Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Watergate
Bruger
Oprettet: 10-November-2007
Status: Offline
Point: 61
|
Emne: Playst. 3 Blueray på Aurea 42 tommer Sendt: 18-November-2007 kl. 16:55 |
Hej,
Så har jeg endelig fået mit Aurea tv + playstation 3 konsol og dermed mulighed for at se film i absolut topkvalitet.
Jeg har dog problemer, hvis man kan kalde det det. For at udnytte kapaciten fuldt ud på mit tv vil jeg gerne se film på fuldskærm og ikke med 2 sorte bjælker foroven og forneden.
Alle de spil vi har spillet indtil videre ses i fuld skærm, så det er kun filmene der skal tilpasses.
Er der nogle der ved, hvordan man indstiller playstation/tv til det uden at det går ud over kvalitet og evt. tekster i film?
Pfh. tak
Watergate
|
 |
centric
Super bruger
Oprettet: 25-August-2006
Sted: Denmark
Point: 422
|
Sendt: 18-November-2007 kl. 18:30 |
Hvis ikke filmene er indspillet i 16/9 format, hvilket de sjældent er, vil der komme sorte bjælker.
Du kan måske bruge zoom-funktionen på dit tv, men hvis du vil have bedst udnyttelse af 1080p film må du finde dig i sorte bjælker.
|
 |
Watergate
Bruger
|
Sendt: 18-November-2007 kl. 18:39 |
Hej Centric,
Tak for hurtigt svar omend det er lidt ærgeligt, at det ikke kan lade sig gøre, at se filmen på fuld skærm.
Filmene, som vi ser er Pirates filmene.
Fortsat god weekend.
Mvh
Watergate
|
 |
micker
Super bruger
Oprettet: 26-Juni-2007
Point: 356
|
Sendt: 18-November-2007 kl. 19:52 |
hej dit tv har sikkert en aspect setting der kan zoome ind så du ser den i fuld skærm. Den vil typisk hedde zoom.
Men det er rigtigt som centric siger. Et 16:9 tv kan ikke bare vise fuld skærm på alle widecreen udsendelser / film. Film bliver enten vist i det format der hedder 1,78:1 (det format der passer til et 16:9 tv, derudover er der 2,40:1 som næsten alle nye 'hollywood film' bliver vist i, og der VIL der være sorte bjælker fordi det er sådan formatet ligger på dvd skiven. Hvis du zoomer som beskrevet øverst vil du ikke få det rigtige format og derfor vil det se ud som om billedet er strukket, men det kan oftest lade sig gøre.
|
Panasonic TH42PX70
Denon / B&W 800 bio
PS3
|
 |
Watergate
Bruger
|
Sendt: 19-November-2007 kl. 09:54 |
Hej Micker,
Ja det har mit tv, men alligevel troede jeg, at en dvd uanset om det var alm. dvd eller blueray format, kunne indstilles til et widescreen tv. Jeg synes det er underligt, da man jo også i en biograf ser filmene i widescreen og at det med et widescreen tv, umiddelbart burde kunne udnyttes 100% og uden sorte bjælker foroven og forneden. Lidt kikset synes jeg, når det kommer til stykket.
Mvh
Watergate
|
 |
ashdk
Guld medlem
Oprettet: 10-Oktober-2006
Point: 688
|
Sendt: 19-November-2007 kl. 10:08 |
Watergate skrev:
Hej Micker,
Ja det har mit tv, men alligevel troede jeg, at en dvd uanset om det var alm. dvd eller blueray format, kunne indstilles til et widescreen tv. Jeg synes det er underligt, da man jo også i en biograf ser filmene i widescreen og at det med et widescreen tv, umiddelbart burde kunne udnyttes 100% og uden sorte bjælker foroven og forneden. Lidt kikset synes jeg, når det kommer til stykket.
Mvh
Watergate
|
Det er korrekt du ser filmen i biografen i widescreen. Men der findes mange aspect ratio inde for widescreen. Det er faktisk de færeste film der bliver indspillet i 16:9 format, de benytter typisk et bredere billede. I biografen tilpasser de bare tæppet til hvad format filmen har, og derfor ser det ud som det passer.
Hvis du ikke vil beskære filmen i siderne, så vil du næsten altid have de sorte bjælker i top og bund, da filmen på Blu-ray og dvd kommer i sin originale aspect ratio.
|
 |
Watergate
Bruger
|
Sendt: 19-November-2007 kl. 12:15 |
Hej Ashdk,
OK - Tak for en god besvarelse af mit spørgsmål. Det er noteret :)
Dbh,
Watergate
|
 |
Hygom
Super bruger
Oprettet: 30-September-2006
Point: 433
|
Sendt: 19-November-2007 kl. 23:52 |
Det er egentlig underligt hvorfor det forholder sig sådan?
Man har vel købt widescreen for at se film i fuld skærm? Ikke for at se
endnu mere wide film med bjælker.. forstår det ikke helt :S
enlighten me please :)
|
 |
Watergate
Bruger
|
Sendt: 20-November-2007 kl. 09:38 |
Hej Hygom,
Det er præcist det der er min pointe, men desværre forholder det sig ikke sådan. Mht. Blue-Ray må jeg sige, at det er helt korrekt at det er superflotte billeder. Hatten af for det ;)
Nu mangler jeg bare, at Dansk Bredbånd begynder, at sende deres nye fibernet-receivere ud med HDMI udgang i stedet for Scart udgang, som det er nu, men de siger, at de regner med at det bliver sidst på året eller i begyndelsen af 2008. Nu er alm. digitalt tv ikke tilstrækkeligt, når man lige har vænnet sig til Blue-Ray. Er godt klar over, at mange tv kanaler stadig ikke sender i HD kvalitet, men det kommer vel snart?
Dbh
Watergate
|
 |
micker
Super bruger
Oprettet: 26-Juni-2007
Point: 356
|
Sendt: 20-November-2007 kl. 18:42 |
lidt OT men Watergate, Kanal 5 og TV2 sport kommer med HD kanaler til det nye år. Det står iøvrigt på forsiden http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=1386&zoneid=5
|
Panasonic TH42PX70
Denon / B&W 800 bio
PS3
|
 |
ashdk
Guld medlem
Oprettet: 10-Oktober-2006
Point: 688
|
Sendt: 20-November-2007 kl. 19:14 |
Hygom skrev:
Det er egentlig underligt hvorfor det forholder sig sådan? Man har vel købt widescreen for at se film i fuld skærm? Ikke for at se endnu mere wide film med bjælker.. forstår det ikke helt :S
enlighten me please :) |
Tja der er vel mange grunde til det. jeg formoder at valget lige på 16:9 har noget at gøre med at det er det "mindste" widescreen format, og så det tekniske i at lave et 16:9 billederør. Man kan jo sige idag at det ikke er noget problem at lave en fladskærm i mere end 16:9 format, men da 16:9 blev fastlagt var det billedrør. Idag bliver meget tv jo også produceret i 16:9, så er det jo et godt udgangs punkt.
At der er endnu bredere film formater er jo sådan mere historisk, selv cinema scope, som er den bredeste har eksisteret i mange år. Flere af de gamle westerns er skudt i Cinema Scope (siger lidt om alderen på formaterne). Der har vel været et ønske fra film branchens side om at kunne lave bredere og flottere billeder, billeder der kan vise store vider i en western eller flere personer i en samtale på en gang. Så formaterne er ældre end DVD, Laserdisc og Video.
|
 |
Watergate
Bruger
|
Sendt: 21-November-2007 kl. 14:08 |
Hej micker,
Det er noteret, at der er nogle få kanaler der sender i HD nu.
Mangler dog receiveren med HDMI udgang føren kanalerne kan ses i fuld HD.
ashdk: Jeg kom bare til kort fordi jeg ikke havde sat mig ordenligt ind i de basale ting og sager, men på den anden side kan det jo ikke være anderledes selvom man har brugt en mindre formue på stuens vigtigste møbel, nemlig tv`et 
Hav en fortsat god dag
|
 |