Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Zinne
Bruger
Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 64
|
Emne: PS3 som dedikeret Blu Ray? Sendt: 08-April-2008 kl. 14:46 |
Kære Alle
Er på jagt efter en hæderlig Blu Ray-afspiller, og i den forbindelse er jeg faldet over en PS3 til DKK 2.700,-, hvilket lyder som en god pris. Alternativt er jeg også varm på Fælleskøbet af Pana BD30.
Som udgangspunkt skal PS3'en kun bruges til HD-materiale. DVD vil blive afviklet fra en gammel (kodefri) maskine og når jeg spiller, bruger jeg Xbox 360 (større spilkatalog og flere eksklusiv-titler).
Hvilken løsning ville I vælge - og hvorfor?
Ligeledes, er det korrekt, at PS3 kun smider HD-lyd afsted via HDMI-udgangen og ikke via optical?
På forhånd tak.
|
 |
Naiera
Platin medlem
Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12426
|
Sendt: 08-April-2008 kl. 14:51 |
Der findes ingen HD-afspillere der kan smide HD-lyd ud af den optiske udgang, eftersom det kræver større båndredde end optisk kan levere. HDMI er under alle omstændigheder et krav for at få HD-lyd.
Men spørgsmålet er; hvad skal du bruge mht. HD-lyd? BD30 dekoder ingenting overhovedet, og kræver en receiver med HD-lyddekodere for at kunne levere HD-lyd. Inden alt for længe får PS3'en en opdatering, og så kan den dekode både TrueHD og DTS-HD MA, så man altså kan bruge den med en lidt ældre, HDMI-udstyret receiver, og få ligeså meget HD-lyd ad den vej.
|
 |
Sandal
Guld medlem
Oprettet: 19-November-2006
Point: 2585
|
Sendt: 08-April-2008 kl. 14:52 |
Hvis du kun skal bruge den til HD-materiale, så ville jeg købe en standalone afspiller, eftersom at PS3 har et meget stort strømforbrug (110 watt) ift. en standalone afspiller (35 watt).
|
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
 |
Asklepios
Guld medlem
Oprettet: 15-September-2007
Point: 4342
|
Sendt: 08-April-2008 kl. 14:52 |
Hvis du ikke har planlagt at bruge PS3 som spillemaskine, så er der mere der taler for Pana BD30. De nye HD-lydformater kan IKKE sendes ud over optiskudgang. Der skal bruges HDMI eller 5.1 analog-kabel! Hvilken reciever har du, det betyder også noget i valget...?  MVH
|
De bedste hilsner Simon
B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos ATV2 (jailbreak + aTV Flash)
Atlas Cables
|
 |
Zinne
Bruger
|
Sendt: 08-April-2008 kl. 14:59 |
Tak for de hurtige svar til jer allesammen.
Har en Onkyo 605 receiver, så jeg har ikke brug for HD-dekoder i afspilleren. Dog bliver det ikke aktuelt for mig, at trække et 15 m. langt HDMI-kabel udelukkende pga. lyden (har et optisk kabel trukket i forvejen). Grunden til den lange afstand er, at rummet er delt op i lydsiden (foran sofaen, hvor forstærkeren står sammen med center og 2 x front) og billedsiden (bag sofaen, hvor projektor, Xbox, DVD m.m. står placeret) så der er lang vej rundt langs væggen.
Øv også! Lænede ellers imod PS3'en, netop pga. fremtidssikkerheden via opdateringer. Tror heller ikke Sony har i sinde at lade deres hjertebarn tabe terræn.
|
 |
Naiera
Platin medlem
|
Sendt: 08-April-2008 kl. 15:01 |
Sandal skrev:
Hvis du kun skal bruge den til HD-materiale, så ville jeg købe en standalone afspiller, eftersom at PS3 har et meget stort strømforbrug (110 watt) ift. en standalone afspiller (35 watt). |
Men på den anden side kan man vel kun se X antal film om ugen, så man nok ikke mærker den store forskel alligevel...
Redigeret af Naiera - 08-April-2008 kl. 15:09
|
 |
Naiera
Platin medlem
|
Sendt: 08-April-2008 kl. 15:04 |
Asklepios skrev:
Hvis du ikke har planlagt at bruge PS3 som spillemaskine, så er der mere der taler for Pana BD30. |
Bortset fra hvis han skal bruge dekodning i afspilleren
Det er ikke så enkelt at stille det op, at hvis man kun (på nuværende tidspunkt, eftersom jeg ikke tror at en spilinteresseret helt vil kunne holde nallerne fra PS3'ens udvalg af spil...) skal bruge den til film, så er det bare med at få en standalone afspiller. Dekodning af HD-lyd er f.eks. et vigtigt spørgsmål når man stiller PS3'en op imod BD30, og så er PS3'en jo også væsentligt hurtigere mht. betjening end samtlige HD-afspillere på markedet. Desuden overgår OSD'et alt hvad jeg hidtil har set på HD DVD, Blu-ray og dvd-afspillere/optagere.
|
 |
Naiera
Platin medlem
|
Sendt: 08-April-2008 kl. 15:06 |
Zinne skrev:
Øv også! Lænede ellers imod PS3'en, netop pga. fremtidssikkerheden via opdateringer. Tror heller ikke Sony har i sinde at lade deres hjertebarn tabe terræn.
|
PS3'en er et skidegodt bud på en Blu-ray-afspiller, og som du netop er inde på, så er det suværent den mest fremtidssikre. Selvom profil 2.0 er på plads, så er det jo ikke sikkert at andre afspillere ikke kommer til at opleve andre problemer. Med en PS3, så kommer der en softwareopgradering der retter ting og sager. Maskinen er allerede opdateret til at understøtte profil 2.0, og DTS-HD MA-dekodning er som nævnt på vej.
Mht. opstillingsproblemet, så kunne du jo gå på kompromis her, og placere PS3'en foran, så du kan nøjes med ét langt HDMI-kabel. Det kommer du desværre ikke udenom, hvis du vil have HD-lyd. PS3'en har så intet display der lyser rummet op, men nøjes med to små dioder når der afspilles film.
Redigeret af Naiera - 08-April-2008 kl. 15:08
|
 |
Asklepios
Guld medlem
|
Sendt: 08-April-2008 kl. 15:15 |
|
De bedste hilsner Simon
B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos ATV2 (jailbreak + aTV Flash)
Atlas Cables
|
 |
Sandal
Guld medlem
Oprettet: 19-November-2006
Point: 2585
|
Sendt: 08-April-2008 kl. 15:16 |
Naiera skrev:
Sandal skrev:
Hvis du kun skal bruge den til HD-materiale, så ville jeg købe en standalone afspiller, eftersom at PS3 har et meget stort strømforbrug (110 watt) ift. en standalone afspiller (35 watt). |
Men på den anden side kan man vel kun se 'så mange' film om ugen, så man nok ikke mærker den store forskel alligevel... |
Jeg har efterhånden forstået, at strømforbruget intet betyder for dig, men derfor er det ikke sikkert alle er ligeglade med deres penge. Jeg har svært ved at se, hvorfor man skal betale tre gange så meget i strøm for den samme ydelse.
Men lad os tage et eksempel. Hvis man ser 3 film om ugen af hver 2 timers varighed, er regnestykket følgende:
PS3: 0,110 x 2 x 3 = 0,660 kWh x 1,6 = 1,056 kr. x 52 (uger) = 54,9 kr.
Standalone: 0,035 x 2 x 3 = 0,210 kWh x 1,6 = 0,336 kr. x 52 (uger) = 17,5 kr.
Besparelse: 37,4 kr.
Det er små beløb der er tale om, men man skal ikke have mange af de forkerte apparater, før ens el-forbrug løber løbst.
Redigeret af Sandal - 08-April-2008 kl. 15:32
|
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
|
 |
Asklepios
Guld medlem
|
Sendt: 08-April-2008 kl. 15:16 |
Naiera skrev:
Zinne skrev:
|
PS3'en er et skidegodt bud på en Blu-ray-afspiller, og som du netop er inde på, så er det suværent den mest fremtidssikre. Selvom profil 2.0 er på plads, så er det jo ikke sikkert at andre afspillere ikke kommer til at opleve andre problemer. Med en PS3, så kommer der en softwareopgradering der retter ting og sager. Maskinen er allerede opdateret til at understøtte profil 2.0, og DTS-HD MA-dekodning er som nævnt på vej.
Mht. opstillingsproblemet, så kunne du jo gå på kompromis her, og placere PS3'en foran, så du kan nøjes med ét langt HDMI-kabel. Det kommer du desværre ikke udenom, hvis du vil have HD-lyd. PS3'en har så intet display der lyser rummet op, men nøjes med to små dioder når der afspilles film.
| Det som han sagde...
|
De bedste hilsner Simon
Atlas Cables
|
 |
Zinne
Bruger
|
Sendt: 08-April-2008 kl. 15:40 |
Wauw, I er sgu hurtige på aftrækkeren i dag - godt at se  Strømforbruget er ikke en udslagsgivende faktor for mig (herregud, jeg køber da elspare-pærer), men tak for udregningen - virker langt mere relevant, når der kommer kroner og ører på. Men som Naiera også bakker mig op i, så virker PS3 og Sony's support deraf meget fremtidssikret, hvilket er meget tillidsvækkende. Og nej, jeg kan vel ikke helt undsige mig, at muligheden for at kunne blippe PS3, hvis behovet opstår, også har lidt betydning i mit endelige valg. Men at flytte PS3 om på billedsiden hjælper mig desværre ikke, jo jeg får kortere vej til receiveren, men til gengæld rigtig langt til projektoren. Kører PS3 kun med HDMI eller understøtter den også component ligesom Xbox'en (component-kabler i de længder er lidt billigere)? Endnu engang tak for jeres input.
|
 |