recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Stik/adapter lydkort -> højtalere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketStik/adapter lydkort -> højtalere

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
bjrn_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 19-November-2009
Sted: København
Status: Offline
Point: 199
Direkte link til dette indlæg Emne: Stik/adapter lydkort -> højtalere
    Sendt: 28-November-2010 kl. 00:54
Hej derude

Jeg har for et stykke tid siden investeret i et eksternt lydkort til min PC, som er beregnet til indspilning af guitar. Der er tale om følgende:

Line 6 POD Studio UX1

http://www.aage.dk/shop/usb-lydkort/line-6/pod-studio-ux1.html
http://line6.com/podstudioux1/

I manualen står der at det pågældende lydkort til enhver tid er bedre end de gængse onboard-lydkort, og man anbefales at bruge lydkortet som primær enhed til afspilning. Til afspilning har jeg et Logitech Z-2300 2.1 højtalersæt (THX), som tilsluttes med et 3.5mm han minijack.

Indtil nu har jeg bare brugt mit onboard-lydkort som er på mit ASUS P7P55D bundkort med følgende lydchip:
VIA® VT1828S 8-Channel High Definition Audio CODEC:
- Absolute Pitch BD192/24
- DTS Surround Sensation UltraPC
- BD audio layer Content Protection
- Supports Jack-Detection, Multi-streaming, Front Panel Jack-Retasking
- Optical S/PDIF out ports at back I/O

Men de nye drivere til det onboard-lydkort er begyndt at suge en masse CPU-kraft, og jeg har derfor besluttet mig at jeg endeligt må få taget mig sammen til at få brugt det eksterne lydkort, som jeg går ud fra er bedre?

Problemet er dog at jeg nu skal have tilsluttet mit højtalersæt til mit eksterne lydkort. Udgangene på mit lydkort er nemlig 2x 6.3mm hun jack (Right/Left), mens mit højtalersæt har en "indgang" der som sagt siger 3.5mm han minijack. Jeg tænkte at jeg simpelt nok bare skulle have et stik med 2x 6.3mm han jack -> 3.5mm hun minijack, men det er simpelthen ikke til at opstøve. Jeg gik derfor på jagt på av-connection og av-cables, men ender hver gang ud i et setup af flere kabler og adaptere for at få cirkusset til at gå op. Det bedste jeg kunne præstere var 2x 6.3mm han jack -> 2x phono han, hvor jeg så har en adaptor liggende i forvejen herhjemme med 2x phono hun -> 3.5mm hun minijack. Men vil det ikke give støj med så mange led? Eller er det bare mig der er håbløst hysterisk? Det er jo ikke top-HIFI, det er jeg ganske klar over, jeg er blot bange for at systemet "kradser" hver gang man bare sætter foden ned i gulvet, eller noget kommer til at røre ledningerne pga. de mange "led".

Kan nogen komme med gode løsninger til ovenstående problemer/tanker?

PC-hardware nørd samt glad ejer af et Panasonic TX-P50VT60Y
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Sted: Denmark
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2010 kl. 08:43

Hvis du selv vil lodde, kan stikkene købes løse og på den måde få det rigtige kabel, ved at skifte stikkene i den ene ende...

Ellers tror jeg ville satse på et kabel med 3,5 mm stik i begge ender og så et sæt adaptere 3,5 til 6,3 til den ene ende.
Derudover at anvende stik og kabler af rimelig kvalitet...
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19651
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2010 kl. 08:57
Oprindeligt skrevet af bjrn_dk bjrn_dk skrev:

Kan nogen komme med gode løsninger til ovenstående problemer/tanker?

1 = bygselv kabel

2 = besøg aage

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
bjrn_dk Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 19-November-2009
Sted: København
Point: 199
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-November-2010 kl. 12:56
Jeg takker for svarene og vil smutte i Aage snarest. Men er betragtningen om at det eksterne lydkort er væsentlig bedre korrekt? Og er det rigtigt nok at "frygte" et setup som jeg beskriver med
2x 6.3mm han jack -> 2x phono han -> 2x phono hun -> 3.5mm hun minijack
eller er det kun med billige bambus-adapterer fra tigeren med løse forbindelser man skal være bange for "krads" og "støj" i lyden når der kommer lidt bevægelse i rummet?
Det er bare for at vide om jeg skal acceptere ovenstående setup hvis det nu er det medarbejderen i Aage tilfældigvis foreslår.
PC-hardware nørd samt glad ejer af et Panasonic TX-P50VT60Y
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu