EPG, nu er det vel også stadigvæk på et tidlig stadie med analog, digital, EPG som skal samles og kunne bruges i de sammenhæng der kunne være rigtige sjove i et mediecenter, men det er vel noget der med tiden bliver bedre, efterhånden som folk begynder at have kontrol over alle sine medier et sted, altså mediecentre, jeg læste i et forum at disse problemer skulle blive bedre i Vista (Windows) er dette noget du også har hørt eller?

Jeg har også 2 af disse IR modtager, har dog ikke kigget yderlig på dem, går ud fra at de skal sidde i mediecentret?

Og nu skal jeg lige forstå det med antennen, mit antenne vækstik sætter jeg ind i satboxen, på satboxen er der så en alm. antenneledning ud (som vel er analog) den sætter jeg i mediecentret og vælger så i MCE antennesignal. Der efter kan jeg vel sætte mit scart (som er digital) i satboxen og op i min LCD og så har jeg vel den løsning at jeg kan styre det analog signal i mediecentert og digitalt på min LCD.

Det kan godt være jeg er lidt tungnem men har dog lært er der ikke findes dumme spørgsmål (og dog)

Lyden tager jeg så fra medidecentret via SPDIF og til min Surroundforstærker og LCDen køre jeg så på HDMI fra LCD til HDMI i Surroundforstækeren, er dette korrekt forstået? (skal hente min forstærker i dag i hifiklubben, så kan jeg så småt begynde at lave det praktiske)

Redigeret af Farmand - 15-Juni-2006 kl. 06:40
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juni-2006 kl. 09:10

#Farmand

Jeg har selv installeret Vista, men har desværre ikke fået den til at genkende min TV Tuner endnu. Så jeg ved ikke om det er bedre der.

Hvis de to IR modtagere medfulgte henholdsvis Microsoft MCE fjernebetjeningen og Microsoft MCE tastaturet eller en andre Microsoft kompatibele inputenheder (f. eks. Hauppauge fjernbetjeningen vedlagt et PVR500 MCE) så behøver du kun installere en af dem. Husk at installerre MCE Rollup 2 og efterfølgende updates for at få det til at virke.

Din løsning med antenne ind i satbox og derfra til MCE er helt brugbar. Du må bare vide du ikke kan styre satboxen fra MCE. Du skal ind i MCE konfigurationen og søge efter kanaler til den forhåbentlig finder satboxens kanal, hvis ikke må den tilføjes manuelt. Når du skal optage fra satboxen skal du sikre dig at den står på den rigtige kanal. EPGen er meget vanskelig at benytte i denne sammenhæng, så du skal ind og tilføje en manuel optagelse og give navn og tidspunkter etc. Det kan være at du får et andet lille problem med denne løsning idet nogle satboxe skal være tændt for at antennesignalet sløjfes ordentligt igennem. Glemmer man det ved f.eks. en timet optagels fra Antenne, så er resultatet meget dårligt.

Jeg kender ikke din Souround forstærker, men jeg ville nok køre HDMI signalet fra MCE til HDMI på TVet. Hvis ingen HDMI på TV så med et HDMI til DVI kabel. Hvis du har fordele ved at lade det gå gennem souroundforstærkeren ville jeg først prøve det, når den direkte forbindelse kører tilfredsstillende. Der kan af og til være udfordringer i at få billedet fra MCE til at fungere godt på TVet

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu