|
|
Besvar ![]() |
Side 123 4> |
Forfatter | |
Tbent ![]() Bruger ![]() Oprettet: 11-Oktober-2008 Sted: Næstved Status: Offline Point: 110 |
![]() Sendt: 02-November-2008 kl. 09:33 |
Hejsa Jeg er ved at skifte mit surruond anlæg ud og har næsten bestemt mig for at bruge Dali Motif som front og center men subben volder mig lidt problemer, kravet er at den ikke må fylde alt for meget, i dag har jeg en Infinity SSW-10 som er ca 33*33*35cm og størrelsen på den er fin. Jeg har set lidt på noget Velodyne spl-800i og på en SVS SB12 plus som prismæssigt ligger tæt og nok er min maks. pris, men Velodynen har en noget mindre enhed på kun 8" vil den kunne klare en stue på 25m² eller vil jeg blive mere glad for en SVS der trods alt har en 12" at arbejde med til både bio og musik.
|
|
![]() |
|
Hother ![]() Platin medlem ![]() hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23900 |
![]() |
Ork...ja, det kan en Velodyne. Mere end rigelig faktisk. Jeg har den til mit HT set-up (25m2), og faktsisk skal Velo´en holdes i stramme tøjler |
|
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
|
![]() |
|
Manic Miner ![]() Bruger ![]() Branchemedlem Oprettet: 22-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 173 |
![]() |
Generelt så kan du sige at små subs er noget som du køber for størrelsens skyld, og for det meste er det en gevinst at hente ved at gå op i størrelse.
En SB12 yder i snit ca 3x bedre end en SPL800i, dvs at for at opnå det samme lydtrykket som fra en SB12 skal du ha 3 SPL800. Så er spørgsmålet om du behøver det lydtrykket. Generelt så opfattes en sub der kan det som SB12 kan som "tilstrækkeligt" for et rum på din størrelse. Men både mindre, og endnu mere sikkert, mere kan nok også gøre det ![]() Jeg har selv 2 SB12 i et 30m2 stort rum, og jeg skal på et tidspunkt bytte de ud med en større sub fordi jeg ønsker mere. Mere headroom er i praksis næsten altid ønskelig når der kommer til subs, det fordi at bas er ikke som de andre frekvenserne smertefulde når at de øger i niveau, men fysiske således at de lægger til en ekstra dimension til filmoplevelsen. Om dit valg kun står i mellem de to så har ikke SB12 kun bare fordelen med at kunne levere mere lyd, men den har også nogle rumkorrektionsfunktioner (langt ord) som kan komme til at gøre en forskel når du skal tilpasse subben dit rum og din smag. |
|
![]() |
|
Tbent ![]() Bruger ![]() Oprettet: 11-Oktober-2008 Sted: Næstved Status: Offline Point: 110 |
![]() |
Nu er det ikke noget ultimativt krav at det skal ende med en af den 2 nævnte subs, de er blot valgt udfra pris og hvad jeg har kunne læse af positive ting på diverse fora. Det var mest om spl-800i kunne levere nok dyb bas og lydtryk eller SB12+ ville være væsentlig overlegent på det punkt og det tror jeg den vil være. Så er det blot spørgsmålet om den kan integreres med et sæt Dali Motif eller endre små højtallere og det tror jeg efter hånden godt man kan, kan se at du Manic Mimer har SCS-01 som også bruger 2*5" så mon ikke det går, samt at rumkorrektionen kan få kvaliteten endnu et nøk i den rigtige retning, så tror jeg hopper med på SVS vognen senere på mdr. Hvis altså ikke der kommer nogen med et bedre bud i prisklassen op til kr. 6.000,-
|
|
![]() |
|
kim olsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1384 |
![]() |
http://www.earthquakesound.dk/produkter/subwoofere/minime-8. aspx skulle kunne fylde et 25 kvm rum iflg en bekendt, uden problemer.
Jeg har haft en SPL1200 på besøg, og jeg kan på ingen måde genkende de roser Hother har omkring pågældende Velodyne serie, SPL1200 havde svært nok ved at spille et 20 kvm lytterum med gode muligheder for rumtilkobling. Min reference er muligvis anderledes, men jeg har meget svært ved at acceptere Hothers gengivelse som en bare tilnæmelsesvis objektiv sandhed angående SPL seriens formåen.
|
|
Crown - there is no substitute.
|
|
![]() |
|
henrik-t ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 08-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1553 |
![]() |
men du disser spl 800i , men linker til en sub som sikkert er dårligere end den samme spl800i....???? hotger har vel aldrig ejet en stor god sub (er et gæt), derfor sys manden vel at spl800i er mere end nok til hans setup. jeg er bestemt ikke fan af små sub´s, men det hele kommer nok an på hva man er vant til a høre og har ejet af sub ´s.... jeg ville aldrig købe en sub med en 8" i... minmum er 12" plus kabinet og bas/lydtryk hænger sammen, hvis man skal og vil ha ordentlig sub/bas og har buget til det,, så hold man sig langt væk fra små subs..... men igen det er jo op til den enkelte, men har man ejet en rigtig sub, ja nu siger jeg rigtig.....!!! så kan man ikke tage de små sub s seriøst mere, eneste grund til at købe en lille sub er at man ikke har plads eller ikke ønsker for vild bas, eller har dårlig forstærker/højtalere aligevel , som ikke kan klare at matche subben. skulle jeg anbefale dig en sub, ville jeg kigge efter ja den svs du nævner eller en Bk elec monoliht/XLS300 MK2 (håndlavet sub fra england.. kan impoteres nemt til dk fra deres hjemmeside - Jeg antar at når valget er en sub i sit sertup til film(for det meste), er man uden efter lydtryk/god gengivelse i lavt hz og ikke bulder bas , som lyder højt og forvrænget, men ikke er under 25-30hz på en måling i 80-100db (Det er det samme som Kager, man sys det er den bedste og smager som himlen , intil man får noget seriøst god hjemmebag.... ![]() Redigeret af henrik-t - 02-November-2008 kl. 23:57 |
|
+100HD Film
![]() |
|
![]() |
|
kim olsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1384 |
![]() |
Minime fåes også som 12", http://www.earthquakesound.dk/produkter/subwoofere/minime-12 .aspx og de har lignende konstruktioner i samme prisklasse og med min. 12" http://www.earthquakesound.dk/produkter/subwoofere/ff12.aspx størrelse er ikke det samme som kvalitet. Jeg har en 21" med 4 KW, men det er ikke det bedste eller dybeste der kan fåes. Jeg forstår dit udgangspunkt, for der er virkeligt meget skrammel, men det er ikke kun pga. billige kina enheder, men også pga ringe forstærker moduler og generel skrabede konstruktioner. Du kan jo spørge TC hvor de får deres enheder fra efter at TC gik ned (ja rigtigt, kina, ligesom Velodynes) Jeg er nu ikke enig med dig i at det er højttalerne der skal matche subben, tværtimod mener jeg at det er omvendt, men det er desværre de færreste subs der kan klare det. Og nej, minime er ikke ringere end Velodyne, men mon ikke det nemmeste er at du lånet alle 3-5 kandidater, og så får testet derhjmme. |
|
Crown - there is no substitute.
|
|
![]() |
|
Thomasdk1405 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 28-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 108 |
![]() |
Hej ! Ja - det med lyd er jo noget sjovt noget - hvornår er man tilfreds med noget. Smag er forskellig - nogen skruer så langt ned for en sub at jeg undres over hvorfor de overhovedet skal ha sådan en. Nuvel - der er folk som ikke bryder sig om at det blafrer lidt i buksebenet når en stor granat drøner af i filmen - eller når ens stue bliver fyldt af monster sygelig bas i dts demo disk 4 - the haunting. Sådan noget er jeg til - får det store grin frem hos mig. Men ja - som jeg har læst mange steder - fysikens love kan man ikke snyde og og super dyb bas kræver desværre en stor kasse med masser af power i - sådan er det nu. Jeg har selv haft en velo 1200 hjemme og - ja - jeg sgu da imponeret over hvad den lille sag kan i forhold til den størrelse - men matche min svs i film - nej langt fra ! Indrømmer så gerne at musik er så nok ikke dens bedste side - men næste sub hos mig bliver helt klart igen en svs - en ultra som så kan det hele - både film og musik -og helt ned i kælderen. Men - nu spørges der så til om der leveres nok dyb bas - hvad er så dyb her ? For mig så er vi nede omkring 20 hz - og lydtryk - tja det er jo så lidt forskelligt hvad man mener om det - men 85 db synes jeg er temmelig højt - så det er sjældent at jeg rammer det. Der findes dem som først er tilfredse ved 110 db - men mine øre skal holde mange år endnu. Husk også at hvis en sub ikke må fylde så meget så har svs også cylinder formede subs. |
|
![]() |
|
Hother ![]() Platin medlem ![]() hummelmose Oprettet: 12-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 23900 |
![]() |
Nu har jeg jo hverken bedt dig om at genkende mine roser eller accptere min gengivelse. Jeg fortæller hvorledes jeg opfatter en Velodyne. Og ja, måske har jeg en anden reference end du. Jeg går efter den korrekte lyd i forhold til det jeg lytter til. Det var min reference Men at du sætter spørgsmåltegn ved min ojektivitet kan jeg ikke accpetere. Jeg har ingen anden interesse end at give mit besyv med til et spørgsmål. |
|
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
|
![]() |
|
Boogie ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 23-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 985 |
![]() |
Kim olsen: Nu har jeg ikke hørt nogle af dem og min forstand på subs, kan ligge et lille sted, men at en SPL1200 har svært ved at spille 20kvm op??? |
|
![]() |
|
CSN Teknik ![]() Guld medlem ![]() ![]() Branchemedlem Oprettet: 20-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1091 |
![]() |
Sikke en del forskellige meninger om subwoofere, til dem der virkelig skal have bulderbas så den overdøver alt mellemtone og diskant, og frembringer et unaturligt lydbillede burde vælge SVS.
![]() Skal systemet er hænger godt sammen også til film musik og stereo, nu udgives der en hel del fede koncerter på Blu-ray og DVD mm. så er det meningen med en sub at den ikke skal dominere lydbilledet, men når man slukker den skal der virkelig mangle noget, ellers skal den bare suplere fronterne hvor de ikke gør det godt alligevel, det er typisk under 40Hz. Dem der vil have de kæmpe subwoofere har temmeligt sikkert ikke deres front og center med på en narturlig måde. Velodyne er an af de eneste subwoofere jeg kender der kan ordentlig integreres i både stereo og surround, da den er i et lukket kabinet, derved undgås en hel del bulderbas, og så har den en pokkers stor effektforstærker på 1250W. sinus 8 ohm. så det kræver lidt af en enhed at holde til den effekt. Problemet med mange subs er at de har for små forstærkere der ikke holder enheden i jernhånd, ligesom Velodyne gør. Jeg har lavet et hav af hjemmebiografer og tweaket en del setups, og set hvor galt det går når folk lader deres sub styrer setuppet, da fornt og center slet ikke kan følge med, er det et spørgsmål kun om at få sofaen til at ryste når bassen slår, så køb for pokker da nogle seriøse Buttkickers. De virker meget bedre en en bulderbas. ![]() |
|
![]() |
|
vassagohifi ![]() Junior bruger ![]() Branchemedlem Oprettet: 01-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 41 |
![]() |
Hej Tbent. Prøv dem begge to, du får ikke noget udaf at stille sådan et ?. Hver mand sin smag. Og jo en SPL1200 kan spille 20kvm op, men ikke i forhold til en 21" sub. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 4> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |