|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||
furious jt ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3730 |
![]() Sendt: 15-Oktober-2008 kl. 09:59 |
|
Hey. Jeg har altid være en retard til fysik så bær over med mig, hvis dette spørgsmål simpelthen er for dumt Når man Bi-amper sine højtalere så har det en påvirkning mht ohm. Men hvad så når man bi-wire dem? Det burde vel ikke påvirke ohm på nogen måde, oder was? |
||
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55 Diy 116" fastramme lærrede. Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25 Oppo bdp-83 Regionsfri 5 stk. MK Sound 150mk2. 2 x Mksound X10 subs |
||
![]() |
||
Henry64 ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 11-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 102 |
![]() |
|
Lyder nærmest som om du tænker på bi-wire?
Du er med på at bi-amp er at have et separat forstærker trin pr. højtaler enhed, dvs. hi, med, low speaker? Det kræver at du har højtalere hvor der er tilslutning pr. enhed, har du det? Her er lidt læse stof ![]() amp.htm">http://sound.westhost.com/bi-amp.htm http://www.fluan ce.com/wiring.html |
||
Henry
|
||
![]() |
||
furious jt ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3730 |
![]() |
|
Som jeg skriver så tænker jeg på bi-wire ja Biamp ved jeg godt hvordan fungere og man behøver ikke en seperat effekt. På nogle receivere kan man benytte "sidehøjtalerne" indgange til at biampe fronterne. Det vil jeg dog ikke længere. Nu vil jeg biwire i stedet for. Ved godt hvordan man gør osv, men vil egentlig bare vide om det påvirker ohm tallet da mine højtalere er 4ohm, og vil nødig have de kommer længere ned hvis jeg biwire. |
||
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55 Diy 116" fastramme lærrede. Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25 Oppo bdp-83 Regionsfri 5 stk. MK Sound 150mk2. 2 x Mksound X10 subs |
||
![]() |
||
Henry64 ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 11-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 102 |
![]() |
|
Det simple svar er nok at hvis du har 2 ohmske modstande
på 4 ohm som du parallel kobler så bliver den resulterende modstand 2 ohm. Men da der er tale om impedans, en højtaler er ikke en ren ohmsk modstand (R), det er faktisk en "spole (L)" med de egenskaber de giver, derudover er der som regel også et delfilter som består af f.eks. kondensatore (C) så du har både RCL som til sammen giver en impedance man så udtrykker i ohm. Den samlede impedans kan derfor godt holde sig over 2 ohm selv parallelkobler 2 stk. 4ohms enheder ![]() Jeg tror du skal spørge producenten af dine HT. |
||
Henry
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Som jeg skriver så tænker jeg på bi-wire ja Biamp ved jeg godt hvordan fungere og man behøver
Ja og det er jo så også et separat forstærkertrin ![]() men det er jo OT nu hvor du vil skifte til bi-wire. |
||
Henry
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Jeg føler mig lidt sat tilbage i fysisktimen, hvor læreren står og snakker om en helt masse, mens jeg sidder og tænker på damer og ikke fatter en brik af hvad han siger Beklager meget men jeg fatter minus af det du skriver. Men det er nok bare mig der er uden for pædagogisk rækkevide Men jeg må prøve at skrive til dali og se om de vil svare mig Redigeret af furious jt - 15-Oktober-2008 kl. 12:07 |
||
7.2.4 atmosbio
||
![]() |
||
![]() |
|
Ellers ring dog til hifi-klubben, det er vel der de
kommer fra. |
||
Henry
|
||
![]() |
||
SVP03 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4172 |
![]() |
|
Er der overhovedet nogen forskel ved bi wire. hvis du har 2 sæt terminaler bag på højtaleren, enten trækker du 2 sæt kabler fra samme udgangstrin på forstækeren, eller du sløjfer mellem de 2 sæt terminaler bag på højtaleren. Eller er det de 25 år siden fysiktimerne jeg har glemt. |
||
SVP03
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Når jeg bi-wire gør jeg sådan her: Jeg kan ikke helt se at det skulle have en påvirkning af højtalerens ohm tal, men hva dælen ved jeg Har smidt en mail afsted til hfk. Så må vi se om de har et kvalificieret svar Redigeret af furious jt - 15-Oktober-2008 kl. 14:20 |
||
7.2.4 atmosbio
||
![]() |
||
fast2night ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2268 |
![]() |
|
Der er ingen forskel på om kablerne er samlet internt i receiveren eller i højttalerenden. Impedansen set fra forstærkeren er den samme.
|
||
Mvh Hans
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Ok takker. Så er det kun ved biamping at ohm tallet i mit tilfælde vil falde til 2ohm. (hvilket vel er sindsygt at køre med på en reciever der kun tager fra 6 ohm og op. Har kørt biamping på min denon 2807 som kun tog 6ohm og op. Det var da heldigt at den ikke brændte sammen så. |
||
7.2.4 atmosbio
||
![]() |
||
fast2night ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-Juli-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2268 |
![]() |
|
Nej - Ved bi-amping anvendes separate udgangstrin, så her er impedansen heller ikke noget problem, med mindre at delefilteret er helt tumpet konstrueret med uheldige impedansforløb omkring delefrekvensen. Det er først ved brokobling at impedansen er en vigtig faktor. Redigeret af fast2night - 15-Oktober-2008 kl. 14:49 |
||
Mvh Hans
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |