recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Diverse småspørgsmål ang. HDMI og BR film
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketDiverse småspørgsmål ang. HDMI og BR film

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Chaospling Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 553
Direkte link til dette indlæg Emne: Diverse småspørgsmål ang. HDMI og BR film
    Sendt: 08-Juni-2008 kl. 21:39
Her er de så:

Vi går ud fra en Surround Receiver til omk. kr. 10.000 og der bliver sendt lyd og billede til den fra en PS3 via HDMI og så videre til et Full HD TV også via HDMI.

1)
Kan jeg være sikker på billede fra TV og lyd via Receiveren kommer nøjagtig samtidig?

2)
Bliver lyden også sendt til Tvet, så man bliver nødt til at sætte TVet på mute for at nøjes med lyd fra Receiveren?

3)
Kommer Transformers snart på Blue Ray?

4)
Hvis jeg vil overføre lyd fra TVet, SKAL TVet så have en HDMI-udgang, så der egentlig skal være to HDMI kabler mellem TV og Receiver?

5)
Jeg har altid haft min subwoofer ved fronthøjtalerne og TVet, men overvejer nu at sætte den bag mig eller til siderne. Er det en dårlig idé?

Det var alt indtil nu. På forhånd tak på svar og/eller vejledning.

Redigeret af Chaospling - 08-Juni-2008 kl. 22:45
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2008 kl. 22:56

1. Nej, men der er en indstilling, der forsinker lyden (delay) på recieveren.

2. Nej, opsætningen i recieveren gør at du skal vælge mellem TV eller recieverlyd. Du kan ikke have begge dele.

3. Den kommer

4. TV har ikke HDMI udgang, så du skal bruge toslink eller rca.

5. Det skulle være underordnet hvor SWen står, dog må den ikke stå i et hjørne.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2008 kl. 22:59
5. Ach... Ikke i et hjørne? Hvad er grunden til det? Det var min eneste anden mulighed.
Til top
ipk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-Juli-2007
Sted: Viborg, Denmark
Point: 333
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2008 kl. 23:01

Hej Kampus

Hvorfor må en SW ikke stå i et hjørne?, det gør min nemlig

Redigeret af ipk - 08-Juni-2008 kl. 23:02
Mv. Ivan

Panasonic 46G15 Viera, Panasonic DMP-BDT220, Denon AVR-2312, Monitor Audio BXW 10 SUB, Monitor Audio BX Center, Audio Pro Cinema/ Allroom C2.
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2008 kl. 23:02
Det er sådan set en hovedregel, der gælder _alle_ højttalere. Forstærker de lave frekvenser på en uheldig måde, så det kommer til at buldre eller mudre i bassen.
Til top
ipk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2008 kl. 23:11

Tak for svaret Kampus

Pokkers så skal jeg til og bøvle med de kabelbakker igen, jeg skulle ha sat nogle større op da jeg var igang

Mv. Ivan

Panasonic 46G15 Viera, Panasonic DMP-BDT220, Denon AVR-2312, Monitor Audio BXW 10 SUB, Monitor Audio BX Center, Audio Pro Cinema/ Allroom C2.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2008 kl. 23:38
Nå nu har jeg googlet det lidt, og kom frem til at placeringen af en subwoofer i et hjørne både kan være et godt og dårligt valg.

Hjørnet kan virke som et horn for sub'en hvilket KAN være godt for mindre og ikke så stærke sub'er, men har sub'en også et dårligt "ophæng" og er rammen om membranen ikke stiv og stærk nok, kan det som Kampus fortæller gå ud over de lave frekvenser.

Men ved dyrere/bedre sub'er burde det ikke være et problem, da den sikkert er bygget stærk nok.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2008 kl. 23:50
6)
Hvis jeg ikke har brug for at sende lyd ud af receiveren i en given situation, og altså vil nøjes med lyd ud af TVet, kan man så nøjes med at have receiveren slukket og værende i standby eller skal den være tændt for at sende lyd og billede videre til TVet?
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2008 kl. 23:51
Burde ikke være et problem? Jeg har endnu ikke været ude for højttalere som ikke blev påvirket i uheldig retning ved anbringelse i et hjørne.
Til top
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2008 kl. 23:53

Oprindeligt skrevet af Chaospling Chaospling skrev:

6)
Hvis jeg ikke har brug for at sende lyd ud af receiveren i en given situation, og altså vil nøjes med lyd ud af TVet, kan man så nøjes med at have receiveren slukket og værende i standby eller skal den være tændt for at sende lyd og billede videre til TVet?

Den skal være tændt, og så skal du ind i opsætningen hver gang for at skifte til HDMI lyd out 

Til top
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Point: 1451
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2008 kl. 10:37

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

5. Det skulle være underordnet hvor SWen står, dog må den ikke stå i et hjørne.

Oprindeligt skrevet af ipk ipk skrev:

Hej KampusHvorfor må en SW ikke stå i et hjørne?, det gør min nemlig

Det er bestemt ikke underordnet, hvor subwooferen bliver placeret.

Subwooferens lave frekvenser er så langsomme, at de i modsætning til højere frekvenser opfattes som rammende ørerne samtidigt, det betyder at ørerne ikke kan retningsbestemme de dybeste toner.

Kroppen kan via andre sanser dog fornemme bassen, og i nogle tilfælde kan man føle, hvor man bassen kommer fra, og derfor kan det opfattes som om, at lydbilledet eller nærmere lydtrykket vælter til den ene side.

Det kan der i nogle systemer rettes op på ved omrokering af subwooferen til et måske mere centralt sted eller fx ved brug af 2 subwoofere. Ved brug af 2 subwoofere kan man faktisk opleve, at 1+1 = 3. Dvs. at ved at rette lydbilledet ind, bliver bassgengivelsen bedre og ydelsen fra den enkelte subwoofer kan derfor blive mere end halveret.

En hjørne placering vil ofte forstærke bassen og dermed skal subwooferen yde mindre for, at levere det samme lydtryk, en hjørne placering kan derfor sagtens være en fornuftig løsning. Men som der bliver nævnt, så man det også medføre resonanser med uens forstærkning, og man får måske en buldre lyd. Dette fænomen kan man dog sagtens opleve andre steder end ved en hjørne placering, det kommer lidt an på det enkelte lokale.

Har man mulighed for det, så kan man ofte op nå ret store forbedringer ved en korrekt placering af subwooferen. Det gælder om, at eksperimentere lidt. Man prøv et par placeringer og se, hvor den fungerer bedst. Har man et lokale som subwooferen har svært ved, at spille op så forsøg med hjørneplaceringer. Et andet råd er, at placere subwooferen i sofa'en og så kravle rundt og lytte hvor lyden er bedst, og så placér subwooferen der.

Redigeret af Iron Man - 09-Juni-2008 kl. 10:50
Til top
ipk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2008 kl. 11:32

Tak for svarene, jeg har heldigvis et langt kabel så jeg kan lave et par forsøg.

Mv. Ivan

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu