recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Surroundsound - Bose eller Yamaha
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSurroundsound - Bose eller Yamaha

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
-Mabz- Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 08-December-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 27
Direkte link til dette indlæg Emne: Surroundsound - Bose eller Yamaha
    Sendt: 20-Juni-2008 kl. 12:19

Hej,

Jeg håber der er nogen herinde der kan hjælpe med lidt info omkring Bose Lifestyle & Yamaha YSB1100.

Efter indkøbet af en fladskærm ønsker konen at andet surround system, som ikke består af søjle højtalere el.lign. (har man ikke hørt den før )

Derfor har vi kigget på Yamaha's YSB1100, men idet vores stue er et kvadratisk rum på 8*7 meter (56kvm), hvor sofagruppen & TV'et er placeret i det ene "hjørne", er jeg bange for at meget af sorround lyden går tabt pga de store afstande, fordi så vidt jeg har læst er Yamaha'en baseret på at reflektere lyden på væggende for at simulere surround.

Derfor har vi kigget på Bose Lifestyle 18, som alternativ, men baghøjtalerne vil være placeret 3 meter bagved sofe/lænestol i stuen, kan dette anlæg kompensere for dette sådan så man ikke mister alt lyden fra baghøjtalerne, fordi så er Sorround setupet jo sådan set dødt.

Er der nogen der har erfaring med disse modeller eller skal jeg overvej et 3. setup ? Et andet problem er at jeg har ikke mulighed for at skjule kablerne pga træ gulv og hele den ene "væg" er 3 store vinduer.

På forhånd tak for inputs !

Mvh

Mads

Redigeret af -Mabz- - 20-Juni-2008 kl. 12:20
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2008 kl. 12:25

Placering af TVet i et hjørne, er en dårlig ide, det vil være vanskeligt at opnå en god Surround med en sådan placering, og en Soundbar vil slet ikke kunne gøre det. 

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
-Mabz- Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2008 kl. 12:46

Så er Yamaha'en jo tydeligvis dødsdømt. TV'et er som sådan ikke placeret i hjørnet, men 1,5-2 meter inde på væggen fra det ene hjørne. Stuen er så stor så det er ikke muligt at placere TV'et midt på den ene væg.

Spørgsmålet er så om f.eks. Bose anlægets baghøjtaler kan spille så "højt" så man kan høre dem selvom de er placeret 3 meter bagved sofa/lænestol.

/Mads

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2008 kl. 13:50
Tror sagtens de kunne spille højt nok. Problemet er vel mere at vinklen de spiller fra er forkert, så du ikke får den rigtige surround oplevelse.
Til top
-Mabz- Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2008 kl. 13:55

Hmm - tak for input. Jeg kan godt se hvad du mener, men alt i alt betyder det vel at sådan som indretningen er i stuen så kan det ikke svare sig at investere i surround system  Det er jo lidt trist at investere i et Bose anlæg hvis man reelt ikke får "fornøjelsen" af det.

Bør jeg "bare" holde mig til lyden fra TV'et evnt en stereo opsætning fremfor surround ?

/Mads

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juni-2008 kl. 13:58
Stereo er slet ikke at foragte. Så er det også muligt at få den fedeste lyd til musik afvikling
Til top
-Mabz- Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2008 kl. 07:37

Nej ikke et ondt ord om Stereo ,det er bare ikke et setup der skal bruges ret meget til musik, det er primært til film derfor er jeg meget opsat på at få lavet et surround setup.

Jeg har overvejet at placere baghøjtalerne i loftet så de peger sråt nedaf, det vil mindske afstanden fra lyttepositionen til bag højtalerne markant, men er et en dårlig ide ?

/Mads

Til top
Michaelkj Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 11-Juni-2008
Point: 25
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2008 kl. 09:12

Hej

Har lige et tillægsspørgsmål

Dette med den optimale højtaler position, bliver den kompenseret ved Onkyo reciverens indstillinger af lyd hvor man indstiller med mikrofon. Lad os sige den ene baghøjtaler skal sidde 1,5 meter fra sofaen og den anden 3,5. Ødelægger det meget surround oplevensen, eller hjælper mikrofonen tilstrækkelig nok.

Hvis det virker godt, kunne det også være en mulighed med en Onkyo "MABZ" og evt. Harbosound højtalere som jeg er meget tilfredse med. Gør det godt til både musik og surround samtidig med at de er godkendt af "bossen".

Til top
Fedtmule Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 19-Marts-2007
Point: 178
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2008 kl. 10:23
Oprindeligt skrevet af -Mabz- -Mabz- skrev:

Nej ikke et ondt ord om Stereo ,det er bare ikke et setup der skal bruges ret meget til musik, det er primært til film derfor er jeg meget opsat på at få lavet et surround setup.

Jeg har overvejet at placere baghøjtalerne i loftet så de peger sråt nedaf, det vil mindske afstanden fra lyttepositionen til bag højtalerne markant, men er et en dårlig ide ?

/Mads

Til top
Fedtmule Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 19-Marts-2007
Point: 178
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juni-2008 kl. 10:31
Oprindeligt skrevet af -Mabz- -Mabz- skrev:

/Mads

Hej Mads,

Du kan godt bruge YSP'en i et hjørne - både fladt (helt ind til væggen) og diagonalt iht. omtalte hjørne. YSP'en har mange opsætningsmuligheder og tillader også denne løsning, du og fruen søger. Obs! Hvis jeg har forstået dit behov rigtigt.

Kast evt. et blik i manualen som du kan finde på Yamahas web-site i pdf-format. Her finder du en udførlig vejledning og illustrationer af dine muligheder.

NB! HUSK Sub'en og brug kun målemikrofonen som grundlag for opsætningen. Den manuelle opsætning, hvor du bruger dine øre samt et målebånd, er den bedste løsning.

God weekend.

Til top
-Mabz- Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2008 kl. 12:04

Tak for indputtet Fedtmule, jeg kan dog se i YSP manualen at rummet må ikke være større end maks 7 meter bredt og maks 7 meter dybt, hvilket desværre diskvalificere vores stue., da den er 7*8 meter.

Så tilbage til et af mine andre spørgsmål:-), vil det "skade" surrond "billedet" at hænge baghøjtalerne på loftet så de peger skråt ned ad ? Det giver kortere afstand til lytte positionen i forhold til at sætte dem på bagvæggen.

Mvh

Mads

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2008 kl. 12:16

Højtalere kan sagtens hænge ned fran loftet, det vil også udvide dine muligheder, for at optimere placeringen.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu