Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Nikodk
Guld medlem
Oprettet: 12-Juli-2004
Sted: nær Roskilde
Status: Offline
Point: 1836
|
Emne: Forskelle forskellige afspillere? Sendt: 28-Maj-2010 kl. 19:23 |
Jeg kunne godt tænke mig en gang for alle at få afklaret om der er forskel på billedgengivelsen ved afspilning af bluray på de enkelte afspillere?
Vi går naturligvis her ud fra at alle de afspillere man sammenligner understøtter alle formater som 24fps osv.
Og hvad med lyden - er der forskel på lyden, hvis der bitstreames fra afspilleren og dermed dekodes i receiveren?
Jeg synes der umiddelbart er forskellige opfattelser af om der er forskel eller ej.
|
 |
Blade
Bruger
Oprettet: 05-Oktober-2005
Sted: Denmark
Point: 127
|
Sendt: 28-Maj-2010 kl. 19:44 |
Hej Hej hvordan kom du lige i tanke om sådan en debat?
Jeg kan sammenligne en Sony bdps300 med Panasonic bd85. Panasonicen vinder på bedre dybde i billedet og noget jeg vil kalde bedre farveadskillelse - ved ikke lige hvad jeg ellers skal kalde det. Det her er vel og mærke vedrørende bluray.
Mit tv kan ikke vise 24fps så det kan ikke være et issue.
|
 |
Nikodk
Guld medlem
|
Sendt: 28-Maj-2010 kl. 20:00 |
Blade skrev:
Hej Hej hvordan kom du lige i tanke om sådan en debat?
|
har blot en nørdeven, der påstår at hans nye Panasonic skulle vise bedre bluray end min Ps3....
Han er vist mere kaffenørd end han er hjemmebionørd
|
 |
xcardman
Guld medlem
Oprettet: 24-Marts-2005
Point: 8672
|
Sendt: 28-Maj-2010 kl. 20:04 |
Spørger Hother her på siden. Han kan se forskel på alle afspiller (blu-ray)
holder dog stadig fast på min oppo er bedre end min tidligere pan BD30. ellers er forskellen nok meget lille mellem dem, når vi kun snakker om blu-ray
|
 |
musicus
Guld medlem
Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Point: 2149
|
Sendt: 28-Maj-2010 kl. 20:13 |
Jeg har også oplevet, at der på BD-delen (med output sat til 720p) har været små forskelle at bemærke i billedekvaliteten, hos:
Panasonic DMP-BD10
Samsung BDP1000
Sony BDP-S300
Sharp BD-HP20
Samsung BDP-1400
Sony BDP-S360
Panasonic DMP-BD35
Hos nogen afspillere får man en lidt skarpere billedegengivelse, end hos andre. Og nogen afspillere har også en lidt bedre farvegengivelse, end andre. Det er jo ikke kvantespring, der er tale om. Men forskellene har bestemt været til at få øje på.
I mine øjne er en BD-afspiller derfor heller ikke 'bare' en BD-afspiller.
EDIT: Forskellene i billedegengivelse har været observeret på mit 90" projektor-lærred, med en 720p projektor.
På 42" fladskærmen var der vist ikke den helt store forskel at bemærke, de enkelte afspillere imellem. Det har i al fald været væsentligt mindre iøjnefaldende.
Redigeret af musicus - 29-Maj-2010 kl. 14:29
|
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X
2x Denon DVD-2930
2x Toshiba HD-XE1,
Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500
Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800
2x DVDO Edge
|
 |
MF1971
Guld medlem
Oprettet: 02-Juli-2009
Point: 512
|
Sendt: 28-Maj-2010 kl. 20:14 |
Jeg har haft 4 forskellige afspillere og på blu ray kan jeg ikke se nogen forskel overhovedet. Hvorimod på dvd- delen er der meget stor forskel. Det er blandt andet det du betaler for, når du kommer lidt op i prisklasserne.
Mvh Michael/MF1971
|
Mvh
Michael/MF1971
Pioneer PDP-LX5090H | Pioneer BDP-LX91 | Pioneer SC-LX90 | Denon DCD-2010AE | Dali Helicon 800 MK2 | Dali Helicon C200 MK2 | Dali Helicon W200 | B&W ASW855
|
 |
Nikodk
Guld medlem
|
Sendt: 29-Maj-2010 kl. 06:31 |
Synes der er underligt at der tilsyneladende er forskellige opfattelser af om der er forskel eller ej.
Nu hvor der findes standarder for billede er det så ikke muligt at måle sig frem til om forskellen er der?
Misforstå mig ikke, men engang var der jo også folk som kunne se forskel på hvilket hdmi-kabel der blev benyttet
jeg prøver ikke at påstå at der ikke er forskel, for jeg har ikke prøvet med forskellige afspillere på samme setup, men synes at have hørt, bla fra Otto (ret mig, hvis jeg tager fejl Otto), at der ved blurayafspilning ikker er nogen forskel. Naturlgvis forudsat korrekt opsætning af de enkelte afspillere.
Er der I øvrigt ingen der ved om forskellen på lyden er der, forudsat der bitstreames og receiver klarer lydbehandlingen?
Redigeret af Nikodk - 29-Maj-2010 kl. 06:32
|
 |
Lukket bruger 2
Guld medlem
Oprettet: 20-November-2007
Point: 586
|
Sendt: 29-Maj-2010 kl. 08:48 |
Det kommer vel netop an på, hvem du spørger !
Hvis brugeren VIL se forskel, så kan han også. Du vil aldrig få en nøgternt svar på dette i et forum med mange mennesker. Nogle har interesse i at fortælle dig om de kolosale forskelle der er på ditten og datten, mens andre blot vil forsvare deres investering på x antal tusinde kroner.
Ud fra et teknologisk aspekt, så burde der ikke være en forskel, hvis ellers producenten gerne vil vise et korrekt billede. Sidstnævnte er der så ikke mange producenter der kan finde ud af overholde, så i praksis vil forskelle vise sig i en eller anden form når deres produkter rammer markedet.
Min helt personlige holdning og jeg er måske farvet af en bestemt type tilgang til markedet: Jeg har haft ca. 20-25 afspillere fra egen kæde gennem fingrene, samt en række andre maskiner under hænderne i forbindelse med hyggedage/aftener i tidens løb. Hertil kan jeg svare; Jo der er en forskel......på dvd-delen, cd-delen, plastikkassernes kvalitet, holdbarhed, betjening etc., men da der fiskes efter forskelle i billedet på BD, så er svaret lidt mere speget.
På BD har det vist sig, at nogle afspillere ikke fungerer korrekt med bestemte typer paneler, så derfor skal der nok sidde nogle brugere der kan se en forskel, men hvis ellers bege dele fungerer som det skal og håndterer signalet på korrekt vis, så burde der ikke være forskel. Jeg kan heller ikke selv se det, pånær et par produkter som senere har vist at have grundlæggende produktionsfejl og et par software-smuttere på PS3.
Lyden vil jeg ikke kommenterer så meget på. Den har skabt 20 sider lange tråde førhen uden, at vi kunne konkluderer et egentlig resultat. Jeg kan selv høre forskel på hvor signalet afkodes, men det afhænger kraftigt af kombinationen af afspiller og receiver/forstærker og jeg kan ikke fremsige en egentlig rød tråd. Jeg ender altid med den fremgangsmåde der giver mig den nemmeste betjening, da det giver lettest adgang til filmen og det betyder mere for mig end den sidste flue-knepper detalje.
Og så lige en lille ting; Hvorfor snakker vi om dybde ? Det findes ikke på et 2D billede !!!
|
 |
Hother
Platin medlem
hummelmose
Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
|
Sendt: 29-Maj-2010 kl. 09:01 |
Og jeg er så endnu engang uenig. Der kan være forskel i billedet mellem 2 BD afspillere. Om det så er fordi at der er en eller anden fejl fra en afspiller til en anden - det kan jeg ikke svare på.
Jeg har jo 2 BD afspillere i mit setup. I går aftes holdt jeg 3D aften hos mig, og det var egentlig min plan, at jeg ville have vist Avatar samtidig på de 2 afspillere. desværre nåede vi det ikke. Men alt andet lige, der er forskel i billedet mellem min Pana og min Pio afspiller.
Jeg skal lige understrege, at begge HDMI indgange til TV´et er indstillet ens, og begge afspillere afsender det samme "standardbillede" 
Det er da lige før, at jeg holder en demoaften "Forskelle i BD afspillere" 
Redigeret af Hother - 29-Maj-2010 kl. 09:05
|
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 29-Maj-2010 kl. 09:01 |
Nikodk skrev:
jeg prøver ikke at påstå at der ikke er forskel, for jeg har ikke prøvet med forskellige afspillere på samme setup, men synes at have hørt, bla fra Otto (ret mig, hvis jeg tager fejl Otto), at der ved blurayafspilning ikker er nogen forskel. Naturlgvis forudsat korrekt opsætning af de enkelte afspillere. |
Der er flere ting i det: For det første, HVIS afspilleren er konstrueret så den overhovedet er i stand til at gengive billedet korrekt, OG den så er sat korrekt op, så vil jeg påstå at der ikke er synlig forskel. MEN, ikke afspillere kan gengive billedet korrekt, og det er SLET ikke nogen selvfølge at folk har sat dem korrekt op - selv afspillere der i standard-indstillingerne er korrekte, ser jeg ofte justeret forkert, fordi folk har misforstået et eller andet og fejljusteret.
Jeg har ikke testet alle afspillere, langt fra. Men mine udtalelser er tit blevet misforstået på det her område (sikkert fordi jeg ikke har formuleret mig klart nok), jeg forsøger IKKE at sige at alle afspillere er ens. Jeg forsøger at sige at når afspilleren først gengiver korrekt, så bliver det ikke bedre end dét (hvilket nogle så er uenige i). Der er enkelte detaljer, såsom kvaliten af chroma upsampling, der ikke kan gøres "perfekt", men de har en meget, meget lille påvirkning af den synlige billedkvalitet.
Dette gælder for output ved kildematerialets opløsning. Én ovenfor nævner så 720P output. Her skal afspilleren arbejde noget mere, der skal skaleres ned til 720P - og det er meget forskelligt hvordan afspillerne gør dét. Eksempelvis gør PS3 det (i hvert fald i den firmware revision jeg testede på, ved ikke om det er ændret men jeg tvivler på det) at 1080P konverteres til 1080i før der nedskaleres. No idea why, men nogle producenter har på "rygraden" at der skal spares båndbredde i processeringen, og derfor kan der forekomme nogle mere eller mindre mystiske konverteringer internt i apparaterne.
Til sidst vil jeg gerne lige nævne at jeg ikke ser det som mit job at definere hvilke ting dårlige afspillere gør forkert. Jeg ser det som mit job at finde dét der er bedst. Når jeg har en afspiller til rådighed til en given pris, som gør dét jeg forventer af den, så interesserer det mig ikke rigtigt hvilke fejl bestemte andre afspillere laver. Jeg prøver af når nogen mener at have fundet en anden afspiller der er mindst lige så god, men at teste diverse mindre optimale afspillere for at lave en gradueret liste, det interesserer mig ikke. SLET ikke på afspillere, hvor høj kvalitet ikke er specielt dyrt. Det er lidt noget andet for projektorer, her kan jeg ikke helt bare tillade mig at sige at Sim2 HT5000 er det bedste så alt andet er ligegyldigt...
Nikodk skrev:
Er der I øvrigt ingen der ved om forskellen på lyden er der, forudsat der bitstreames og receiver klarer lydbehandlingen? |
Jeg har ikke oplevet nævneværdig forskel, men principielt vil jeg påstå at der gælder det samme - der BØR ikke være forskel, men man skal aldrig undervurdere producenters evne til at fucke ting op.
Redigeret af AV Precision - 29-Maj-2010 kl. 09:02
|
 |
Nikodk
Guld medlem
|
Sendt: 29-Maj-2010 kl. 09:04 |
Ja har ser en del tråde hvor folk kommer ind på emnet, men nogen egentlig konklusion synes jeg ikke man får.
Synes blot det er lidt underligt at det ikke er noget der kan måles, så der måske var et teknisk "facit" på spørgsmålet.
Jeg ved godt at der er rigtig mange meninger om hvad der er bedst og om der er forskel eller ej, men som du skriver er der jo desværre mange som bliver ramt af placebo, når det drejer sig om sådan noget. Lidt som den gode gamle diskussion omkring forskellige hdmi kabler, som vel efterhånden er blevet bekræftet at der ikker er forskel på billeder, så længe der er hul igennem
|
 |
Hother
Platin medlem
hummelmose
Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
|
Sendt: 29-Maj-2010 kl. 09:08 |
xcardman skrev:
Spørger Hother her på siden. Han kan se forskel på alle afspiller (blu-ray)
holder dog stadig fast på min oppo er bedre end min tidligere pan BD30. ellers er forskellen nok meget lille mellem dem, når vi kun snakker om blu-ray
|
Ah...at jeg kan se forskelle på alle BD afspillere, er nok noget af en tilsnigelse fra din side. Men ellers kan jeg jo se, at vi er enige i, at der kan være forskelle
|
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
 |